Laatste update: 25/04/2012

Educatie - schoolondersteuning

Inhoud educatie

 

Het zwaartepunt van een geïntegreerde schoolloopbaanbegeleiding ligt op het pedagogisch-didactische vlak waarbij de school eerste verantwoordelijke is: het educatieve luik van SLB.

Het ontwerp “BVR operationele doelstellingen” besteedt wel aandacht aan de specifieke CLB-opdracht inzake het  hulpverleningsluik en geeft in artikel 23 wel een algemene preventieve opdracht maar behandelt de schoolondersteunende rol van het CLB op het educatieve vlak niet.

 

Deze rol dient nochtans verduidelijkt in het raamplan keuzebegeleiding dat door school en CLB in het kader van de “bijzondere bepalingen” van het beleidscontract wordt opgemaakt om het geheel van haar keuzebegeleiding in kaart te brengen.

 

Waar decreet noch BVR behulpzaam zijn, kan de gezamenlijke visietekst van VSKO en VCLB “Werken aan schoolloopbaanbegeleiding in de scholengemeenschap” (bijlage) wel inspirerend en richtinggevend zijn. Ook de VSKO-mededeling “SOHO-overgang van het secundair naar het hoger onderwijs” is interessant om met school en scholengemeenschap in gesprek te treden. ( zie referentiekader: andere bronnen )

 

 

Kwaliteit

.
Wordt er op school met een kwaliteitsvol keuzewerkboek gewerkt ?

- Worden goede materialen en methodieken gehanteerd: wetenschappelijk verantwoord - evidence based?

- Wie doet wat ? Gebeurt de taakverdeling volgens competenties ?

- Hebben we een vormingsaanbod voor leerkrachten ? 

 

Grondigheid

. 
- Wordt er systematisch met het keuzewerkboek gewerkt en wordt er 
  voldoende tijd aan besteed ?

 

Planning

. 
- Is er een stappenplan met taakverdeling en timing ?

 

Bereiken doelgroep

- Voor welke overgangen is er op school een begeleidingsaanbod?

- Wordt daar in alle klassen mee  gewerkt ?

- Welke overgangen ondersteunen we naast baso, 1ste-2de graad en so-ho/beroep ?
  criteria:
    - vinden we voor deze overgang aansluiting bij de eindtermen ?
    - kunnen we bij deze overgang nuttig werk leveren voor het verwerven van loopbaan-
      competenties

- Is er ook een aanbod voor zij-instromers ?

 

Betrokkenheid CLB

- Zijn we zichtbaar betrokken bij de organisatie en planning van de acties ? 
  Is het duidelijk dat het om een samenwerking school-clb gaat ?

- Zijn we betrokken bij de selectie en samenstelling van de infomaterialen (brochures,
  websites…), keuzewerkboeken…

- Zijn we betrokken bij de uitwerking van de acties ?

- Participeren we actief in de uitvoering ? En wat houdt dat dan in ?

- Werken onze acties drempelverlagend voor leerlingen en ouders om CLB te contacteren bij keuzevragen of -problemen

 

 

Kadering in keuzebegeleidingsprogramma

- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen
                                                 verwerven ?   
                                                 Kunnen leerlingen en ouders vorderen in het meer zelfstandig 
                                                 leren kiezen ?

- Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-overgang ? 
  Vinden we alle acties terug in een overkoepelend keuzebegeleidingsraamplan ?

- Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. 
  Wordt er een leerlijn aangehouden ?

- Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces.

- Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en 
  individuele begeleiding. Weet elkeen wat de ander doet ?

 

Andere aandachtspunten

- Nieuwe voorstellen of acties bevestigen of versterken de rol die scholen, leerkrachten reeds 
  opnemen inzake schoolloopbaanbegeleiding.

- Scholen en CLB’s beseffen dat een actieve deelname van CLB-medewerkers – bvb. aan 
  infosessies - een taakverhoging betekent die ten koste kan gaan van andere opdrachten of
  beschikbaarheid.