Informatie - schoolondersteuning
Informatie: een vierde structuuronderdeel ?
Informatieverwerving en –verwerking staat niet op zich, maar maken altijd deel uit van een educatief, preventief of hulpverlenend keuzebegeleidingsaanbod.
De criteria voor informatieverstrekking worden hier toch afzonderlijk vermeld om didactische redenen én om een snelle toetsing met het BVR‘ operationele doelstellingen’ mogelijk te maken.
Wie doet wat ?
Het decreet bepaalt dat het centrum informatie verstrekt “aan leerlingen, ouders en schoolpersoneel” en dit “op een gestructureerde wijze , preventief en tijdig”.
(art 16) Het BVR(art 19) preciseert dat de informatie bedoeld is voor
“…alle leerlingen van
1° het zesde leerjaar basisonderwijs;
2° het tweede jaar van de eerste graad secundair onderwijs;
3° het zesde jaar secundair onderwijs, met het oog op het vervolgaanbod en de
arbeidsmarkt…”.
Het BVR spreekt niet van ouders als afzonderlijke doelgroep, het decreet schrijft dit echter wel uitdrukkelijk voor (decreet, art 16).
Daarenboven voert het centrum deze opdracht uit “…op volledige en neutrale wijze…”.
In het kader van deze informatieverstrekking :
“…organiseert het centrum acties rond studie- en beroepskeuze
in samenwerking met de school
én participeert actief in de uitvoering ervan…”.
“Actief participeren aan de uitvoering” kan vele vormen aannemen maar het moge duidelijk zijn dat dit verder dient te gaan dan louter mee-plannen of mee-werken aan de voorbereiding van een activiteit.
Of het nu gaat om…
· een info-sessie over het secundair onderwijs voor leerlingen en ouders van de derde graad basisonderwijs,
· het verzorgen van een klassikaal informatiemoment “onderwijslandschap” in het kader van het werken met het keuzewerkboek (denk aan “lesje 4”)
met leerlingen van het zesde leerjaar.
· het klassikaal verkennen van studierichtingen van het secundair onderwijs in relatie tot de kansen voor beroepen of studierichtingen van het hoger onderwijs met leerlingen van de eerste graad SO.
· Het verkennen van het onderwijslandschap aanvullend op het schooleigen aanbod voor ouders en leerlingen bij de overgang naar de tweede graad
· de klassikale voorbereiding van het bezoek aan de SID-IN-en-beroepenbeurs voor laatstejaars SO,
· …
het centrum denkt na over de plaats van deze informatieve activiteit in het geheel van het keuzebegeleidingsaanbod van school en clb,
het centrum werkt mee aan het ontwerp van een stappenplan dat alle aspecten van het studie- of beroepskeuzeproces omvat,
het centrum bepaalt in overleg met de school wie, welke informatieve keuzebegeleidingsactie – exclusief of in ondersteunende samenwerking – best opneemt in functie van de nagestreefde doelstellingen.
School en centrum leggen dit vast in de bijzondere bepalingen van het beleidscontract en communiceren dit aan alle betrokkenen .
Criteria:
Kwaliteit |
- Onderwijsaanbod - volledig en neutraal ? - Aansluiting op de arbeidsmarkt volledig en neutraal ? - Welke informatiebronnen over ond.-aanbod en arbeidsmarkt gebruiken we ? |
Grondigheid |
- Bezorgen we schriftelijke informatie ? - Wordt informatie (grondig) besproken ? - Wordt er systematisch en voldoende intensief gewerkt. Wordt er voldoende tijd voorzien? |
Planning |
- Een stappenplan met taakverdeling en timing.
|
Bereiken doelgroep |
- De acties richten zich tot alle leerlingen van 6de lj., 2 en 6 SO. - Hebben we ook voldoende aandacht voor initiatieven om ouders - Werken we drempelverlagend ? Brengt onze informatieverstrekking de leerlingen en ouders |
Betrokkenheid CLB |
- Zijn we zichtbaar betrokken bij de organisatie en planning van de acties ? - Zijn we betrokken bij de selectie en samenstelling van de infomaterialen (brochures, - Zijn we betrokken bij de uitwerking van de acties ? - Participeren we actief in de uitvoering ? En wat houdt dat dan in ? - Werken onze acties drempelverlagend voor leerlingen en ouders om CLB te contacteren bij keuzevragen of -problemen |
Kadering in keuzebegeleidingsprogramma |
- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen - Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-overgang ? - Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. - Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces. - Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en individuele begeleiding. Weet elkeen wat de ander doet ? |
Andere aandachtspunten |
- Nieuwe voorstellen of acties bevestigen of versterken de rol die scholen, leerkrachten reeds opnemen inzake schoolloopbaanbegeleiding. - Scholen en CLB’s beseffen dat een actieve deelname van CLB-medewerkers – bvb. aan infosessies - een taakverhoging betekent die ten koste kan gaan van andere opdrachten of beschikbaarheid.
|