klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 13 nr. 33 - 23 mei 2017
 
Gezocht: CLB-medewerkers ter versterking van het CLBch@t-team (wervingsreserve)
CLBch@t gaat op zoek naar extra CLB-medewerkers ter aanvulling van het chatteam. Het gaat hierbij om het aanvullen van een wervingsreserve. Dat betekent concreet dat je in september 2017 deelneemt aan de opleidingsdag, en dat je in de loop van het schooljaar 2017-2018 wordt ingeschakeld in het CLBch@t-team.
 
CLBch@t wordt bemand (en bevrouwd) door een enthousiaste groep van meer dan 120 CLB-medewerkers. Omdat we de groep chatters graag dynamisch willen houden en iedereen de kans willen bieden om deel te nemen aan dit succesvolle initiatief, leggen we een wervingsreserve aan.
 
 
CHC-model en CoVaT-CHC in aanvragen ondersteuning VAPH
Aanvragen voor niet-rechtstreeks toegankelijke ondersteuning voor minderjarigen doen de MDT’s van het CLB bij de Intersectorale Toegangspoort (ITP). Het VAPH blijft evenwel meedenken over het soort gegevens in de aanvraag van VAPH-ondersteuning. Daarbij is verwarring ontstaan over het gebruik van de CoVaT-CHC en het vermelden van een IQ gebaseerd op het CHC-model.
 
Het VAPH benadrukt in overleg (mei 2017) met Mark Schittekatte (BFP Sectie Psychodiagnostiek), Marlies Tierens (PDC Thomas More) en Walter Magez (CAP vzw, BFP Sectie Psychodiagnostiek en PDC Thomas More) dat zij de BFP Sectie Psychodiagnostiek volgt in de kwalificatietoekenning van de intelligentietests voor Vlaanderen. De CoVaT-CHC is voor het VAPH dan ook een kwaliteitsvol instrument (kwalificatie A) om de intelligentie te onderzoeken en dit op hetzelfde niveau als de WISC-III.
 
Voor het bepalen van een CHC-IQ dient men voor het VAPH steeds te vertrekken van één huidig goedgekeurde ‘volledige’ IQ-test, waar zinvol aangevuld met een of meer subtests uit andere instrumenten. In de praktijk merkt het VAPH dat niet steeds zorgvuldig wordt omgesprongen met de crossbattery benadering en bijvoorbeeld geen 4 BCV’s worden bevraagd. Voor een correcte toepassing van een crossbattery benadering verwijzen we naar de tekst van CAPvzw 'Psychometrische principes crossbattery-benadering (XBA)'.
 
 
Niet-talige index van cognitieve vaardigheden
Bij kinderen en jongeren met een (vermoeden van) ernstige taalontwikkelingsproblemen kan het aangewezen zijn om cognitieve vaardigheden in te schatten via het niet-talige kanaal. De leerling moet dan geen taal gebruiken om een antwoord te geven (taalexpressie) en de opdrachten zelf bevatten weinig taal (receptieve taal). Een samenvattende index geeft de mogelijkheid om een faire schatting te maken van de cognitieve vaardigheden van de leerling. Op het CHC-platform is te lezen hoe je crossbattery zo’n ‘Niet-talige index’ kan berekenen. Deze index bevat minstens de BCV’s Gf en Gv, aangevuld met Gs. Een aanvulling met niet-talige Gsm-subtests is door de beperking van de beschikbare subtests voorlopig weinig zinvol.

Een NiTal-index is geen aparte cognitieve vaardigheid en evenmin een IQ. De index is wel ruimer dan – en dus te verkiezen boven – de performale index uit de Wechslerschalen en de totale index uit de WNV of de SON. Dit neemt niet weg dat het belangrijk blijft om voldoende zicht te hebben op Gc en talige Gsm-subtests om belangrijke beslissingen te nemen.

Voor anderstalige leerlingen met weinig onderwijservaring (in het Nederlandstalig onderwijs) blijft de netoverstijgende Werkgroep Faire Diagnostiek ervoor pleiten om nieuwkomers minimaal twee jaar te geven om de taal te leren én vertrouwd te geraken met de (cultureel bepaalde) verwachtingen alvorens een uitspraak te doen over de algemene intelligentie. Een niet-talige test van cognitieve vaardigheden kan compenseren voor de taal, maar niet voor het culturele aspect. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die instromen vanuit een niet-westerse cultuur.
 
 
Zijn energiedranken echt zo gevaarlijk?
'Eerste energiedrankjes al voor de koffie ’s morgens.' 'Kinderen drinken te veel energiedranken, arts pleit voor verbod.' 'Wanneer is het kopje te veel dodelijk?' …  Er was de laatste dagen veel te doen over de energiedranken in de media. Maar zijn ze echt zo gevaarlijk en welk advies kan je de leerlingen geven?
VIGeZ maakte naar aanleiding van de persberichten een tekst hierover. Je vindt er ook een link naar het nieuwe informatiedossier over energiedranken voor leerkrachten secundair onderwijs.
 
Gratis boeken lezen? Dat kan via Caleidoscoop!
Is er net een nieuw boek uit dat je graag zou gebruiken in je CLB-werk? Neem dan snel contact op met Caleidoscoop. Wie weet krijg je het boek gratis toegezonden in ruil voor een korte recensie in Caleidoscoop!

Hoe gaat het in zijn werk?
  1. Bezorg de titel, auteur, uitgeverij, datum van publicatie aan Veerle Germeijs via hoofdredactie@caleidoscoop.be.
  2. De redactie oordeelt of het boek in aanmerking komt voor een recensie in Caleidoscoop. Enkel vakliteratuur van minder dan 1 jaar oud komt in aanmerking.
  3. Aanvaarde boeken worden per post aan jou bezorgd.
  4. Je schrijft een korte recensie binnen de 3 maanden na ontvangst van het boek. Tips voor de recensie vind je op de Caleidoscoopwebsite
 
En de winnaar is ...
Caleidoscoop mocht een boek over de ACT-toolkit verloten onder haar lezers.
 
Proficiat, Bieke Struyven van VCLB Voor en Noorderkempen! Zij krijgt deze week het boek toegestuurd.
 
VDAB: inschrijvingen laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs
Omdat we de laatste weken van het schooljaar ingaan, wil VDAB graag extra aandacht vestigen op het belang van inschrijving bij VDAB van de laatstejaarsleerlingen/toekomstige schoolverlaters. Op de VDAB-onderwijspagina voor leerkrachten en directies geven ze dit vorm door een bericht 'In de kijker: Zitten je leerlingen in hun laatste jaar?'
 
CLB AMi2 zoekt een arts
Voor tewerkstelling in de vestigingen Kontich en/of Mortsel is CLB AMi2 op zoek naar een arts die bereid is minimaal een dag per week onderzoeken over te nemen van een afwezige collega. Dit vanaf maandag 29 mei. Op een latere datum starten is bespreekbaar.

Geïnteresseerden wordt gevraagd om snel contact op te nemen met Tom Billiet: directie@clb-ami2.be (of telefonisch op 03 443 90 20).
 
Vacature directeur Vrij CLB Ami2
Vrij CLB AMi2 heeft een vacature voor een fulltime directeur, ingaand op 1 september 2017.
Het betreft een middelgroot CLB met vestigingen te Mortsel, Kontich en Lier. Het centrum begeleidt een 65-tal scholen basis- en secundair onderwijs met in totaal 25.000 leerlingen. Er zijn ca. 65 personen tewerkgesteld.
Het profiel van directeur-mandaathouder vind je in bijlage (klik).
Verloning gebeurt volgens weddenschaal 599.
Statuut: personeelslid gesubsidieerd onderwijs (DRP 27/03/91).

Kandidaten sturen hun sollicitatiebrief ten laatste tegen dinsdag 6 juni 2017 naar:
de heer André De Gezelle
voorzitter van de Raad van Bestuur
Edward Caertsstraat 27/bus2
2180 Mariaburg-Ekeren.

De sollicitatiegesprekken worden voorzien op maandag 12 juni 2017.

Voor meer informatie over deze vacature kan je je wenden tot:
Tom Billiet, directeur
03 443 90 20
directie@clb-ami2.be 
 
VCLB De Wissel zoekt een arts en een psycho-pedagogisch consulent
VCLB De Wissel – Antwerpen is voor haar Campus Noord te Ekeren/Merksem met onmiddellijke ingang op zoek naar een arts voor een werkvolume van 60 % ter vervanging van een collega met ziekteverlof. De werkdagen zijn (liefst) maandag, dinsdag en vrijdag. Het betreft een tijdelijke functie met een mogelijke (waarschijnlijke) verlenging. Ook kleinere werkvolumes kunnen besproken worden. Geïnteresseerde kandidaten mogen voor meer informatie en eventueel een sollicitatiegesprek contact opnemen met Martine Jacobs, coördinator Noord (martine.jacobs@vclbdewisselantwerpen.be – 03 640 38 90 of 03 542 21 55) .
 
Voor haar Campus Centrum te Deurne is VCLB De Wissel daarnaast vanaf de week van 12 juni op zoek naar een psycho-pedagogisch consulent met (beperkte) ervaring in CLB. Werkvolume: 80 %, lagere volumes kunnen besproken worden, contract t.e.m. 31/08/2017. Verlenging van tewerkstelling is niet uitgesloten. Takenpakket: gezien de startdatum voornamelijk ondersteuning van collega’s door het overnemen van administratieve taken. Geïnteresseerde kandidaten mogen voor meer informatie en eventueel een sollicitatiegesprek contact opnemen met Tom Bellens, directeur, tom.bellens@vclbdewisselantwerpen.be of 03 637 50 60. 
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup