Laatste update: 14/03/2012
Waarom beperkt het LVS zich tot de cognitieve aspecten van de ontwikkeling? Een kind is toch veel méér dan dat?
Dit is ongetwijfeld zo. Maar bij de start van het LVS opteerden we ervoor om de leerdomeinen lezen, spelling en wiskunde te laten voorgaan. Enerzijds omdat hiervoor, vanuit het PMS-project 'Leerhulp', al vele inzichten en ervaringen voorhanden waren. Anderzijds omdat het verwerven van deze basisvaardigheden nu meer dan ooit belangrijk is voor een goede maatschappelijke integratie.
Bij het uitwerken van de materialen voor de genoemde leerdomeinen, besteden we overigens expliciet aandacht aan de belangrijke motivationele en sociaal-emotionele componenten.
Het is bovendien niet uitgesloten dat ook voor de niet-cognitieve ontwikkelingsaspecten te zijner tijd materialen worden ontwikkeld. Een interessante denkoefening is terug te vinden in de Algemene handleiding (blz 123 - 140).
Bij het uitwerken van de materialen voor de genoemde leerdomeinen, besteden we overigens expliciet aandacht aan de belangrijke motivationele en sociaal-emotionele componenten.
Het is bovendien niet uitgesloten dat ook voor de niet-cognitieve ontwikkelingsaspecten te zijner tijd materialen worden ontwikkeld. Een interessante denkoefening is terug te vinden in de Algemene handleiding (blz 123 - 140).