Jg 14 nr. 25 - 13 maart 2018
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Kernproces 6 in het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding
							                             
							"Schoolondersteuning" vinden we niet meer terug in het decreet leerlingenbegeleiding dat in werking gaat op 1 september. Hoe zit het dan met ons kernproces 6?   Samen met het directiecomité werkten we aan een herformulering van ons kernproces. Je vindt er alles over in deze tekst. Voor wie écht de korte versie wil: er zijn ook enkele faq's.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								WISC-V - geleidelijk overschakelen
							                             
							In januari en februari zijn de koffers van de WISC-V verspreid over het Vlaamse land. Vanuit de VVSP gaven Mark Schittekatte en Annemie Bos  toelichting bij het proces van normering en de materialen. In de koffers zit de afnamehandleiding, maar niet de technische handleiding. Deze wordt momenteel gedrukt en in de komende weken verspreid. In die technische handleiding staat heel wat psychometrische informatie, alsook enkele voorbeeldcasussen.    Om de waarde van de WISC-V goed te kunnen inschatten, is het belangrijk om een onafhankelijke beoordeling te hebben. Voor Vlaanderen wordt de evaluatie door het  Kwaliteitscentrum Diagnostiek verwacht in mei/juni. De  Sectie Psychodiagnostiek van het BFP zal zich daarop baseren om de WISC-V op te nemen in hun overzicht. Tot het zover is, raden we aan om in diagnostische trajecten nog niet over te schakelen op de WISC-V. Zeker voor afnames bij leerlingen uit kansengroepen en/of waar beslissingen over doorverwijzing of opmaak (gemotiveerd) verslag aan vasthangen, is het aangewezen om dit schooljaar te blijven werken met de CHC-WISC-III-batterij of de CoVaT-CHC. Dat betekent natuurlijk niet dat de WISC-V tot september in de kast moet blijven staan.   Zoals aangegeven tijdens de toelichting, is er is wel wat veranderd t.o.v. de WISC-III. Zo is de WISC-V meer CHC-conform en heeft hij nieuwe subtests, aangepaste instructies en nieuwe afbreekregels. Het vraagt tijd en oefening om die aanpassingen in de vingers te krijgen. Gebruik deze periode dan ook om de handleiding door te nemen, de verschillende indexen, subtests en formulieren te leren kennen en de afname in te studeren. Bundel daarbij de krachten met je P-collega’s: doe proefafnames met elkaar, ondervind wat er anders is dan bij de WISC-III en deel jullie ervaringen op de disciplinevergaderingen.   Met praktische vragen, bv. over geleverde en nagezonden materialen, kan je rechtstreeks contact opnemen met Pearson: liesbeth.lempens@pearson.com, 0488 41 79 44.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Week van de lentekriebels
							                             
							 Daar is de lente. Of toch al de lentekriebels, een hele week lang. Dit jaar in het teken van flirten en versieren, want jongeren vragen meer aandacht voor de niet-biologische elementen van relaties en seksualiteit. Het campagnefilmpje vind je op  de Sensoa-Facebookpagina, -Twitterpagina en hun YouTubekanaal. Hierin vertellen mensen van 11 tot 70 jaar (en één minister!) hoe ze als leerling relationele en seksuele vorming op school hebben ervaren. 
  De campagnepagina www.weekvandelentekriebels.be staat al even online, je vindt er lestips, lesmaterialen etc. Deze week komt er nog een infographic bij: een kort stappenplan om een beleid rond relationele en seksuele vorming uit te werken.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Symposium 'Brug tussen school en thuis 2018' - 17 mei Antwerpen
							                             
							 Onderwijs is een belangrijke hefboom om maatschappelijk kwetsbare kinderen betere toekomstkansen te geven. Het brugfigurenproject van Rode Kruis-Vlaanderen ondersteunt scholen bij die belangrijke opdracht. Het zet hiervoor meer dan 500 vrijwilligers in die een kind thuis of op school begeleiden. De wijze waarop vrijwilligers hulp bieden werd  bovendien wetenschappelijk onderbouwd.
   De kennis die het Rode Kruis door de jaren heen ontwikkelden, en de ervaring die hun vrijwilligers dagelijks opdoen, willen ze graag met jou delen. Ze nodigen je daarom graag uit om samen een kritische reflectie te maken van het werkveld en onderzoek tijdens ons symposium ‘Brug tussen school en thuis’.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Studiedag 'Thuiscultuur in de klas' - 28 maart Berchem
							                             
							 Op 28 maart 2018 organiseert de Federatie van Marokkaanse Verenigingen in Berchem een studiedag 'Thuiscultuur in de klas', bedoeld voor leerkrachten, CLB-medewerkers, directieleden en andere geïnteresseerden die met kinderen en jongeren werken.  Dat in (groot)stedelijke context de klassen steeds diverser samengesteld zijn, is al langer een feit. Maar wat doe ik als leerkracht met die verscheidenheid aan thuisculturen in de klas? Wat brengen leerlingen binnen en hoe zorg ik ervoor dat mijn aanpak een positieve invloed heeft op het welbevinden van alle kinderen? Deze thema's worden door twee sprekers, elk vanuit hun expertise, toegelicht.
 
 Op deze studievoormiddag komen twee experten een aspect van ‘hoe omgaan met die thuiscultuur/-culturen’ belichten. Kris Van den Branden zal het hebben over de plaats van thuistalen binnen een klas, terwijl Jessica Bouva aan de hand van praktijkvoorbeelden zal aantonen hoe abstracte concepten als identiteit en waarden een praktische en haalbare invulling kunnen krijgen.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Waarderend  kwaliteit ontwikkelen op school 
							                             
							Hoe kun je op een waarderende manier kwaliteit ontwikkelen? Maak kennis met toepassingen van oplossingsgericht werken, positieve psychologie, talentgericht werken, positieve gedragsondersteuning en waarderend onderzoek.op het SOK-congres 'Waarderend kwaliteit ontwikkelen op school' (vrijdag 8 juni 2018, De Montil, Affligem). 
   Dit congres richt zich naar alle onderwijsniveaus, naar iedereen die interesse heeft voor het onderwerp. Boeiend voor leidinggevenden en coördinatoren, maar zeker ook inspirerend voor leerlingbegeleiders en leraren. De keynotes worden verzorgd door Daniël Ofman, bekend van de kernkwadranten. Hij heeft het over kenmerken van een positieve organisatiecultuur. Verder volg je 3 sessies naar keuze.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Artsen gezocht
							                             
							
   VCLB AMi 2 zoekt een arts voor een vervangingscontract (bevallingsverlof) met onmiddellijke ingang tot einde schooljaar. Het gaat over 100 % tewerkstelling voor vestigingen in Mortsel en Lier. Lagere tewerkstellingspercentages zijn mogelijk. Kandidaten kunnen contact opnemen met de directeur, Daniel Gebruers,  directie@clb-ami2.be, 03 443 90 20.    VCLB Kempen is op zoek naar een arts voor een tewerkstellingspercentage van 80 %. Tewerkstelling start op 16/04/2018 tot en met 29/07/2018, met opdracht in de vestiging Herentals, dit ter vervanging van een bevallingsverlof. Indien je interesse hebt voor deze opdracht, neem dan contact op met pierrregoor@vclb-kempen.be, tel. 014 25 41 90.    VCLB Veurne-Diksmuide zoekt een CLB-arts voor een tewerkstelingspercentage van 60 %. Om te solliciteren of voor meer info kan je mailen naar Jan Seys,  directeur@vclb-veurne.be.    CLB Aarschot heeft een vacature voor een voltijdse arts vanaf half mei tot einde schooljaar. Voor meer informatie kan je contact nemen met directeur Hilde Boonants via  hilde.boonants@clb-aarschot.be of 016 56 72 39.     VCLB De Wissel – Antwerpen is nog steeds dringend op zoek naar een arts voor een werkvolume van 50 % voor de rest van het schooljaar. De uitvalsbasis is Deurne. Voor meer informatie mag contact opgenomen worden met de vestigingscoördinator Sabine Melis via het nr. 03 637 50 60 of  Sabine.Melis@vclbdewisselantwerpen.be.                            | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |