Voorbeelden - stappenplannen
|
|
Handleiding bij stappenplannen OLB - Voorbeelden VCLB Limburg |
Volgende stappenplannen zijn beschikbaar:
- overgang lager naar secundair onderwijs
- overgang 2e jaar SO naar 2e graad SO
- overgang 6e jaar SO naar HO
- zorgplan en overgang gewoon naar buitengewoon onderwijs
Deze stappenplannen hebben het statuut van voorstel. Je bent uiteraard vrij om ze al dan niet te gebruiken of aan te passen. De stappenplannen bieden je een houvast, een basis en een kader bij de onderhandelingen over de bijzondere bepalingen.
Bij het opstellen van deze stappenplannen hielden we rekening met het CLB-profiel en het DRM.
De stappenplannen bewaken dat elke fase in het keuzeproces wordt doorlopen.
Voor de overgangen binnen het gewoon onderwijs gebruikten we de ‘Op stap’-reeks als basis. De nummering op het stappenplan verwijst naar de stap uit het werkboekje. Gebruik je andere materialen, dan is een aanpassing natuurlijk nodig.
De overgang van gewoon naar buitengewoon onderwijs kadert in een zorgplan op maat van de leerling. We onderscheiden in dit zorgplan dan ook 2 delen: het voortraject en het vervolgtraject. Het voortraject beschrijft de stappen die worden gezet voordat een verwijzing naar het buitengewoon zich aandient. Het vervolgtraject beschrijft de stappen wanneer een verwijzing aangewezen is.
De cursief gedrukte tekst in de stappenplannen betreffen onderhandelingsmaterie met de scholen.
Voorbeeld 1: stappenplan keuzebegeleiding 6de leerjaar - VCLB Limburg |
Materiaal: ‘Op stap naar het secundair onderwijs’, VCLB Koepel
(Stappen: 1->5)
Nr. |
Wat? |
Wie? |
Wanneer? |
Hoe? Opmerkingen |
|
Opmaken van de planning
|
CLB leerkracht directie zoco … |
oktober
|
|
|
Bezorgen werkboekjes ‘Op stap naar het SO’, infobrochures en de leerkrachtenvragenlijsten
|
CLB
|
oktober
|
|
1
|
Keuzewerkboek: stap 1: Ik denk na over kiezen
|
leerkracht
|
november
|
Werkbladen in keuzewerkboek – worden samen met titularis besproken
|
|
Bezorgen van de belangstellingsvragenlijst voor leerlingen aan de school
|
CLB |
november |
|
2.
|
Keuzewerkboek: stap 2: Ik leer mezelf kennen met aanvulling van de belangstellingsproef
|
leerkracht |
november |
Leerkracht neemt eventueel belangstellingsproef af en integreert deze in keuzewerkboek
|
3
|
Keuzewerkboek: stap 3: Ik vergelijk mezelf met de studie- en beroepenwereld
|
leerkracht
|
januari |
Werkbladen in keuzewerkboek – worden samen met titularis besproken
|
4
|
Keuzewerkboek: stap 4: Ik leer het secundair onderwijs kennen
|
CLB leerkracht
leerkracht |
december
januari |
Klassikale informatie? Informatiemoment met ouders en leerlingen samen? Regionale informatiesessies? Studiekeuzespel, vb. ‘Kleurig kiezen’
|
5
|
Keuzewerkboek stap 5: Ik maak een keuze (voorlopige)
|
leerlingen ouders
|
februari
|
Werkbladen in keuzewerkboek – worden samen met titularis besproken
|
|
Bezorgen van de leerkrachtenvragenlijst aan het CLB
|
leerkracht
|
maart
|
|
|
Verwerken van de leerkrachtenvragenlijst en andere gegevens Selectief overleg binnen CLB-team
|
CLB |
maart |
|
|
Klassenraad met bijzondere aandacht voor kansarmen en AN, lln die op basis van leeftijd kunnen starten in 1B, lln met getuigschrift BaO die starten in 1B
|
leerkracht zoco CLB
|
maart |
|
|
Individueel oudercontact
Selectief oudercontact (vraaggestuurd, GOK, AN, lln met getuigschrift BaO die naar 1B overstappen, lln die op basis van leeftijd in 1B kunnen starten, lln met specifieke problemen, …)
|
leerkracht zoco
CLB |
maart |
|
|
Individuele nazorg: verdere begeleiding van lln/ouders met keuzemoeilijkheden
|
CLB |
maart-juni |
|
Mogelijke aanvullingen: - eigen initiatieven van de scholen
- basofiches: selectief ondersteunen van leerkracht bij het invullen
- …
Voorbeeld 2: stappenplan keuzebegeleiding 2de jaar secundair onderwijs - VCLB Limburg |
Dit voorbeeld-stappenplan kun je downloaden bij "bestanden"