Jg 15 nr. 5 - 25 september 2018
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Systematisch contact voor leerlingen in huisonderwijs: registreren!
							                             
							Op dit ogenblik werkt de Vlaamse Overheid nog aan een ministerieel besluit met betrekking tot de systematische contacten voor leerlingen in huisonderwijs. Tegelijkertijd wordt ons gesignaleerd dat in verschillende centra reeds vragen gekomen zijn van leerlingen in huisonderwijs voor een systematisch contact op basis van de brief die ze kregen van AGODI. Immers, na de registratie voor huisonderwijs ontvangen die leerlingen een bevestigingsbrief met de nieuwe informatie en hun rechten en plichten hierbij.   Van zodra we meer informatie hebben, zullen we die onmiddellijk verspreiden via de nieuwsbrief. Intussen willen we uitdrukkelijk vragen om goed apart te registreren wie als leerling in het huisonderwijs voor een systematisch contact langskomt in het centrum. Dit is belangrijk in functie van de financiering van de centra nadien voor deze opdracht.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								WISC-V: nog even niet met volle kracht vooruit
							                             
							Vorig schooljaar hebben de CLB's de WISC-V-koffers aangekocht en werd heel wat informatie over het materiaal verspreid (zowel door Pearson als door nascholing van Vrij CLB Netwerk). Ook de werkgroep psychodiagnostische instrumenten zette in op het ontwikkelen van een verslagsjabloon. Heel wat medewerkers zitten te popelen om aan de slag te gaan met deze nieuwe test.    Toch vragen we om nog even te wachten vooraleer voluit met de WISC-V te starten. De beoordeling door de COTAN in Nederland is ernstig vertraagd. We vernamen gisteren dat dit oordeel wellicht niet meer in 2018 zal vallen. Aangezien we in Vlaanderen ook gebruik zullen maken van de Nederlandse normen, is die conclusie vereist voor een Vlaamse beoordeling door het Kwaliteitscentrum Diagnostiek. Pearson heeft zich wel geëngageerd om eventuele tekorten die uit deze beoordeling naar voren zouden komen, te zullen remediëren. Intussen kunnen COVAT-CHC en cross-batterij op basis van WISC-lll een alternatief bieden.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								WAT WAT: nieuw informatieplatform voor jongeren tussen 11 en 24 jaar
							                             
							- watwat.be: een online platform waar tal van organisaties hun kennis en expertise op maat van jongeren vertalen;
 - WAT WAT social: jongereninformatie op sociale media. Met visuele en herkenbare inhoud, waarbij de focus ligt op video voor YouTube met jongeren in de hoofdrol;
 - Het WAT WAT label: een herkenbaar kwaliteitslabel voor informatieproducten.
 
 WAT WAT richt zich tot jongeren tussen 11 en 24 jaar en benadert ze vanuit hun dagelijkse realiteit. Jongeren hebben vooral bij eerste keren behoefte aan informatie: een eerste lief, een eerste keer alleen op reis ... WAT WAT inspireert, empowert en connecteert met advieskanalen wanneer nodig. WAT WAT steunt op een platform van meer dan 70 organisaties - waaronder CLB - die jongeren willen informeren en toeleiden naar advies of hulp.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Netwerkdag ‘Hoe zetten we racisme in het onderwijs aan de deur?’ - woensdag 20 november 2018
							                             
							 Moussa krijgt ondanks goede schoolresultaten toch het advies om een andere richting te gaan volgen. Luisa brengt haar dochter naar school en wordt door een leerling aan de schoolpoort als 'profiteur! profiteur!' uitgemaakt. In het leraarslokaal duidt een collega het conflict dat een andere leerkracht net met een leerling had: 'altijd hetzelfde met die buitenlanders!' Bij zijn aankomst op sollicitatiegesprek krijgt Mourad te horen ‘dat de school al iemand aangeworven heeft’. Racisme in het onderwijs is een feit. Maar zelden is er meer dan een gevoel van verontwaardiging. Er is nochtans meer aanpak nodig én mogelijk. Want racisme kwetst en ontneemt mensen kansen, altijd en overal. Ook binnen de schoolmuren.   ORBIT vzw brengt op de netwerkdag ‘Hoe zetten we racisme in het onderwijs aan de deur?’ inspirerende sprekers samen om hun ervaring in de aanpak van racisme in het onderwijs te delen. Je krijgt ideeën om concreet aan de slag te gaan. Hoe ontwikkel je in school een transversaal beleid tegen racisme? Hoe ga je als leerkracht, directielid of ouder om met dagelijkse racistische opmerkingen van leerlingen, ouders of collega’s? Hoe zorg je voor een studie-oriëntering, klasindeling, inschrijvings-, aanwervings- en personeelsbeleid zonder racisme? Wat is goed lesmateriaal en wat zijn goede lesinhouden om je leerlingen geen racisme aan te leren, maar net af te leren?                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Save the date: studiedag trauma- en cultuursensitief werken
							                             
