Jg 15 nr. 2 - 4 september 2018
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Nieuwe gezichten bij Vrij CLB Netwerk
							                             
							  An Victoir is voor velen een heel bekend gezicht. Zij zal in de toekomst als verantwoordelijke PSF een nieuwe rol opnemen.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															CAJO-mededeling 199
							                             
							Op 3 september werd CAJO-mededeling 199 gepubliceerd. We starten deze mededeling met een uitgebreide toelichting van alle wijzigingen in de wet- en regelgeving. Vervolgens gaan we dieper in op enkele concrete personeelsgebonden en centrumgebonden items. We geven onder andere een toelichting bij de (nieuwe) modellen van arbeidsovereenkomsten. In het tweede deel van de mededeling geven we het nieuwe bedrag van de kilometervergoeding mee en in een derde punt gaan we in op de nieuwe wegwijzers inzake het beroepsgeheim. Tot slot geven we korte duiding bij het Protocol asbestafbouw.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Voorlopig verslag type 3
							                             
							Sinds 1/9/2018 kan een 'voorlopig verslag' type 3 gemaakt worden voor leerlingen die nood hebben aan het aanbod type 3, maar nog niet voldoen aan de criteria voor diagnostiek zoals ze bepaald zijn in het M-decreet. Voor meer info i.v.m. het registreren van dit voorlopig verslag verwijzen we naar de LARS-nieuwsbrief die naar de centra werd gestuurd. Meer inhoudelijke informatie vind je in dit Google Document.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vraag naar knelpunten vanuit Stuurgroep Cliƫntenrechten van het departement WVG
							                             
							De Stuurgroep Cliëntenrechten van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin wil in uitvoering van haar Actieplan Participatie overgaan tot het analyseren van de cliëntparticipatie in de werkingsprocessen van de diensten van de overheid binnen jeugdhulp. Dit met het oog op optimalisatie van de participatie van minderjarigen en ouders én interregionale afstemming ervan.
  De eerste stap hiertoe is het opstellen van een lijst van punten/hete hangijzers in de werkingsprocessen van de intersectorale toegangspoort (ITP), gemandateerde voorzieningen (OCJ/VK), sociale dienst jeugdrechtbank, gemeenschapsinstellingen … waar op dit moment knelpunten worden ervaren rond de participatie van minderjarigen en ouders. Vanuit de Stuurgroep werd zodoende de vraag gesteld om topics hierrond door te geven.
  Heb je vanuit je ervaring in de werking met deze diensten bepaalde knelpunten/problemen ervaren m.b.t. de participatie van minderjarigen en hun ouders, dan is dit je kans om deze aan te kaarten en door te geven. Contacteer hiervoor Elke Michiels, verantwoordelijke juridische ondersteuning Vrij CLB Netwerk, via elke.michiels@vclb-koepel.be en dit uiterlijk tegen vrijdag 17 september a.s.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Sjablonen verslaggeving
							                             
							De werkgroep psychodiagnostische instrumenten ontwikkelde een nieuw sjabloon voor HGD-verslag. Het is een heel compact document dat je gebruikt voor verslaggeving naar ouders (onder het motto: zo beknopt en duidelijk mogelijk de essentie weergeven). Bij dit sjabloon hoort een schrijfwijzer met extra toelichting en tips over het invullen.   De sjablonen die al klaar zijn voor gebruik staan online. Zoals beloofd vind je daar ook het sjabloon voor verslaggeving van de WISC-V. We werken gestaag verder in de werkgroep en er zullen dus nog andere sjablonen volgen. Ze krijgen een vaste stek op onze website (vergeet niet in te loggen).                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Wie niet mee is, is gezien! Laaggeletterdheid bij ouders
							                             
							1 op 10 ouders in Vlaanderen is laaggeletterd. Ze hebben moeilijkheden met lezen, schrijven, rekenen en/of ICT-gebruik. Die vaardigheden heb je nodig om vlot te kunnen functioneren en deelnemen aan de maatschappij. En om jezelf persoonlijk te kunnen ontwikkelen. Ook als ouder zijn het cruciale competenties. Om je kinderen te ondersteunen en om hen te helpen groeien en ontwikkelen.
 
