Jg 14 nr. 9 - 24 oktober 2017
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                                                    	
															Het IQ van leerlingen testen om na te gaan hoe effectief onderwijs is?
							                             
							Vorige week lanceerde politicus Koen Daniëls het idee om het IQ van leerlingen te gaan meten om het gelijkekansenbeleid te monitoren. Experts als profs Ides Nicaise en Karine Verschueren gingen hiermee niet akkoord. Op ons intranet (eerst inloggen!) zetten we de meningen op een rijtje.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								GON-continuering
							                             
							Er is heel wat onduidelijkheid over de GON-continuering. In zijn Nieuwsbrief van vorige week probeerde Katholiek Onderwijs Vlaanderen verheldering te bieden. We nemen hun bericht bij deze over.   'Het is niet de bedoeling om de organisatie van de ondersteuning en reeds gemaakte afspraken over ondersteuning retroactief te gaan herbekijken. Maar hopelijk kan onze communicatie ertoe leiden dat nog openstaande vragen tot ondersteuning op een correcte manier beantwoord worden.  Om een zo stabiel mogelijke situatie te creëren voor de leerlingen die vorig schooljaar GON-begeleiding kregen, gingen alle netten het engagement aan om de lopende ondersteuning voor die leerlingen ook dit schooljaar verder te zetten indien er in het schooljaar '17-'18 nog nood is aan ondersteuning en de leerling er volgens de oude regelgeving ook nog recht op zou hebben gehad.
 
 Het recht hebben op en nood hebben aan betekent dat: - de leerling nog recht heeft op ondersteuning (een tweede jaar voor een leerling die over een attest ‘matig’ beschikte in de oude GON-regeling of een derde of vierde of … jaar voor een leerling die over een attest ‘ernstig’ beschikte in de oude GON-regeling);
 
 EN - de leerling nog nood heeft aan ondersteuning. Over de aard, intensiteit en duur van de ondersteuning beslist het ondersteuningsnetwerk in overleg op basis van de concrete ondersteuningsvraag van de leerling voor dit schooljaar. De ondersteuning kan flexibel worden ingezet, continuering is dus geen automatische verderzetting van de vroegere GON-begeleiding die bestond uit een vast aantal uren per week doorheen heel het schooljaar.'
 
                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Nieuwe brochure voor ouders over pesten
							                             
							De drie ouderkoepelverenigingen VCOV, KOOGO en GO! ouders stelden vorige week hun nieuwe brochure rond pesten voor. De brochure geeft ouders informatie over wat ze thuis kunnen doen om pesten te voorkomen of ermee om te gaan.
   Ondanks de vele waardevolle initiatieven tegen pesten, bestaan er toch nog veel misverstanden. Zo is er de hardnekkige visie dat het pesten wel zal stoppen als de dader maar zwaar genoeg gestraft wordt. Een van de fundamenten is echter dat iedereen nauw betrokken wordt bij het zoeken naar oplossingen. Kinderen bestempelen als ‘pestkop’, ‘slachtoffer’ of ‘getuige’ gebeurt niet. Pesten wordt in de brochure bekeken als een leersituatie voor kinderen. Zij beschikken zelf over heel wat talenten en mogelijkheden om problemen op te lossen. Kinderen hier sterker in maken, is een onderdeel van de anti-pestbenadering. Ieder kind heeft het recht om te leren.   De nieuwe brochure richt zich naar alle ouders: zowel ouders van kinderen die pesten, als ouders van kinderen die gepest worden en ouders van omstaanders. Het belang van de reactie van de omstaander wordt beklemtoond: de manier van handelen van een omstaander heeft heel veel impact op het pesten. In de brochure worden eerst de kernelementen van pesten uitgebreid beschreven. Daarnaast komen ouders te weten hoe ze thuis een veilige omgeving kunnen creëren en een weerbare houding kunnen stimuleren. Tot slot komt de stap naar de school aan bod.    In 2015 gaf het Departement Onderwijs & Vorming de publicatie ‘Werken aan een verbindend schoolklimaat’ uit. Schoolteams vinden er in terug hoe ze doeltreffend kunnen reageren op pesten. De brochure voor ouders is een aanvulling daarop. Beide publicaties volgen uit een samenwerking met het Canadese Centre de Prévention des Agressions (COPA).                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
							                             
							Op dinsdag 21 november geeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de aftrap van een participatief traject om samen na te denken over de toekomst van het onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs. Dit gebeurt tijdens een interactieve studiedag in Brussel (Herman Teirlinck gebouw). 
  Het vertrekpunt van deze studiedag is het onderzoek 'Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers (OKAN)' van de Universiteit Gent, de Universiteit Antwerpen en de Katholieke Universiteit Leuven. Naast toelichting bij dit onderzoek reflecteren ze tijdens reflectie- en inspiratiesessies samen over noden en opportuniteiten en delen ze praktijkervaringen. Daarnaast biedt deze studiedag ook ruimte tot netwerking met diverse betrokkenen bij onthaalonderwijs. 
 
 De doelgroep voor deze studiedag bestaat uit reguliere en (OK)AN-leraren en vervolgschoolcoaches, schoolleiders, leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, pedagogische begeleiders e.a.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Thema-avond diversiteit in onderwijs
							                             
							De thema-avond van Vrouw en Maatschappij Kempen over 'Diversiteit in onderwijs' (dinsdagavond 14/11 in Thomas More te Geel) is voornamelijk gericht op het thema van gelijke kansen in de deelname aan het hoger onderwijs voor studenten. De avond biedt interessante sprekers (o.a. Kathleen Helsen en Hilde Crevits) en biedt tevens ruimte om met hen over het thema van gedachten te wisselen tijdens de panelgesprekken en netwerkmomenten.
                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Kinderrechten als hefboom voor meer participatie én gelijke kansen?
							                             
							Op 27 november vindt in Gent de conferentie 'Kinderrechten als hefboom voor meer participatie én gelijke kansen?' plaats. Deze ontmoetingsdag, georganiseerd door Hogent, UNICEF België en KeKi, wil op zoek gaan naar het antwoord op de vraag hoe participatie vanuit een kinderrechtenkader een meerwaarde kan bieden voor gelijke kansen. De conferentie zal bestaan uit een plenaire sessie (vm) en diverse workshops (nm).                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								CLBch@t open in herfstvakantie
							                             
							 CLBch@t is voor het eerst ook bereikbaar in de herfstvakantie.    Help je mee om leerlingen en ouders hierover te informeren? Deel dan  deze aankondiging via de sociale media, Smartschool en andere digitale platformen en/of plaats ze op jullie website.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								VCLB Ninove zoekt een MW en een PMW
							                             
							Het VCLB Ninove heeft een vacature voor een MW. Het betreft 50 % tewerkstelling met onmiddellijke indiensttreding ter vervanging van een ziekteverlof. Voor meer info, contacteer sabine.vranken@clbninove.be   VCLB Ninove heeft daarnaast een vacature voor een PMW. Het betreft 60 % tewerkstelling met ingang van 23 november 2017 (zwangerschapsverlof). Voor meer info, contacteer sabine.vranken@clbninove.be                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |