klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 14 nr. 1 - 29 augustus 2017
 

Beste collega’s,

Ik hoop dat iedereen heeft kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Een vakantie die jullie hopelijk de kans gegeven heeft om de batterijen opnieuw op te laden, om zo met goede moed en vertrouwen het nieuwe schooljaar aan te vatten. Een vakantie die ook voor iedereen welgekomen was, nadat we ons op het einde van het vorig schooljaar met zijn allen hebben moeten dubbel plooien om het ondersteuningsmodel mee vorm te geven. Het moet gezegd, we werden daarbij niet geholpen door de laattijdige beslissingen van de overheid. Voor velen zal het nog een hele klus geweest zijn om ouders en leerlingen gerust te stellen over de noodzakelijke ondersteuning in het nieuwe schooljaar. Maar ik heb de afgelopen twee maanden gemerkt dat, hoewel ons werk misschien niet altijd voldoende op de voorgrond komt, de volgehouden inspanningen vanuit CLB toch niet ongemerkt voorbij zijn gegaan. Vooral de consequente manier waarop we de leerling in dit debat centraal blijven plaatsen, kan op veel sympathie rekenen. We hebben getoond welke cruciale rol we spelen voor leerlingen en hun ouders.
 
Op het moment dat het decreet op de leerlingenbegeleiding in een nieuwe, belangrijke fase terechtkomt, is het van belang dat ook beleidsmakers het belang van CLB erkennen. In het ontwerpdecreet op de leerlingenbegeleiding, dat op 14 juli een eerste keer principieel door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, wordt een uitbreiding van omkadering beloofd. We mogen dit zien als een erkenning van het positieve traject dat we de laatste jaren gelopen hebben. De weg naar het eigenlijke decreet is nog lang, maar de voortekens zijn op dit vlak alvast positief. Gisteren heeft het kabinet ons op de directiedag bevestigd dat het de bedoeling blijft om het decreet te laten ingaan per 1 september 2018. Een jaar onderhandelen dus nog, wat betekent dat we rond de tweede helft van het werkjaar een duidelijk zicht zullen krijgen op wat het uiteindelijke decreet en het bijhorende besluit van de Vlaamse regering zullen inhouden.
 
In de toelichting die we gisteren op de directiedag kregen, bleek daarnaast ook dat het niet de bedoeling van de overheid is om via de regelgeving heel strikt de opdrachten van de centra te bepalen. Dit houdt in dat er heel veel ruimte zal zijn om eigen invulling te geven aan de nieuwe werking. Op dat vlak is de nieuwe regelgeving een ondersteuning voor de aan de gang zijnde vernieuwingen op het niveau van de centra, de provincies en de koepel. Tegelijk vormt het een belangrijke uitdaging. De overheid zal na implementatie van het decreet willen evalueren in welke mate wij in staat zijn geweest om aan de slag te gaan met de vernieuwing. Op dat moment zal gekeken worden naar welke pijnpunten uit de audit daadwerkelijk weggewerkt zijn.

Maar boven dit alles, blijven we natuurlijk consequent gaan voor het belang van de leerling. Ik hoop dan ook dat jullie in het nieuwe schooljaar vooral vanuit de betrokkenheid op de leerling kritisch zullen kijken naar de op til staande hervormingen. Ik kijk alvast samen met jullie uit naar een boeiend nieuw werkjaar.

Veel succes!

Stefan Grielens
Algemeen directeur Vrije-CLB-Koepel vzw
 
Onderzoek in kader van diagnostiek bij meertalige kinderen
Thomas More, KU Leuven en Vives slaan de handen in elkaar voor de vertaling en normering van de ALDeQ (Alberta Language and Development Questionnaire, Paradis, Emmerzael & Sorenson Duncan, 2010), een vragenlijst voor ouders over de moedertaalontwikkeling van hun kind. De vragenlijst is taal- en cultuuronafhankelijk en onderscheidt kinderen met een taalontwikkelingsstoornis van kinderen zonder.
 
Bij meertalige kinderen is het erg moeilijk om uit te klaren of taalmoeilijkheden in het Nederlands te wijten zijn aan een nog onvoldoende taalaanbod in die taal of het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis. De ALDeQ-NL kan hierbij helpen. Om te kunnen onderzoeken of deze oudervragenlijst bruikbaar is in Vlaanderen willen ze de vragenlijst laten invullen door een groot aantal ouders van meertalige kinderen, en daarbij doen ze onder andere een beroep op CLB om het onderzoek onder de aandacht te brengen van mogelijke doelgroepouders.
 
Het onderzoeksopzet werd toegelicht en besproken op de netoverstijgende Werkgroep faire diagnostiek en wordt van daaruit ook gesteund door de Koepel. We doen dan ook een warme oproep aan alle CLB's om waar mogelijk een bijdrage te leveren.
 
Meer informatie vind je in deze brief of uiteraard bij de onderzoekers zelf.
 
Afweging redelijkheid aanpassingen binnen 60 kalenderdagen
De omzendbrieven inschrijvingsrecht werden eind vorig schooljaar gewijzigd op een aantal punten. We willen vooral wijzen op de toevoeging dat de afweging rond redelijke aanpassingen binnen de 60 kalenderdagen na de effectieve start op school dient te gebeuren. Meer informatie volgt nog in de eerstvolgende CAJO-mededeling

omzendbrief inschrijvingsrecht basisomzendbrief inschrijvingsrecht secundair
 
Onderwijskiezer
Er zijn op Onderwijskiezer pagina’s toegevoegd over het ondersteuningsmodel voor leerlingen/studenten met een beperking. Dit zowel in het basis-, secundair als hoger onderwijs. Je vindt op die pagina ook de links naar de omzendbrieven en de website van AGODI waar je de lijsten met de ondersteuningsnetwerken kunt vinden. We bekijken of en hoe we deze info kunnen toevoegen aan Onderwijskiezer.
 
Bij het begin van het schooljaar willen we de centra dringend vragen de gegevens over zichzelf en de scholen onder begeleiding te updaten. Actuele en correcte informatie over het onderwijslandschap is en blijft de sterkte van Onderwijskiezer en dit kunnen we enkel realiseren met jullie hulp. Als er wijzigingen zijn in de gegevens van collega’s die verantwoordelijk zijn voor die update (databeheerders), gelieve dit dan zo snel mogelijk te melden aan dirk.verrycken@vclb-koepel.be.
 
Waarschijnlijk nog in september lanceert Onderwijskiezer een gloednieuw instrument voor keuzeanalyse voor laatstejaars secundair onderwijs, namelijk EXPLORER. Meer informatie is voor zeer binnenkort.
 
Herwerkt CDP Verstandelijke Beperking is beschikbaar
Het Classificerend Diagnostisch Protocol Verstandelijke Beperking werd in 2011 in opdracht van het VAPH ontwikkeld. Op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten werd dit protocol geactualiseerd onder coördinatie van het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw.

Het geactualiseerde protocol vertrekt vanuit een sociaal-ecologische visie op menselijk functioneren waarbij de interactie tussen een persoon en zijn omgeving centraal staat. Binnen het protocol ligt de focus op twee diagnostische criteria, namelijk intelligentie en adaptief gedrag. Voor deze criteria zijn geactualiseerde en nieuwe testfiches voorhanden. Verder worden ook praktische richtlijnen meegegeven hoe een diagnostisch traject aan te vatten.

Het volledig geactualiseerde protocol is terug te vinden op de website van het Kwaliteitscentrum onder eigen publicaties.
 
Leerlingen met ASS 1 dag per week thuis?
Vorige week berichtten verschillende media over de mogelijkheid om leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) een dag per week thuis te onderwijzen. De regeling waarnaar in de pers verwezen werd, is in tegenstelling tot wat sommige berichten suggereerden, niet nieuw. De bestaande regelgeving over tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH SOTOAH BaO) voor chronisch zieke leerlingen bepaalt dat leerlingen die aan alle voorwaarden voldoen, recht hebben op 4 uur TOAH per opgebouwde schijf van 9 halve dagen afwezigheid. Indien een leerling met ASS aan deze voorwaarden voldoet, kan hij beschouwd worden als een chronisch zieke leerling. Je vind hierover meer informatie terug in de omzendbrieven BaO/97/5 en SO/2005/05 en in de Mededeling over TOAH voor het secundair onderwijs. Het is aan de school om te bekijken hoe die 4 uur georganiseerd worden. Hoewel we niet uitsluiten dat deze regeling voor een beperkt aantal leerlingen met ASS een (tijdelijke) oplossing kan bieden, vinden we het cruciaal dat deze leerlingen zo veel als mogelijk voltijds de lessen volgen. De meeste scholen passen al langer redelijke aanpassingen toe om dat mogelijk te maken. Scholen kunnen zich ook laten inspireren door onze Mededeling over leerlingen met ASS.
 
(Bericht overgenomen uit de nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. We verwijzen in deze ook naar het Prodia-protocol Gedrag & Emotie)
 
Ontdek de nieuwe Caleidoscoop en win een boek
 
Caleidoscoop kan drie lezers blij maken met deze boeken:
 
  
Hoe maak je kans om een boek te winnen? Ontdek het op p. 7 en p.32 van je nieuwe Caleidoscoop en doe mee voor 15 september. Een overzicht van alle nieuwe artikels vind je hier.
 