 De 8e Week van de Geletterdheid (10-14 september) focust op het versterken van ouders. Want werken aan geletterdheid betekent kansen verhogen: voor ouders én hun kinderen. Zo kunnen we voorkomen dat laaggeletterdheid van generatie op generatie verder gaat.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Project CONNECT versterkt de draagkracht en veerkracht van scholen
							                             
							Krijg je als CLB een signaal dat er op de school leerlingen zijn die extreem risicogedrag stellen? Komt daardoor het leerkrachtenteam onder druk te staan? Dan kan je de school het project CONNECT van vzw Arktos voorstellen. Met dit project wil Vlaams minister Hilde Crevits snel en efficiënt expertise inzetten in die scholen waar een concentratie van jongeren met extreem risicogedrag de draagkracht en de veerkracht van de school en het leerkrachtenteam aantast.   Elke ondersteuning van CONNECT start vanuit een vraag van de school en kenmerkt zich door een traject op maat dat samen wordt aangegaan. De focus ligt op het verbinden en versterken van eenieders kennen en kunnen. Door het bieden van de gewenste ondersteuning en vorming, wordt er gewerkt aan duurzame verandering. CONNECT ondersteunt scholen uit het (buiten)gewoon lager en/of secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel. Meer info over het project en wat CONNECT voor de school kan betekenen, vind je online.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Rode neuzen op school
							                             
							 Het duurt niet lang meer, of zijn er een heleboel rode neuzen te vinden op school. Géén verkoudhedenplaag. Wel de rode neuzen die we graag zien, omdat het betekent dat mensen bezig zijn rond het mentale welbevinden van kinderen en jongeren. Dit jaar ligt het werkterrein van de Rode Neuzen Dag  op school. Want daar brengen kinderen en jongeren een groot deel van hun tijd door.   Wat kunnen scholen doen om het mentaal welzijn van hun leerlingen te bevorderen? Hoe kunnen ze jongeren met psychische problemen alle kansen geven? Dat willen de organisatoren van de Rode Neuzen Dag graag van jullie weten! Hoe meer antwoorden ze krijgen, hoe sterker de campagne wordt.  Daarom een warme oproep om de  online enquête in te vullen.    Als de kou ons echt een rode neus bezorgt, kom je te weten wat ze met alle ideeën gaan doen: noteer vrijdag 30 november alvast met een Rode Neus in je agenda.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															CAP-vademecum
							                             
							  Het CAP-vademecum werd aangevuld met de nieuwe rubriek 'Cognitief vaardigheidsonderzoek'. Deze rubriek is nog in opbouw, maar bevat bij 'VII. Handelingsgericht werken met het CHC-model' al het nodige praktische materiaal om (cross-battery) aan de slag te gaan met de WISC-V: o.a. HGD-stappenplan, verdiepings- en verbredingstabel en omzettingsgrafiek BCV-indexen bij cross-battery werken.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Splendid Blend-it!
							                             
							Moderne technologie biedt een aantal mogelijkheden in het kader van CLB-hulpverlening. Maar waar te beginnen? Er is zoveel op de markt. Welke websites en tools zijn betrouwbaar? En is het daarnaast ‘oké’ om te chatten met leerlingen, rekening houdend met de privacyregelgeving? Zo ja, met welke tools en onder welke voorwaarden?   
Ben je benieuwd naar mogelijkheden om - in combinatie met face-to-face gesprekken - online tools in te zetten tijdens het hulpverleningsproces? Wil je weten wanneer dit een meerwaarde kan vormen voor jezelf en voor de leerling? Wil je kennismaken met een aantal concrete, evidence based tools en wil je nadien wellicht ook je collega’s warm maken voor blended hulpverlening? Dan is de studiedag 'Splendid Blend-it!' de plek waar je moet zijn!                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacatures in de Vrije CLB's
							                             
							 Vrij CLB West zoekt twee halftijdse gezinsbegeleiders om in te zetten in het kader van 1Gezin1Plan Westhoek.  Kandidaten nemen contact met Hans Vandenbroucke, 057 21 60 48,   directeur@clb-ieper.be   De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of seksuele oriëntatie. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |