Laatste update: 14/03/2012
Waarom zijn voor de hogere leerjaren geen toetsen voorzien?
Voor de meeste kinderen is het technisch lezen verworven op het einde van het derde leerjaar.
Kinderen die op dat ogenblik nog zwak scoren, kunnen nadien getoetst worden met andere toetsen van technisch lezen (bijvoorbeeld: Brus; zie ‘Lezen: analyse en handelen, basisboek’ p. 68).
Ook kan men de toets einde derde leerjaar opnieuw afnemen mét de normen van einde derde leerjaar. Op die manier kan men de reële vorderingen van individuele kinderen toch nog in kaart brengen.
In het softwareprogramma 'Lezen' is deze laatste mogelijkheid ingebouwd.
Kinderen die op dat ogenblik nog zwak scoren, kunnen nadien getoetst worden met andere toetsen van technisch lezen (bijvoorbeeld: Brus; zie ‘Lezen: analyse en handelen, basisboek’ p. 68).
Ook kan men de toets einde derde leerjaar opnieuw afnemen mét de normen van einde derde leerjaar. Op die manier kan men de reële vorderingen van individuele kinderen toch nog in kaart brengen.
In het softwareprogramma 'Lezen' is deze laatste mogelijkheid ingebouwd.