Jg 15 nr. 8 - 16 oktober 2018
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								TODIO-S: bestel hem nu! 
							                             
							Na de publicatie van de TODIO-L en de TODIO-W is met de uitgave van de TODIO-S het TODIO-pakket nu compleet. Met de TODIO-S reiken we jullie een actueel en genormeerd diagnostisch instrument aan om de spellingvaardigheden van leerlingen uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs in kaart te brengen. Er is een toets voor de A-stroom en een toets voor de B-stroom. Dankzij de inzet van CLB-medewerkers uit heel Vlaanderen kon de toets worden afgenomen van 6197 leerlingen. Er zijn normen berekend per leeftijdsgroep (en voor de tweede graad per onderwijsvorm).  
 Je kan de TODIO-S bestellen via  de webwinkel. Voor de centra die deelnamen aan de normering, geldt het voordeeltarief van 15 euro. Je krijgt voor deze prijs een kaftje met de handleiding (inclusief normtabellen), twee versies van het toetsboekje voor de leerlingen (versie A-stroom en versie B-stroom) en twee verbetersleutels. De kaart met overschrijfzinnen is beschikbaar in de map maar kan ook als PowerPoint gedownload worden via de webwinkel.   De normen kunnen ook geraadpleegd worden via LARS.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Belfius Smart Belgium Awards 2018
							                             
							Heb jij een ‘smart’ project? Stuur het zeker in voor de Belfius Smart Belgium Awards 2018. Een vakjury zal 50 genomineerden selecteren, die uitgebreid aan bod komen op belfius.be/smartbelgium, in een nieuwsbrief met 30.000 bestemmelingen en op hun socialmediakanalen. Een niet te missen kans om jouw slim project bij een breed publiek in de kijker te zetten! Tijdens het Smart Belgium Event reiken ze vervolgens 5 Smart Belgium Awards en de Publieksprijs uit.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															'Zorgen' voor een goede schoolstart?!
							                             
							 Het Steunpunt Inclusie wil de vinger aan de pols houden bij ouders en te weten komen hoe zij  de opstart van het schooljaar ervaren hebben. Deze informatie is nuttig om hun acties gericht af te stemmen op de noden van ouders. Met  een bevraging willen ze polsen bij ouders met een kind met specifieke onderwijsbehoeften welke elementen bijdragen tot een goede opstart van het nieuwe schooljaar. Het Steunpunt Inclusie vraagt onze medewerking om deze bevraging aan zo veel mogelijk ouders te bezorgen.    De vragenlijst wordt anoniem ingevuld. Contactgegevens worden bij de verwerking niet gekoppeld aan de antwoorden. De vragenlijst wordt afgesloten op 24 oktober. De resultaten zullen gedeeld worden met de respondenten, met organisaties binnen onderwijs en met de overheid.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vragenlijstonderzoek bij meertalige kinderen – Oost-Vlaanderen
							                             
							In het kader van haar onderzoek is bachelorstudente logopedie Yana Vereecke op zoek naar ouders van meertalige kinderen met taalproblemen. Bij meertalige kinderen is het erg moeilijk om uit te klaren of taalmoeilijkheden in het Nederlands te wijten zijn aan een nog onvoldoende taalaanbod in die taal of het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis. De ALDeQ-NL kan hierbij helpen. Dit is een vragenlijst voor ouders over de moedertaalontwikkeling van hun kind. De vragenlijst is taal- en cultuuronafhankelijk en onderscheidt kinderen mét een taalontwikkelingsstoornis van kinderen zonder. Nu werd een Nederlandse versie in eenvoudige taal opgesteld, de ALDeQ-NL, en moet onderzocht worden of deze bruikbaar is in Vlaanderen.   
 De onderzoeksgroep is specifiek op zoek naar ouders van meertalige kinderen met taalproblemen met een leeftijd tussen 4 en 10 jaar. De kinderen moeten aan volgende voorwaarden voldoen:  - De taalproblemen zijn diagnostisch vastgesteld (percentielscore <3 op een gestandaardiseerde testbatterij, conform RIZIV-richtlijnen).
 - Indicatie voor taalproblemen in de moedertaal vanuit anamnese, mogelijk ook getest via informeel onderzoek
 - Gemiddelde niet-talige intelligentie (IQ >85) 
 - Normaal gehoor (gestaafd met audiogram) 
 
   Volg je ouders en kinderen in een van jouw scholen op die aan deze voorwaarden voldoen? Laat het weten via ALDeQ-NL@outlook.com. Na afloop van het onderzoek word je geïnformeerd over de onderzoeksresultaten. Heb je meer vragen,dan kan je steeds contact opnemen via aldeq-nl@outlook.com of telefonisch op 0496 77 17 19 (Yana Vereecke).  
  Het onderzoek is een samenwerking tussen de opleidingen Logopedie en audiologie van Thomas More en Vives en de opleiding Logopedische en audiologische wetenschappen van KU Leuven.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Healthy Minds, healthy schools
							                             
							 Op 28 november 2018 organiseert Howest Campus Brugge een internationale conferentie met als thema ‘Healthy Minds, healthy schools’. De sprekers zijn prof. Tina C. Montreuil (McGill University-Canada), Gie Deboutte (UCLeuvenLimburg) en Heleen Becuwe en Oona Wyns van het Peer Support Project. Inschrijven kost 25 euro, meer info via Pat.Vanhecke@Howest.be.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacatures in de vrije CLB's
							                             
							
 
 
 
 Vrij CLB AMi 2  is op zoek naar een PPC voor vervangingscontract, 36/36, trajectteam regio Mortsel-Kontich. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB AMi 2, via  directie@clb-ami2.be of 03 443 90 20.    Vrij CLB De Wissel – Antwerpen is (nog steeds) op zoek naar: - een paramedisch werker (werkvolume van 18 u.) (tot terugkeer titularis op 06/05/2019) met als standplaats Hoboken.  Het takenpakket: systematische contacten, profylactische maatregelen en vaccinaties met vanzelfsprekend ook deelname aan multidisciplinair teamoverleg.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met een van de vestigingscoördinatoren ad interim van Campus Zuid: Dieter Paeps: dieter.paeps@vclbdewisselantwerpen.be of Veerle Vandebeek: veerle.vandebeek@vclbdewisselantwerpen.be of via 03 216 29 38;
 - een maatschappelijk werker (werkvolume 18 u.) vanaf 1/11/2018 tot 30/06/2019 voor de versterking van het trajectteam in Campus Noord Merksem.  De trajectteams diagnosticeren handelingsgericht, ze begeleiden en coördineren opdat leerlingen (en hun ouders) maximaal zouden participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften.  Indien nodig werken ze aanklampend om de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen.  De trajectteams werken nauw samen met de ankerteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van CLB te garanderen.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Noord: Martine Jacobs: martine.jacobs@vclbdewisselantwerpen.be of 03 542 21 55 of 03 640 38 90;
 - een psycho-pedagogisch werker (werkvolume 36 u.) vanaf 07/11/2018 t.e.m. 21/11/2018 (verlenging is niet uitgesloten) voor de versterking van een van de ankerteams in Campus Oost.  De ankerteams onthalen en verhelderen vragen om kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag naar een gepast aanbod intern of extern toe te leiden.  Ze geven bovendien handelingsgericht advies opdat de vraagsteller in functie van de leerling gerichte stappen zou kunnen zetten.  Ze signaleren en/of brengen inhoudelijke expertise in de school in om te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen.  De ankerteams werken nauw samen met de trajectteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van het CLB te garanderen.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Oost: Sabine Melis: sabine.melis@vclbdewisselantwerpen.be of 03 637 50 60.
 
 De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of seksuele oriëntatie. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken.                            | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |