klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 15 nr. 6 - 2 oktober 2018
 
Gezocht
We zijn op zoek naar enthousiaste, gemotiveerde CLB-medewerkers die hun kennis en vaardigheden willen verruimen om begeleidingen met de focus op gedrag en emotie vanuit een leertheoretisch kader te benaderen.

Op vrijdag 9 november gaat immers het eerste jaar van de driejarige opleiding 'Gedragsgerichte leerlingenbegeleiding in het HGW-kader' van start in Gent. Vooral het eerste jaar werd herwerkt om de coherentie te versterken. Ilse Dewitte, orthopedagoog en kinder- en jongerentherapeut, verbonden aan kinderpsychiatrie Leuven, neemt in het eerste jaar het merendeel van de sessies voor haar rekening. Ook in het tweede en derde jaar komt zij regelmatig terug aan bod zodat de rode draad in de opleiding duidelijk aanwezig is. Tevens worden de thema's in het tweede en derde jaar op basis van de input uit het CLB-werkveld ingevuld.
 
Het programma van het eerste jaar ziet er als volgt uit:
  • 9 november 2018: 'Leertheoretische visie op gedrag en emotie' door Els Joos (KU Leuven, centrum leerpsychologie)
  • 14 december 2018, 15 januari, 15 maart en 26 april 2019: 'Kader leertheorie en operante technieken' met inleiding en toepassingen door Ilse Dewitte
  • 17 mei 2019: 'Mediatietechnieken: coachen van ouders en leerkrachten' door Niina Nyman (kinder- en jeugdpsychiatrisch ziekenhuis Herlaarhof)
De vorming vindt plaats in Gent. Inschrijven kan via mail aan sandra.vanaerschot@vrijclbnetwerk.be, met vermelding van naam, functie, vestiging en e-mailadres van de kandidaat.
 
Gezond advies: wat je zelf doet ...
Leerlingen en ouders advies geven over gezond leven is niet zo moeilijk. Maar hoe maak je de kans groter dat ze dat advies ook echt volgen? Wel, dat is eigenlijk simpel. 'Wat ze zelf doen, doen ze beter.' Vertaald naar motivatietheorie: als mensen zelf op zoek gaan naar gezonde raad, is de motivatie om die raad te volgen groter dan wanneer ze exact hetzelfde advies zouden krijgen van een professional in de gezondheidszorg. Raar, maar waar.
 
De Werkgroep Communiceren rond Gezondheid van Vrij CLB Netwerk ging daarom op zoek naar leuke, gebruiksvriendelijke én betrouwbare online tools waarmee leerlingen en ouders zelf aan de slag kunnen! Jouw rol als CLB'er in het adviseren kan dus een stukje verschuiven van zelf advies formuleren naar leerlingen en ouders warm maken om uit te zoeken wat zij zelf leuk en haalbaar vinden. Wil je kennismaken met de materialen die we getoetst hebben? Log in op de website van Vrij CLB Netwerk onder leerlingenbegeleiding voor professionelen, waar je een heleboel fiches vindt met links naar betrouwbare gezondheidswebsites en tools.
 
Criterium adaptief gedrag bij verstandelijke beperking (en type 2)
Met de decreetswijzigingen van deze zomer komen de diagnostische criteria van intelligentie en adaptief gedrag voor type 2 overeen met die voor verstandelijke beperking. Naar aanleiding daarvan herwerkte Prodia de operationalisering criteria type 2 in een aanvulling op het protocol Verstandelijke Beperking. Deze tekst vervangt de ‘Nota ISC-wg Operationalisering criteria type 2 – aanpassing obv decreetwijzigingen juni 2018’.

Voor handvatten bij het stellen van een diagnose verstandelijke beperking binnen een handelingsgericht diagnostisch traject, verwijzen we naar het Algemeen Diagnostisch Protocol en het Protocol Zwakbegaafdheid & Verstandelijke beperking. Toelichting bij de regelgeving is te vinden in ISC-richtlijnen M-decreet en ondersteuningsmodel. De herwerking van Protocol Verstandelijke beperking wordt verwacht in 2019.
 
Communicatie systematisch contact CLB voor leerling in huisonderwijs
Vorige week vrijdag kregen we de vraag van AgODi om blanco versies van de brieven die zij half september verspreidden aan de leerlingen/ouders individueel huisonderwijs en de organisatoren van collectief huisonderwijs, ook aan de CLB's te bezorgen. Aangezien in de brieven staat van zich tegen ten laatste 1 oktober bij een CLB aan te melden, zijn deze in feite al achterhaald, maar we willen ze jullie voor de zekerheid toch meegeven, samen met de begeleidende uitleg van het departement.
  • Bijlage 1: de brieven gericht aan de individuele leerlingen huisonderwijs die bij het departement een verklaring huisonderwijs indienden. Na de registratie voor huisonderwijs ontvingen zij deze bevestigingsbrief met de nieuwe informatie omtrent leerlingenbegeleiding en hun rechten en plichten hierbij. Deze bijlage omvat 2 blanco brieven (een voor basisonderwijs en een voor secundair onderwijs). De inhoud van deze brieven met betrekking tot de leerlingenbegeleiding is hetzelfde. De brieven in bijlage zijn blanco brieven die via een applicatie aan individuele namen gekoppeld worden zodat bovenaan uiteindelijk de afzender (AgODi) en de geadresseerde (de leerling in huisonderwijs) via automatische velden worden ingevuld. Deze velden ziet u in bijlage niet.
  • Bijlage 2 betreft een blanco brief gericht aan de organisatoren van collectief huisonderwijs. De directie van deze privéscholen, die een collectieve verklaring bij het departement kunnen indienen als vervanging van individuele verklaringen van elk van hun leerlingen, werden eveneens op de hoogte gesteld van de nieuwe ontwikkelingen. In deze brief wordt de school gevraagd hun leerlingen te informeren over de nieuwe rechten en plichten inzake leerlingenbegeleiding aangezien AgODi geen bevestigingsbrieven stuurt naar de leerlingen waarvoor een collectieve verklaring werd ingediend. Deze brief omvat dezelfde informatie als de brief in bijlage 1 + bijkomend de informatie omtrent de profylactische maatregelen. Hierin wordt de school aangespoord tot een samenwerking met het CLB bij het vaststellen/uitbreken van een besmettelijke ziekte.
 
Herfstnieuwsbrief CLBch@t
Wil je meer weten over het project ‘Van CLBch@t naar CLB online’? Bestel je graag de nieuwe posters en/of roll-upbanners van CLBch@t? Of heb je als directie/beleidsmedewerker of als CLB-medewerker interesse in een (gratis) vorming over ‘blended hulpverlening’?
 
 
Vacatures in de vrije CLB's
Vrij CLB AMi 2 is op zoek naar een PPC voor vervangingscontract, 36/36, trajectteam regio Mortsel-Kontich. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB AMi 2, via directie@clb-ami2.be of 03 443 90 20.
 
Vrij CLB De Wissel – Antwerpen is (nog steeds) op zoek naar:
  • een paramedisch werker (werkvolume van 18 u.) (tot terugkeer titularis op 06/05/2019) met als standplaats Hoboken. Het takenpakket: systematische contacten, profylactische maatregelen en vaccinaties met vanzelfsprekend ook deelname aan multidisciplinair teamoverleg. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met een van de vestigingscoördinatoren ad interim van Campus Zuid: Dieter Paeps: dieter.paeps@vclbdewisselantwerpen.be of Veerle Vandebeek: veerle.vandebeek@vclbdewisselantwerpen.be of via 03 216 29 38;
  • een maatschappelijk werker (werkvolume 18 u.) vanaf 1/11/2018 tot 30/06/2019 voor de versterking van het trajectteam in Campus Noord Merksem. De trajectteams diagnosticeren handelingsgericht, ze begeleiden en coördineren opdat leerlingen (en hun ouders) maximaal zouden participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften. Indien nodig werken ze aanklampend om de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen. De trajectteams werken nauw samen met de ankerteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van CLB te garanderen. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Noord: Martine Jacobs: martine.jacobs@vclbdewisselantwerpen.be of 03 542 21 55 of 03 640 38 90;
  • een psycho-pedagogisch werker (werkvolume 36 u.) vanaf 07/11/2018 t.e.m. 21/11/2018 (verlenging is niet uitgesloten) voor de versterking van een van de ankerteams in Campus Oost. De ankerteams onthalen en verhelderen vragen om kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag naar een gepast aanbod intern of extern toe te leiden. Ze geven bovendien handelingsgericht advies opdat de vraagsteller in functie van de leerling gerichte stappen zou kunnen zetten. Ze signaleren en/of brengen inhoudelijke expertise in de school in om te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen. De ankerteams werken nauw samen met de trajectteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van het CLB te garanderen. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Oost: Sabine Melis: sabine.melis@vclbdewisselantwerpen.be of 03 637 50 60.
De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of seksuele oriëntatie. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken. 
 
In iemands schoenen staan
Ruth en Noömi, dezelfde smaak voor sandaaltjes, maar ze zitten bij de ene en bij de andere net
weer iets anders.
 
Meer inspiratie vind je in het oktobernummer van Leeftocht
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup