Laatste update: 14/03/2012
Bij Garant kwam de publicatie 'Leestekst Tussentoets - leestoets om af te nemen wanneer alle letters zijn aangeleerd' uit. Hoe verhoudt zich deze toets tot de LVS-leestoets M1? (8/1/2002)
De LVS-toets is een toets voor het lezen van losse woorden. Hij is genormeerd op een grote groep Vlaamse kinderen voor de eerste helft van februari in het eerste leerjaar. De eerste dertig woorden zijn van het type MK, KM of MKM. De leestijd is 1 minuut 30. Sommige scholen wensen daarnaast nog een tekst te kunnen aanbieden. Vaak wordt daarvoor de AVI-toets gebruikt. Deze is echter te moeilijk voor kinderen begin tweede trimester van het eerste leerjaar. De normering van AVI is bedoeld voor maart, en ook dan behalen 44 % van de kinderen nog geen AVI-1. De 'leestekst tussentoets' werd ontwikkeld en genormeerd om reeds vroeger een idee te krijgen van het lezen van tekst. De test werd in de huidige vorm alleen genormeerd op een Nederlandse proefgroep.
Uit eigen ervaringen en (beperkte) cijfergegevens kunnen we veronderstellen dat deze normen ook voor Vlaamse kinderen bruikbaar zijn. Wij raden aan, omwille van de eenvormigheid, de kortere afnameduur en de Vlaamse normering, de LVS-toets te gebruiken als niveaubepaling voor alle kinderen. Zoals je in de handleiding van de LVS-toetsen kan lezen, volstaat het voor de doorsnee leerlingen enkel de LVS-toets af te nemen. Deze biedt een betrouwbaar beeld van de leesvorderingen. Voor zwakke lezers en risicokinderen kun je echter wel een betere kijk krijgen op de problemen wanneer je ook een tekst laat lezen. Dit biedt aanvullende observatiemogelijkheden: begrijpt het kind wat het leest, leert het bij wanneer eenzelfde woord een tweede of derde keer voorkomt, maakt het gebruik van de context om een leesfout te herstellen, ... ? Wenst men zich, onmiddellijk aansluitend bij de LVS-afname (februari), voor sommige kinderen ook een beeld te vormen van hoe ze een tekst lezen, dan lijkt de 'leestekst tussentoets' hiervoor beter geschikt dan de AVI-kaarten. (Renée Grysolle)
Uit eigen ervaringen en (beperkte) cijfergegevens kunnen we veronderstellen dat deze normen ook voor Vlaamse kinderen bruikbaar zijn. Wij raden aan, omwille van de eenvormigheid, de kortere afnameduur en de Vlaamse normering, de LVS-toets te gebruiken als niveaubepaling voor alle kinderen. Zoals je in de handleiding van de LVS-toetsen kan lezen, volstaat het voor de doorsnee leerlingen enkel de LVS-toets af te nemen. Deze biedt een betrouwbaar beeld van de leesvorderingen. Voor zwakke lezers en risicokinderen kun je echter wel een betere kijk krijgen op de problemen wanneer je ook een tekst laat lezen. Dit biedt aanvullende observatiemogelijkheden: begrijpt het kind wat het leest, leert het bij wanneer eenzelfde woord een tweede of derde keer voorkomt, maakt het gebruik van de context om een leesfout te herstellen, ... ? Wenst men zich, onmiddellijk aansluitend bij de LVS-afname (februari), voor sommige kinderen ook een beeld te vormen van hoe ze een tekst lezen, dan lijkt de 'leestekst tussentoets' hiervoor beter geschikt dan de AVI-kaarten. (Renée Grysolle)