Laatste update: 27/04/2012

Criteria

Kwaliteit

- Wordt het aanbod gebaseerd op de uitgangspunten van het handelingsgericht werken ?

- Wordt het aanbod gestructureerd volgens de fasering van HGW /kernactiviteiten ?

- Werken we met goede materialen en instrumenten !? Wetenschappelijk verantwoord en evidence-based?

- Weet de CLB-hulpverlener voldoende wat er op school  rond keuzebegeleiding gebeurt ? 

 

Grondigheid

- Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces.

- Wordt er systematisch en voldoende intensief gewerkt. Wordt er voldoende tijd voorzien?

 
 

Planning

 

- Het aanbod houdt rekening met de opgelegde doorlooptijden.

 
 
 

Bereiken doelgroep

- De acties richten zich prioritair tot zorgvragen bij overgangen:

    - ba-so
    - 1ste -2de graad

    - 2de – 3de graad
    - 3de graad – HO
    - gewoon-buitengewoon
    - buitengewoon-gewoon
    - voltijds-deeltijds
    - deeltijds-voltijds

- Is het aanbod voldoende zichtbaar en bereikbaar voor 
  leerlingen, ouders en leerkrachten ?

- Is er voldoende communicatie tussen leerkracht en begeleider 
  in functie van tijdige verwijzing ?

- Is er een herkenbaar (kernactiviteiten 1,2,3) en actief
  aanbod voor alle AN’ers ?

 
 

Betrokkenheid CLB

- het hulpverleningsaanbod t.a.v. leerlingen en hun ouders is een CLB-opdracht.
  Zijn leerkrachten, leerlingen en ouders hiervan voldoende op de hoogte?

 
 
 

Kadering in keuzebegeleidingsprogramma

- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen
                                                 verwerven ?   
                                                 Kunnen leerlingen en ouders vorderen in het meer zelfstandig
                                                 leren kiezen ?

- Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-overgang ? 
  Vinden we alle acties terug in een overkoepelend keuzebegeleidingsraamplan ?

- Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. 
  Wordt er een leerlijn aangehouden ?

- Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces.

- Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en 
  individuele begeleiding. Weet elkeen wat de ander doet ?

 
 

Andere aandachtspunten

- De school is en blijft de eerste verantwoordelijke inzake schoolloopbaanbegeleiding en het 
   hulpverleningsaanbod van CLB wordt subsidiair aan het begeleidingsaanbod van de school 
   uitgewerkt.

- Op het vlak van hulpverlening zal de CLB-ondersteuning vooral bestaan in consultatieve
   begeleiding van leerkrachten, waarbij ze met de begeleidingsvragen waarmee ze zitten bij de 
   CLB-medewerker terechtkunnen en samen verkennen welke begeleidingstussenkomsten 
   wenselijk zijn.

- Nieuwe voorstellen of acties bevestigen of versterken de rol die scholen, leerkrachten reeds   opnemen inzake schoolloopbaanbegeleiding.