Laatste update: 02/02/2016

Geven de toetsen op het meetmoment 'midden schooljaar' geen verkeerd beeld?

De toetsen zijn opgesteld op basis van de leerplannen. Deze geven de leerstofonderdelen aan per leerjaar. Daarom geven de toetsen van einde en ook begin schooljaar een beter zicht op de verworvenheden dan de toetsen van midden schooljaar. Het tijdstip waarop diverse leerstofonderdelen in de klas behandeld worden, variëert van school tot school en hangt ook samen met de gebruikte leermethode.
(Zélfs kan dit een rol spelen bij de toetsen van einde schooljaar...). Met name voor wiskunde en spelling kan dit probleem zich voordoen.

Wanneer je echter de toetsen ziet in het kader van zorgverbreding, mét de daarbij horende analyse van de toetsgegevens, dan kan een zwak resultaat op bepaalde toetsitems (met nog niet behandelde leerstof) gewoon genegeerd worden. Het probleem stelt zich enkel als men de toetsen en de toetsscores op zichzelf hanteert, als een pure evaluatie. Dit raden we dan ook ten stelligste af; de toetsen staan in functie van het handelen.