							Veel kinderen en jongeren krijgen te maken met ingrijpende gebeurtenissen die kunnen leiden tot chronische stress of zelfs trauma. Dit kan een impact hebben op hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierdoor komt hun schools functioneren en welbevinden in het gedrang. Voor leerkrachten, scholen en CLB-medewerkers is het vaak moeilijk om deze signalen te herkennen en hier adequaat op te reageren. De gekende kaders - zoals afspraken maken, straffen en belonen - werken vaak niet. Hierdoor kunnen problemen escaleren.     Op 30 november organiseert het Departement Onderwijs en Vorming ee n gratis studiedag over trauma bij leerlingen. Deze studiedag wil meer inzicht geven in wat trauma precies is, hoe het gedrag van leerlingen erdoor wordt beïnvloed en hoe daar binnen een schoolse context op kan worden gereageerd. Daarnaast is er ook aandacht voor de mogelijkheden van een cultuursensitieve aanpak en hoe dit de communicatie met en participatie van leerlingen en ouders kan versterken.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Kinderen, jongeren en milieu: groen achter de oren?
							                             
							 Wat zijn de nadelige effecten van ons veranderend leefmilieu? Wat zeggen kinderen en jongeren er zelf van? Hoe kunnen we kinderen en jongeren stimuleren om duurzaam gedrag te stellen? Dat zijn de vragen waarop het Kenniscentrum Kinderrechten (KeKi) op hun jaarlijkse Research on Stage dieper zal ingaan.   Danielle Van Kalmthout (UGent) brengt er vanuit een juridische insteek haar onderzoek m.b.t. milieurechten en de positie van kinderen daarbinnen. Aan interactieve onderzoekstafels worden naast belevingsonderzoeken van kinderen en jongeren (VVJ) ook concrete acties voorgesteld vanuit jongerenorganisaties (o.m. Globelink). Het Kinderrechtencommissariaat verzorgt het afsluitende woord. Op het event staat vooral de expertise van het publiek centraal. Aan de hand van begeleide rondetafelgesprekken ga je op zoek naar inspirerende praktijken en beleidsaanbevelingen.  Keki’s Research on Stage vindt plaats op dinsdag 16 oktober 2018 van 12.00 u. tot 16.00 u. in het ABC Huis te Brussel. Deelname kost 35 euro. Nog vragen?  Contacteer Ellen Van Vooren. Inschrijven kan via kathy.vlieghe@keki.be.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacatures in de vrije CLB's
							                             
							
 
 
 
 Vrij CLB AMi 2  is op zoek naar een PPC voor vervangingscontract, 36/36, trajectteam regio Mortsel-Kontich. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB AMi 2, via  directie@clb-ami2.be of 03 443 90 20.    Vrij CLB De Wissel – Antwerpen is (nog steeds) op zoek naar: - een paramedisch werker (werkvolume van 18 u.) (tot terugkeer titularis op 06/05/2019) met als standplaats Hoboken.  Het takenpakket: systematische contacten, profylactische maatregelen en vaccinaties met vanzelfsprekend ook deelname aan multidisciplinair teamoverleg.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met een van de vestigingscoördinatoren ad interim van Campus Zuid: Dieter Paeps: dieter.paeps@vclbdewisselantwerpen.be of Veerle Vandebeek: veerle.vandebeek@vclbdewisselantwerpen.be of via 03 216 29 38;
 - een maatschappelijk werker (werkvolume 18 u.) vanaf 1/11/2018 tot 30/06/2019 voor de versterking van het trajectteam in Campus Noord Merksem.  De trajectteams diagnosticeren handelingsgericht, ze begeleiden en coördineren opdat leerlingen (en hun ouders) maximaal zouden participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften.  Indien nodig werken ze aanklampend om de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen.  De trajectteams werken nauw samen met de ankerteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van CLB te garanderen.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Noord: Martine Jacobs: martine.jacobs@vclbdewisselantwerpen.be of 03 542 21 55 of 03 640 38 90;
 - een psycho-pedagogisch werker (werkvolume 36 u.) vanaf 07/11/2018 t.e.m. 21/11/2018 (verlenging is niet uitgesloten) voor de versterking van een van de ankerteams in Campus Oost.  De ankerteams onthalen en verhelderen vragen om kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag naar een gepast aanbod intern of extern toe te leiden.  Ze geven bovendien handelingsgericht advies opdat de vraagsteller in functie van de leerling gerichte stappen zou kunnen zetten.  Ze signaleren en/of brengen inhoudelijke expertise in de school in om te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen.  De ankerteams werken nauw samen met de trajectteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van het CLB te garanderen.  Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Oost: Sabine Melis: sabine.melis@vclbdewisselantwerpen.be of 03 637 50 60.
 
 De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of seksuele oriëntatie. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken.                            | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |