Laatste update: 25/04/2012

Preventie - schoolondersteuning

Preventie: inhoud

Preventie: inhoud
 
Aansluitend op het educatief aanbod voorkomen we ernstige keuze- en loopbaanproblemen door ouders en leerlingen bewust te maken van risico’s en valkuilen.
Preventieve acties zijn er op gericht hen te sensibiliseren om gerichte hulpvragen te stellen. door bijzondere acties op te zetten naar risicogroepen. Een goede bekendmaking van het hulpaanbod stimuleert vroeg signaleren van keuzevragen of -problemen.
Naar gekende risicogroepen kunnen gerichte acties opgezet worden.
Deze werking beantwoordt aan de opdrachtsverklaring in het CLB-decreet:
“… heeft het centrum bijzondere aandacht voor bepaalde opdrachten in bepaalde groepen en voor de leerlingen die door hun sociale achtergrond bedreigd worden in hun ontwikkeling en in hun leerproces …” (artikel 6 lid 8°).
Artikel 23 van het BVR heeft het in het kader van schoolondersteuning over:
“In het kader van de participatie in projecten op school, vermeld in artikel 18, 4°, ondersteunt het centrum de school bij projecten, geïnitieerd door de school of het centrum, die als doel hebben groepen van leerlingen die leerbedreigd zijn door hun sociale achtergrond of hun leefsituatie, maximaal kansen te bieden binnen het onderwijs. Daarvoor werkt het centrum samen met de ouders, de leerlingen en hun maatschappelijke omgeving.”
Artikel VI.16 van het GOK-decreet bepaalt dat:
“… De scholen betrekken in het ontwikkelen en realiseren van de in artikel VI.15, §1, bedoelde doelstellingen het centrum voor leerlingenbegeleiding waardoor zij worden begeleid en de in artikel VI.21 bedoelde extra begeleiding …”.
Een lijst van doelstellingen in een preventieve GOK-werking gericht op doorstroming en oriëntering is te vinden bij bronnen.
 
Criteria en aandachtspunten:
 

Kwaliteit

- Welke doelstellingen streven we 
  na in onze preventieve acties ?

- Worden goede materialen en methodieken gehanteerd: 
  wetenschappelijk verantwoord – evidence based ?

- Hoe maken we ouders en
  leerlingen bewust van bekende
  risico’s en valkuilen ?

 

Grondigheid

- Wordt er systematisch en voldoende intensief gewerkt. Wordt er voldoende tijd voorzien?

 

 

Planning

. Is er een stappenplan met taakverdeling en timing ?

 

 

Doelgroep

- School en clb bepalen risicogroepen in functie van
  - sensibilisering tot zorgvragen
  - gerichte acties

- Goede bekendmaking van hulp-
  aanbod in functie van vroege
  signalering van zorgvragen voor
  iedereen of ook nog specifiek 
  voor kansengroepen ?


- Komt die informatie ook aan bij 
  de mensen voor wie ze bedoeld
  is ?

 

 

 

Betrokkenheid

- Zijn we zichtbaar betrokken bij de organisatie en planning van de acties ? 
  Is het duidelijk dat het om een samenwerking school-clb gaat ?

- Zijn we betrokken bij de selectie en samenstelling van de infomaterialen (brochures, 
  websites…), keuzewerkboeken…

- Zijn we betrokken bij de uitwerking van de acties ?

- Participeren we actief in de uitvoering ? En wat houdt dat dan in ?

- Werken onze acties drempelverlagend voor leerlingen en ouders om CLB te contacteren bij keuzevragen of –problemen?

 

Kadering in keuzebegeleidingsprogramma

- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen verwerven ?   Kunnen leerlingen en ouders vorderen in het meer zelfstand leren kiezen ?

- Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-
  overgang ? Vinden we alle acties terug in een overkoepelend keuzebegeleidings-
  raamplan ?

- Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. 
  Wordt er een leerlijn aangehouden ?

- Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces.

- Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en
  individuele begeleiding. Weet elkeen wat de ander doet ?

 

Andere aandachtspunten

-    Nieuwe voorstellen of acties bevestigen of versterken de rol die scholen, leerkrachten reeds opnemen inzake schoolloopbaanbegeleiding.
 

-    Scholen en CLB’s beseffen dat een actieve deelname van CLB-medewerkers aan een preventieve werking een  taakverhoging betekent die ten koste kan gaan van andere opdrachten of beschikbaarheid.