Laatste update: 31/10/2017

Grens van het gemeenschappelijk curriculum in BaO - eindrapport PWO Arteveldehogeschool

Sinds het M-decreet (12 maart 2014) leveren scholen grote inspanningen voor meer inclusief onderwijs zodat zoveel mogelijk leerlingen les kunnen volgen in het regulier onderwijs. Tegelijkertijd roept het M-decreet nog veel weerstand op. Achter die weerstand zit een grote zorg om kwaliteitsvol onderwijs en een dringende vraag naar duidelijkheid. Scholen vinden het moeilijk om voor bepaalde leerlingen te beslissen of zij het getuigschrift basisonderwijs behalen. Zeker voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die op de grens tussen een gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum zitten. 
 
Het onderzoeksrapport beoogt een gedetailleerd beeld te schetsen van de wijze waarop het beslissingsproces over het getuigschrift basisonderwijs momenteel vorm krijgt. Er wordt georiënteerd op wettelijke kaders en richtlijnen, bronnen, procedures en op de rollen en taken van iedereen (ook CLB) die betrokken is bij dit beslissingsproces. Om een concreet, doorleefd en behapbaar beeld te krijgen, wordt in een tweede fase vanuit zes gevalsstudies van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vertrokken, waarover nog onduidelijkheid is of zij het getuigschrift basisonderwijs kunnen behalen.
 
Tijdens het schooljaar 2017-2018 willen de onderzoekers nog een kijkwijzer ontwikkelen als houvast voor de klassenraad in BaO.   
Bestanden