Educatie - schoolondersteuning
Inhoud educatie |
Het zwaartepunt van een geïntegreerde schoolloopbaanbegeleiding ligt op het pedagogisch-didactische vlak waarbij de school eerste verantwoordelijke is: het educatieve luik van SLB.
Het ontwerp “BVR operationele doelstellingen” besteedt wel aandacht aan de specifieke CLB-opdracht inzake het hulpverleningsluik en geeft in artikel 23 wel een algemene preventieve opdracht maar behandelt de schoolondersteunende rol van het CLB op het educatieve vlak niet.
Deze rol dient nochtans verduidelijkt in het raamplan keuzebegeleiding dat door school en CLB in het kader van de “bijzondere bepalingen” van het beleidscontract wordt opgemaakt om het geheel van haar keuzebegeleiding in kaart te brengen.
Waar decreet noch BVR behulpzaam zijn, kan de gezamenlijke visietekst van VSKO en VCLB “Werken aan schoolloopbaanbegeleiding in de scholengemeenschap” (bijlage) wel inspirerend en richtinggevend zijn. Ook de VSKO-mededeling “SOHO-overgang van het secundair naar het hoger onderwijs” is interessant om met school en scholengemeenschap in gesprek te treden. ( zie referentiekader: andere bronnen )
Kwaliteit |
. - Worden goede materialen en methodieken gehanteerd: wetenschappelijk verantwoord - evidence based? - Wie doet wat ? Gebeurt de taakverdeling volgens competenties ? - Hebben we een vormingsaanbod voor leerkrachten ? |
Grondigheid |
. |
Planning |
. |
Bereiken doelgroep |
- Voor welke overgangen is er op school een begeleidingsaanbod? - Wordt daar in alle klassen mee gewerkt ? - Welke overgangen ondersteunen we naast baso, 1ste-2de graad en so-ho/beroep ? - Is er ook een aanbod voor zij-instromers ? |
Betrokkenheid CLB |
- Zijn we zichtbaar betrokken bij de organisatie en planning van de acties ? - Zijn we betrokken bij de selectie en samenstelling van de infomaterialen (brochures, - Zijn we betrokken bij de uitwerking van de acties ? - Participeren we actief in de uitvoering ? En wat houdt dat dan in ? - Werken onze acties drempelverlagend voor leerlingen en ouders om CLB te contacteren bij keuzevragen of -problemen
|
Kadering in keuzebegeleidingsprogramma |
- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen - Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-overgang ? - Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. - Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces. - Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en |
Andere aandachtspunten |
- Nieuwe voorstellen of acties bevestigen of versterken de rol die scholen, leerkrachten reeds - Scholen en CLB’s beseffen dat een actieve deelname van CLB-medewerkers – bvb. aan
|