Jg 15 nr. 16 - 18 december 2018
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                                                    	
															Stand van zaken Toernee Vital
							                             
							 Toernee Vital kende eind oktober in alle provincies een startdag. We geven in een uitgebreide stand van zaken graag wat terugkoppeling omtrent deze startdagen mee. Daarnaast vind je in het document ook terug wat jullie nog van ons mogen verwachten. Tot slot zetten we graag enkele inspirerende initiatieven in de kijker die door collega's in de centra opgezet werden in het kader van Toernee Vital.   Lees de stand van zaken.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Basis structuur SO voor PowerPoint.
							                             
							Via  deze link vind je een basis voor PowerPoint om het secundair onderwijs toe te lichten. Deze basis zal nog aangepast worden, naarmate er wijzigingen of verduidelijkingen worden ingevoerd door de overheid. Dus controleer zeker of je de laatste versie gedownload hebt.   Met dank aan de ad-hocwerkgroep en de overleggroep OLB!                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Getuigschrift basisonderwijs en toegang tot het secundair onderwijs vanaf 1/9/2019
							                             
							Dit schooljaar zouden basisscholen voor het eerst een getuigschrift basisonderwijs  óf een getuigschrift bereikte doelen uitreiken aan elke leerling die het lager onderwijs verlaat. Het draagvlak voor dat laatste is echter te klein. Daarom besliste de Vlaamse Regering -  onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement - het niet in te voeren. De voorwaarden om het getuigschrift basisonderwijs te behalen veranderen dus niet.  Lees hier meer daarover.   Voor het secundair onderwijs veranderen de toelatingsvoorwaarden normaal gezien wél. Zonder getuigschrift kan een leerling enkel naar de B-stroom, mét een getuigschrift enkel naar de A-stroom. Hoe dit verder in de regelgeving wordt gegoten (o.a. SO 64) en hoe de mogelijke overgangen van 1A naar 1B tijdens het schooljaar kunnen worden geregeld, zal jullie meegedeeld worden van zodra hier duidelijkheid over is.   We vragen extra alertheid voor de schoolverlaters BuBaO die naar gewoon secundair onderwijs of naar OV4 overstappen omdat de consequenties van het wel of niet uitreiken van een getuigschrift basisonderwijs voor deze leerlingen mogelijk wel wijzigen. We volgen dit mee verder op.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															CAJO-mededeling 200
							                             
							Op 17 december werd CAJO-mededeling 200 gepubliceerd. Deze mededeling gaat in op de wijzigingen ten aanzien van de vzw-wetgeving, het UBO-register en nog enkele items binnen de vzw-materie. Vervolgens wordt het nieuwe model van arbeidsreglement gepubliceerd. Daarna gaan we in op de nieuwe regels inzake tijdelijke aanstelling en geven we de wijzigingen ten aanzien van enkele personeelszaken mee. We geven ook de gewijzigde procedure inzake moederschapsbescherming mee en brengen een tool voor het berekenen van het bevallingsverlof onder de aandacht. Tot slot geven we ook nog een FAQ mee                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Help, waar vind ik de tijd!? Timemanagement voor leerlingenbegeleiders
							                             
							 Je e-mailinbox van het werk puilt uit, het to-dolijstje op je bureau is veel te lang … We hebben het met z’n allen te druk. Tijd bijmaken kunnen we helaas niet. ‘We kunnen wel leren om ons werk anders en beter te organiseren binnen de werktijd die we hebben’, zegt Inge Lootens. Zij volgde een cursus timemanagement en maakte de vertaalslag naar haar CLB-werk. Lees haar verhaal en tips in het nieuwe nummer van Caleidoscoop, dat eind december verschijnt. 
 
 Verder ook in dit nummer: - Blended hulp: 8 uitdagingen voor CLB om face-to-facehulp te combineren met onlinehulp
 - ZILL: maak kennis met het nieuwe leerplan ‘Zin in leren, zin in leven’
 - Medicatie op school: wat mag, wat mag niet? Hoe ga je om met de juridische schemerzone? 
 
 Ontdek de inhoud van  het nieuwste Caleidoscoopnummer.   Nog geen abonnement op Caleidoscoop? Word nu abonnee.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Winternieuwsbrief CLBch@t
							                             
							 Wil je voor jouw CLB de nieuwe ‘minifolders’ bestellen met het oog op bekendmaking van CLBch@t en Onderwijskiezer aan ouders? Wil je je opgeven om ook chatmedewerker te worden? Of wil je meer weten over de evolutie van het aantal chatgesprekken in de afgelopen periode? Lees dan snel de  winternieuwsbrief CLBch@t!   CLBch@t is ook open in de kerstvakantie: - woensdag 2 januari van 14 u. tot 21 u.
 - donderdag 3 januari van 17 u. tot 21 u.
 
 Laat het weten aan leerlingen, ouders en leerkrachten!                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Parlementaire vraag over CLBch@t
							                             
							Naar aanleiding van het jaarverslag CLBch@t 2017-2018 werd een parlementaire vraag gesteld over CLBch@t, onder meer naar aanleiding van de stijging van het aantal chatgesprekken over zelfdoding. Vanuit 3 politieke strekkingen werden lovende woorden gesproken over CLBch@t.  Hier lees je de parlementaire vraag en de reactie van de minister over CLBch@t. Of je kan de  korte samenvatting lezen in de nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.   Wij onthielden enkele mooie quotes uit het debat:   Het feit dat de cijfers over zelfdodingsgedachten bij de CLBch@t stijgen, maakt duidelijk dat de chat een waardevol en zeer eigentijds kanaal is voor Vlaanderen. Het geeft leerlingen en hun ouders de mogelijkheid om hulp te zoeken en met iemand te kunnen praten over wat hen bezighoudt. Het is goed dat men de weg naar professionals weet te vinden. Ik was vorige week overigens aanwezig op de slotshow van de Rode Neuzen, waar ik enorm veel mensen heb gesproken, ook over het feit dat we zo weinig praten over wat ons bezighoudt. Op zich is CLBch@t een schitterend instrument om dat meer bespreekbaar te maken.  Hilde Crevits Ik maak van deze vraag gebruik om alle teams van de CLB's te bedanken. Er zijn tientallen mensen die meewerken aan CLBch@t, aan dit redelijk recente maar zeer nodige initiatief. Als je de cijfers ziet en hun manier van werken bekijkt, dan sluit dit aan bij de leefwereld van jongeren. Jo De Ro   CLBch@t is laagdrempelig omdat we op die manier jongeren sneller kunnen ‘vastgrijpen’. Het is ook niet onbelangrijk om CLBch@t nog meer bekend te maken, ook al weet ik niet juist hoe dat kan. Het nummer van de Zelfmoordlijn bijvoorbeeld komt in beeld in het nieuws of andere programma's als het onderwerp aan bod komt. Op die manier zouden we CLBch@t ook nog meer kunnen bekendmaken.  Koen Daniëls                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Reprobel 
							                             
							Reprobel is de door de overheid aangestelde inner van de vergoeding voor de reprografie (= reproduceren/kopiëren) van auteursrechtelijk beschermd werk. Vrij CLB Netwerk sloot in 2002 voor het eerst een centrale overeenkomst met Reprobel. Sinds 1 september 2009 zijn alle centra aangesloten bij deze overeenkomst.   Wegens een wijziging in het wetgevend kader ontvangen echter alle centra een individuele aangifte van Reprobel. Aangezien wij geen duidelijkheid krijgen op welke wijze deze wijzigingen voor ons van toepassing zijn, vragen wij om voorlopig de richtlijnen van de  CAJO-mededeling 187 van 23 juni 2016 te volgen en dus de vermelding 'cf. Vrije CLB Koepel vzw, reprobelnummer 7238' te noteren op het formulier en terug te sturen. Jullie kunnen bovendien hierbij verwijzen naar  het aangetekend schrijven dat wij verstuurd hebben naar Reprobel. Zij hebben ons aangetekend schrijven goed ontvangen en zijn dit dossier nog verder aan het bespreken. Intussen vragen we nog steeds om geen aangiftes in te dienen.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Oproep tot deelname aan de enquête cliëntenparticipatie
							                             
							 Wat denk jij over 'participatieve hulpverlening'? Heb je er een eigen kijk op? Wil je er meer op inzetten maar weet je niet hoe?   
  SAM, steunpunt Mens en Samenleving, wil, in opdracht van de Vlaamse overheid, dept. WVG, te weten komen hoe jeugdhulpverleners en hun organisaties echt kijken naar participatie van minderjarigen en hun ouders. Daarnaast wil SAM ook nagaan wat de noden zijn en waar eventuele barrières liggen om op beide niveaus te gaan voor een maximale cliëntenparticipatie. De input zal gebruikt worden om te voorzien in een ondersteuningsaanbod 'participatieve basishouding' en participatief werken in de jeugdhulp.
 
 De enquêtes kan je hier vinden:                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Wacht niet met aanmelden voor onze nieuwsbrief
							                             
							  Opgelet: iedereen moet dit zelf doen. In het nieuwe systeem (Mailchimp) is iedereen beheerder van zijn eigen inschrijving. Dit is ook niet gekoppeld aan de inschrijving voor ons intranet of voor de huidige nieuwsbrief. Die gegevens kunnen we omwille van de GDPR-regels niet gebruiken voor de nieuwe mailinglijst.   Vergeet ook niet je inschrijving te bevestigen door op de link te klikken in de mail die je na je inschrijving krijgt. Sommige mailboxen geven die link blijkbaar niet erg duidelijk weer. De link ligt op de zin 'Ja, meld me aan voor deze lijst.'                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacatures
							                             
							Vrij CLB AMi 2  is op zoek naar een maatschappelijk werker voor het trajectteam  regio Lier. Contract: 29/36, duur: 14/01/2019 t.e.m. 31/08/2019. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Daniel Gebruers, directeur Vrij CLB-AMi2, via  directie@clb-ami2.be of 03 443 90 20.     Vrij CLB Zuid-Oost-Vlaanderen is voor het trajectteam in Oudenaarde op zoek naar een PPW/PPC voor de maand januari (verlenging mogelijk), voltijds of deeltijds (te bespreken). Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met  marleen.leclercq@vclbzov.be 0497 39 55 56.    Vrij CLB Limburg zoekt vanaf februari een arts voor haar centra voor leerlingenbegeleiding. De tewerkstelling kan mogelijk een start zijn van een langere loopbaan binnen hun vzw. Er is tewerkstelling mogelijk in de afdelingen te Maasmechelen, Herk-de-Stad en Sint-Truiden. Het aantal uren is bespreekbaar.  Lees meer ...   De Vrije CLB's geloven in alle leerlingen en zien diversiteit als een kracht. Dat geldt eveneens voor onze CLB-teams. Kwaliteiten en interculturele competenties zijn voor ons belangrijker dan afkomst, beperking, leeftijd, geslacht of geaardheid. Sta je daar achter, dan moedigen we jou ten volle aan om ons team mee te komen versterken.                          | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |