Criteria
Kwaliteit |
- Wordt het aanbod gebaseerd op de uitgangspunten van het handelingsgericht werken ? - Wordt het aanbod gestructureerd volgens de fasering van HGW /kernactiviteiten ? - Werken we met goede materialen en instrumenten !? Wetenschappelijk verantwoord en evidence-based? - Weet de CLB-hulpverlener voldoende wat er op school rond keuzebegeleiding gebeurt ? |
Grondigheid |
- Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces. |
Planning |
- Het aanbod houdt rekening met de opgelegde doorlooptijden. |
Bereiken doelgroep |
- De acties richten zich prioritair tot zorgvragen bij overgangen: - ba-so - 2de – 3de graad - Is het aanbod voldoende zichtbaar en bereikbaar voor - Is er voldoende communicatie tussen leerkracht en begeleider - Is er een herkenbaar (kernactiviteiten 1,2,3) en actief |
Betrokkenheid CLB |
- het hulpverleningsaanbod t.a.v. leerlingen en hun ouders is een CLB-opdracht. |
Kadering in keuzebegeleidingsprogramma |
- Emancipatorisch perspectief. Zullen de leerlingen en hun ouders loopbaancompetenties kunnen - Vinden we de begeleidingsacties terug in stappenplannen per scharniermoment-overgang ? - Is er continuiteit in doelen, inhoud en acties van kleuter tot So-Ho/beroep. - Is er aandacht voor alle taken in het studie- of beroepskeuzeproces keuzeproces. - Is er voldoende aandacht voor de afstemming tussen informatie, vorming, preventie en |
Andere aandachtspunten |
- De school is en blijft de eerste verantwoordelijke inzake schoolloopbaanbegeleiding en het - Op het vlak van hulpverlening zal de CLB-ondersteuning vooral bestaan in consultatieve |