Jg 15 nr. 4 - 18 september 2018
Nieuwsbrief te laat (of niet) ontvangen?
De laatste weken krijgen we meldingen dat heel wat CLB-medewerkers deze nieuwsbrief erg laat, of zelfs helemaal niet, ontvangen. We zijn op zoek gegaan naar waar de (technische) fout kan liggen, maar tot op heden zonder resultaat. We zoeken verder naar oplossingen, maar voorlopig is het mogelijk dat de problemen zich nog even blijven voordoen. Krijg je de nieuwsbrief tegenwoordig erg laat in je mailbox, dan is het misschien goed om weten dat we deze ook elke dinsdagvoormiddag op ons intranet publiceren (eerst inloggen). Krijg je de nieuwsbrief helemaal niet (meer), dan kan je contact opnemen met nieuwsbrief@vclb-koepel.be. |
Verplichte elektronische aangifte van een sociaal risico (e-ASR): deeltijdse werkloosheid
De omzendbrief 'De verplichte elektronische aangifte van een sociaal Risico (e-ASR): deeltijdse werkloosheid' werd recent aangepast. In deze omzendbrief werd opgenomen dat AgODi voortaan elke week een e-ASR scenario 3 zal opsturen naar de sociale zekerheid. Daarenboven zal er altijd een e-ASR scenario 6 worden gestuurd als er een scenario 3 aanwezig is, ongeacht het volume of het salaris van de opdracht. |
Handtekeningen op het gemotiveerd verslag
We brengen nog even de passage uit de ISC-richtlijnen rond de handtekeningen onder de aandacht gezien de wijzigingen aan het BVR op de inhoud van het gemotiveerd verslag eind vorig schooljaar. Handtekeningen Het BVR op de inhoud van het gemotiveerd verslag werd gewijzigd op 20/7/2018 (nog niet beschikbaar in Edulex). De wijzigingen in dit BVR gaan in vanaf 1/9/18. Een van de wijziging betreft de bepaling dat CLB-directie en ouders het gemotiveerd verslag tekenen. Als eerste dient de inhoud van het gemotiveerd verslag met de ouders te worden besproken en moeten ze de ruimte hebben om aanpassingen te suggereren. Vervolgens streven we ernaar het afgewerkt gemotiveerd verslag te laten tekenen op moment van het adviesgesprek. Indien dit niet haalbaar blijkt, wordt in onderling overleg met ouders verder afgesproken. Ofwel wordt het gemotiveerd verslag aan ouders bezorgd en kunnen deze na het tekenen dit document aan de school bezorgen. Ofwel bezorgt het CLB het gemotiveerd verslag aan de school en tekenen de ouders op school. Dit kan onderaan het gemotiveerd verslag of naast de contactgegevens.
Voor verslag is regelgevend niet bepaald dat ouders moeten tekenen. Uiteraard geldt hier ook dat de inhoud van het verslag met de ouders dient te worden besproken en ook hier moet de ruimte zijn voor ouders om aanpassingen te suggereren. |
Halal of niet?
 Wat is voor moslims halal (toegestaan) en wat niet? En waarom? Hoever moet je gaan om daaraan tegemoet te komen op school? Wat met de vraag naar gescheiden zwemmen, hoofddoeken, halal eten, islamitische feestdagen? In hoeverre hou je rekening met de islam in de inhoud van de leerstof? Wat zijn mogelijke tekenen van radicalisering en hoe ga je daarmee om? Eind augustus verscheen over deze thema's het boek 'Halal of niet? Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord' bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts. Twee belangrijke stemmen binnen onderwijs leggen in het boek hun expertise betreffende de islam en onderwijs samen: Khalid Benhaddou, imam en coördinator van het Onderwijsnetwerk islamexperten en Emilie Le Roi, het 'aanspreekpunt deradicalisering en polarisering' voor het departement Onderwijs en Vorming.
In het kader van het vormingsaanbod van Vrij CLB Netwerk is op 13 maart 2019 vorming voorzien rond deze thematiek, samen met beide auteurs en met Chris Wijns, die binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen met scholen op stap gaat rond de 'Katholieke dialoogschool'. |
Instroom versterken in het hoger onderwijs
Op vrijdag 26 oktober vindt in Gent de SID-in hoger onderwijs Oost-Vlaanderen plaats. Het thema van dit jaar is de rol die oriënterings- en positioneringsinstrumenten kunnen spelen in het versterken van de instroom in het hoger onderwijs. Informatie over het programma en inschrijvingsmogelijkheid vind je op de website van De Stap. |
SOK-congres 'Interne kwaliteitszorg op school'
Elke school werkt aan kwaliteit. Kwaliteitszorg is ieders ding. Maar waarmee dien je rekening te houden? Op welke manier voer je een kwaliteitsvolle kwaliteitszorg? Wat zijn belangrijke kenmerken van interne kwaliteitszorg? Op het SOK-congres 'Interne kwaliteitszorg op school' (7 december 2018) bekijk je diverse aspecten van kwaliteitszorg op school.
De keynote wordt verzorgd door Alma Harris, professor aan de universiteit van Bath en topexpert op het vlak van distributed leadership, gespreid leiderschap. Daarnaast kan je kiezen uit 20 sessies. Enkele uitgeverijen stellen op het congres ook hun producten voor op een leerbeurs.
Interesse? Meer informatie en inschrijvingsmogelijkheid vind je online. |
Meertaligheid op Foyer
 Bij de start van het nieuwe werkjaar wil Foyer vzw graag meegeven wat er bij hen rond de thematiek meertaligheid op stapel staat. Belangrijk voor de werking van Foyer is de oprichting van PIM, ‘Partners in meertaligheid’. Op hun website kan je ontdekken hoe ze ondersteuning hierrond bieden. We doen hier alvast een greep uit het aanbod. - Een van de nieuwe projecten binnen deze werking is de ondersteuning van ouders met meertalige kinderen waarbij een taalstoornis of een vermoeden ervan werd vastgesteld. Ouders komen samen om ervaringen uit te wisselen en thema’s uit te diepen. Een eerste groep start op Foyer in november voor ouders met kleuters met een taalproblematiek. De voertaal is Nederlands/Frans. Meer info en aanmelden van kandidaatgezinnen bij Soumaya.mousselli@foyer.be.
- Foyer werkt mee aan de studiedag ‘Meertalige kinderen en hun gezinnen. Ondersteuning van en hulpverlening bij de taalontwikkeling’ georganiseerd door SIG vzw op dinsdag 20 november. Meer info.
- Het Europees project TALES@home wordt afgerond. De materialen zijn nu vrij toegankelijk voor professionals die kinderen en hun ouders willen ondersteunen in het proces van meertalig opvoeden. Zie hiervoor www.talesathome.eu. Wie graag de basisfilosofie en concrete aanpak verdiept, kan terecht in een van hun workshops. Deze zijn momenteel gepland op 27 september in Brussel, op 16 oktober in Antwerpen en op 5 december in Turnhout.
- Op 7 november vindt op Foyer opnieuw de sessie plaats rond meertalig opvoeden voor leerkrachten, begeleiders en hulpverleners. Er wordt ingegaan op de actuele visies en onderzoek inzake meertalig opvoeden en de implicaties voor de praktijk.
- Foyer werkt mee aan de studiedag 'Meertaligheid als hefboom in onderwijs en welzijn' van Welwijs. Meer info in het berichtje hieronder.
|
Meertaligheid als hefboom in onderwijs en welzijn
Zowel in het onderwijs als in het welzijnswerk is meertaligheid een realiteit. Hoe gaan we daarmee om? Wat zeggen wetenschap en praktijk hierover? Wat zijn de ervaringen en beleving van jongeren, gezinnen en professionals? Om op die vragen een antwoord te geven, organiseert Welwijs een studievoormiddag ‘Meertaligheid als hefboom in onderwijs en welzijn’ op dinsdag 2 oktober in de Factorij in Schaarbeek. Zowel theoretische kaders als goede praktijkvoorbeelden staan op het menu.
Wil je meer informatie of wil je inschrijven? Dat kan op de Welwijssite. |
Studiedag 'Open vizier'
We leven en werken in een multiculturele en multireligieuze samenleving. We ontmoeten steeds vaker mensen met verschillende diverse achtergronden. Als hulpverlener is het werken met kinderen, jongeren en gezinnen met verschillende culturele achtergronden boeiend en verrijkend. Toch kan je ook het gevoel hebben te botsen op de grenzen van jezelf en anderen.
RADAR, het netwerk geestelijke gezondheid kinderen en jongeren in Oost-Vlaanderen, organiseert op 26 oktober 2018 een studiedag om inspiratie en kennis te bieden. Het thema van de dag is het aannemen van een open houding, bewustwording van je eigen referentiekader ... Kortom: een open vizier. Het volledige programma en inhoud van de workshops & interactieve lezingen vind je in dit GoogleDoc. De studiedag vindt plaats in de Sint-Annazaal, Roklijf 4 te Aalst. Inschrijven kan tot uiterlijk 16/10 en kost € 25. (Accreditering voor artsen werd aangevraagd.) |
Het gezin herenigd: eind goed, al goed? Carrousel over gezinshereniging na vlucht of gedwongen migratie
Gezinnen op de vlucht reizen vaak niet samen. Dikwijls komen kinderen en jongeren eerst aan en komen de ouders en andere gezinsleden pas later. Soms geraken gezinsleden elkaar kwijt op het lange parcours tussen thuis en aankomstland. Altijd is gescheiden zijn van elkaar in deze moeilijke omstandigheden traumatiserend en bron van veel verdriet en verlangen. Met elkaar herenigd worden, is de grootste droom van deze gezinnen. En daarna, leven ze dan nog lang en gelukkig? Nemen kinderen vanzelf hun rol weer op als kind, terwijl ze zo lang gedwongen waren om hun plan te trekken? Kunnen ouders er opnieuw zijn voor hun kinderen, terwijl ze nog voor zoveel van hen afhangen?
Aan de hand van twee concrete gezinsverhalen wil Odisee Campus Schaarbeek op de studiedag: 'Het gezin herenigd: eind goed, al goed? Carrousel over gezinshereniging na vlucht of gedwongen migratie' (28 september 2018) samen met jou het kind- én het ouderperspectief bekijken vanuit verschillende invalshoeken: systeemtheoretisch en psychologisch, maar ook sociologisch en juridisch, of welke rol eerstelijnshulpverleners in dit proces spelen, en welke vragen we het beleid moeten voorleggen. |
Vacatures in de vrije CLB's
Vrij CLB AMi 2 is op zoek naar een PPC voor vervangingscontract, 36/36, trajectteam regio Mortsel-Kontich. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB AMi 2, via directie@clb-ami2.be of 03 443 90 20. Vrij CLB De Wissel – Antwerpen is (nog steeds) op zoek naar: - een paramedisch werker (werkvolume van 18 u.) (tot terugkeer titularis op 06/05/2019) met als standplaats Hoboken. Het takenpakket: systematische contacten, profylactische maatregelen en vaccinaties met vanzelfsprekend ook deelname aan multidisciplinair teamoverleg. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met een van de vestigingscoördinatoren ad interim van Campus Zuid: Dieter Paeps: dieter.paeps@vclbdewisselantwerpen.be of Veerle Vandebeek: veerle.vandebeek@vclbdewisselantwerpen.be of via 03 216 29 38;
- een maatschappelijk werker (werkvolume 18 u.) vanaf 1/11/2018 tot 30/06/2019 voor de versterking van het trajectteam in Campus Noord Merksem. De trajectteams diagnosticeren handelingsgericht, ze begeleiden en coördineren opdat leerlingen (en hun ouders) maximaal zouden participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften. Indien nodig werken ze aanklampend om de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen. De trajectteams werken nauw samen met de ankerteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van CLB te garanderen. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Noord: Martine Jacobs: martine.jacobs@vclbdewisselantwerpen.be of 03 542 21 55 of 03 640 38 90;
- een psycho-pedagogisch werker (werkvolume 36 u.) vanaf 07/11/2018 t.e.m. 21/11/2018 (verlenging is niet uitgesloten) voor de versterking van een van de ankerteams in Campus Oost. De ankerteams onthalen en verhelderen vragen om kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag naar een gepast aanbod intern of extern toe te leiden. Ze geven bovendien handelingsgericht advies opdat de vraagsteller in functie van de leerling gerichte stappen zou kunnen zetten. Ze signaleren en/of brengen inhoudelijke expertise in de school in om te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen. De ankerteams werken nauw samen met de trajectteams en (medische) equipes om de kwaliteitsvolle dienstverlening van het CLB te garanderen. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator van Campus Oost: Sabine Melis: sabine.melis@vclbdewisselantwerpen.be of 03 637 50 60.
De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of seksuele oriëntatie. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken. |
|
Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier. |
|
|
|