Schoolrijpe kinderen of kindrijpe kleuterschool?
Goed kleuteronderwijs draagt bij tot de ontplooiing van elk kind. Kleuterparticipatie is daarom erg belangrijk. Kinderen die minder aanwezig zijn in de kleuterschool blijken – bij gelijke gezinskenmerken – vaker over te zitten in de lagere school. Maar ook kwaliteit en betrokkenheid op elk kind zijn belangrijk. Kinderen uit arme gezinnen en gezinnen met een migratieachtergrond blijken – bij gelijke kleuterparticipatie – ook vaker over te zitten in de lagere school.

Hoe kan de kleuterschool zorg dragen voor kinderen en ouders met verschillende achtergronden? Op de studiedag 'Schoolrijpe kinderen of kindrijpe kleuterschool?' presenteert VBJK (Vernieuwing in de basisvoorzieningen voor jonge kinderen) twee diepgaande onderzoeken.
 
 
Garant-Zorgcongres: Mensen met een verstandelijke beperking
Stichting O en A, stichting ter bevordering van ortho-agogische activiteiten en de redactie van het tijdschrift OOP, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk nodigen iedereen van harte uit op het Garant-Zorgcongres: Mensen met een verstandelijke beperking. Dit is een studiedag voor allen die zorgen voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. De studiedag vindt plaats op 13 oktober 2017 te Tilburg.
 
 
Laat je inspireren door VCLB Zuid-Oost-Vlaanderen
In VCLB Zuid-Oost-Vlaanderen wordt - net als in vele andere centra - volop gewerkt aan een nieuwe organisatiestructuur. Om een en ander te verduidelijken, lieten ze daarover een filmpje maken. Een tof initiatief, vonden wij op de Koepel, en we geven dit jullie dan ook graag mee ter inspiratie.
 
 
Kinderen als medeburgers
Op 14 oktober 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dat kinderen en jongeren iets te vertellen hebben, stellen de mensen van het Kinderrechtencommissariaat elke dag vast. In hun memorandum laten ze vooral de vele signalen spreken die hun klachtenlijn opvangt. Stad en gemeente kunnen op veel terreinen het verschil maken voor de 1,3 miljoen Vlaamse kinderen en jongeren. Het Kinderrechtencommissariaat schuift daarom tien domeinen naar voren met concrete beleidsaanbevelingen:
  • Actief burgerschap? Ja, graag!
  • Ga voor toegankelijke en sociale kwaliteitsopvang voor baby’s, peuters en schoolkinderen
  • Geef kinderen en jongeren maximale onderwijskansen
  • Vrije tijd voor alle kinderen en jongeren
  • Maak werk van structurele armoedebestrijding
  • Vermijd dak- en thuisloosheid bij kinderen
  • Help mee het recht op wonen op wielen te realiseren
  • Help kinderen op de vlucht (en hun gezin) aan een woning
  • Blijf investeren in kindvriendelijke buurten
  • Zorg voor een straf gemeentelijk veiligheidsbeleid
Voorstellen, plannen en programma’s worden nu al gesmeed. Ze rekenen op een grote aandacht voor de situatie en positie van alle kinderen en jongeren in het lokale beleid. Door in te schrijven op hun nieuwsbrief ‘Knipperlicht kinderrechten’ blijf je op de hoogte van hun adviezen en activiteiten.
 
Studiedag SID-in Oost-Vlaanderen
Naar jaarlijkse gewoonte vindt op de laatste vrijdag van oktober de studiedag van SID-in Oost-Vlaanderen plaats. De studiedag richt zich tot leerkrachten, schoolverantwoordelijken, CLB-medewerkers van het secundair onderwijs, studieloopbaanbegeleiders en medewerkers studieadvies van het hoger onderwijs. Ze kozen dit jaar voor een drieledig thema:
  1. Het onderwijslandschap staat niet stil!
  2. Modernisering van het secundair onderwijs, onderwijsloopbaanbegeleiding in het CLB
  3. GON-begeleiding in het hoger onderwijs

De studiedag vindt plaats op vrijdag 27 oktober 2017 van 8.30 uur tot 13.00 uur in het PAC, Woodrow Wilsonplein 2, Gent. Het volledige programma vind je in deze bijlage. Inschrijven kan tot 20 oktober 2017.
 
Vacatures CLBch@t
In het CLBch@t-project is men momenteel op zoek naar twee medewerkers:
 
CLB Het Kompas zoekt een arts
CLB Het Kompas (Mechelen) zoekt een arts voor tewerkstelling tijdens het eerste trimester (van 1/09/2017 tot de kerstvakantie) voor een volume van 100 %. Nadien is er wegens pensionering een blijvende tewerkstelling tussen 40 en 60%. Minder tewerkstellingstijd is bespreekbaar.
 
Kandidaten nemen best contact op met Pessie Van den Berg, directeur: pessie.vandenberg@clbkompas.be of 0498 72 43 24.
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup