Jg 13 nr. 28 - 18 april 2017
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Jaarcijfers CLB: zorgvragen vragen alsmaar meer ondersteuning
							                             
							De Centra voor Leerlingenbegeleiding zien in hun jaarlijkse cijfers dat het aantal interventies nodig om aan een zorgvraag tegemoet te komen, alsmaar stijgt. Van gemiddeld 3,15 interventies per zorgvraag in 2012-2013 naar 3,7 vorig schooljaar. Bovendien stijgt het aantal leerlingen waarvoor de centra samenwerken met externe partners jaar na jaar. In 2015-2016 deden maar liefst 55.490 leerlingen een beroep op onze dienstverlening.   Deze cijfers vind je, naast vele andere, in het intersectoraal CLB-jaarverslag dat we vandaag samen met de andere netten  met een persbericht lanceerden. Je kan het jaarverslag  online lezen. We maakten ook  een samenvatting waarin we de belangrijkste tendensen onder de aandacht brengen.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vandaag gaat de bevraging van Attentia van start!
							                             
							Zoals aangekondigd in de  vorige VCLB-nieuwsbrief van 28 maart, ontvangen de personeelsleden van de deelnemende centra vandaag een mail met de link naar de bevraging van Attentia. Attentia stuurt daarnaast ook een mail met wat bijkomende  toelichting. Deze toelichting werd ook reeds in bovenvermelde nieuwsbrief vermeld.   De personeelsleden van de deelnemende centra die vandaag geen mail ontvangen van Attentia (noch op het werkmailadres, noch op het privémailadres), raden we aan om een bericht te sturen naar  corporatevitality@attentia.be. Vermeld hierbij de naam van je centrum en je correcte mailadres en zij bezorgen je dan zo snel mogelijk een link.   Veel succes bij het invullen en alvast bedankt voor jullie tijd!                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Verantwoordelijke Onderwijsloopbaanbegeleiding gezocht
							                             
							 De Vrije-CLB-Koepel heeft een vacature voor een halftijdse functie 'verantwoordelijke onderwijsloopbaanbegeleiding', ter vervanging van Johan David die op 1/9/2017 op pensioen gaat.   Meer details over de opdracht vind je in de vacature (klik). Solliciteren kan tot uiterlijk 8 mei.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Extra budget voor ondersteuningsmodel
							                             
							Tijdens de vakantie raakte bekend dat er extra budget beschikbaar werd gemaakt voor ondersteuning binnen het gewoon onderwijs. In de pers werd aangegeven dat dit extra budget vooral bedoeld is voor kleuters met profiel type 2 en voor ondersteuning van leerlingen met gedragsproblemen. Van zodra we meer nieuws hebben over wat dit nu concreet voor CLB betekent, brengen we jullie op de hoogte.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Petitie ondersteuningsmodel/M-decreet
							                             
							In de marge van het uitblijven van duidelijkheid over het ondersteuningsmodel krijgen we regelmatig vragen over het wel of niet onderschrijven van petities die individuen of groepen uitsturen. De algemene regel hierbij is dat we zeer omzichtig zijn om deze als organisatie te onderschrijven, omdat het vaak niet duidelijk is van wie de petitie uitgaat en wat de achterliggende motieven van de initiatiefnemers zijn. Daarnaast zijn we bij heel wat overleg met de overheid betrokken via de daarvoor opgerichte participatiekanalen. Het onderschrijven van bepaalde stellingen via andere kanalen kan de besluitvorming daar bemoeilijken. Indien er, zoals vandaag duidelijk blijkt, onvoldoende rekening gehouden wordt met de positie van het CLB reageren we daar dan ook best sectoraal op. Van zodra er duidelijkheid is over welke stappen we als sector concreet zetten, communiceren we dit via deze nieuwsbrief.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Tussentijdse meta-evaluatie M-decreet
							                             
							Op maandag 27/03 vond een conferentie plaats n.a.v. een tussentijdse meta-evaluatie van het M-decreet, in opdracht van de Vlaamse minister van Onderwijs. Deze bijeenkomst was geen open event, maar verliep via uitnodiging op naam. Er werd hierbij een evenwichtige verdeling nagestreefd van deelnemers uit de verschillende stakeholdergroepen uit beleid en onderwijspraktijk. Vanuit de VCLB-Koepel was er vertegenwoordiging, aangevuld met 4 CLB-medewerkers en 1 directeur.   Sinds de inwerkingtreding van het M-decreet verschenen meerdere publicaties die een ‘evaluatie’ maken van dit decreet of deelaspecten ervan. Sommige van deze publicaties zijn van de hand van wetenschappelijke onderzoekers, andere van de onderwijsinspectie of de administratie, nog andere van belangenorganisaties, UNIA of het Kinderrechtencommissariaat. Er loopt intussen ook onderzoek naar ervaringen met en implementatie van het M-decreet in het kader van het beleidsgericht steunpunt onderwijsonderzoek (SONO) en de administratie bereidt een M-monitor voor op basis van administratieve data.  
 De meta-evaluatie vormde de input voor een conferentie met vertegenwoordigers van onderwijsactoren, sociale partners, onderzoekers en beleidsverantwoordelijken. Vooraf werd een syntheserapport bezorgd aan alle deelnemers ter voorbereiding van hun deelname aan de conferentie. Het rapport maakt een analyse van bestaande, zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke publicaties t.a.v. het M-decreet, zorgbeleid en inclusief onderwijs. De diverse bronnen worden naast elkaar geplaatst om de stemmen die erin klinken aan bod te laten komen. Het bevat daarnaast een samenvatting van conclusies en aanbevelingen op basis van de geraadpleegde bronnen. Het syntheserapport en alle onderliggende bronnen zijn terug te vinden via  de website van Onderwijs Vlaanderen.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Infonota zorgcontinuïteit
							                             
							Net voor de paasvakantie verspreidde het VAPH de 'Infonota 1702' over zorgcontinuïteit. Met oog op de toepassing van zorgcontinuïteit in 2020 voor alle jongvolwassenen die de overstap van minderjarigen- naar meerderjarigenondersteuning willen maken, kent de uitrol van deze automatische toekenningsgroep een gefaseerd traject vanaf 2017. In de infonota wordt voor verschillende mogelijke situaties weergegeven welke procedure jongvolwassenen moeten doorlopen om aanspraak te maken op deze zorgcontinuïteit.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Ontmoetingsdag HGW 2017
							                             
							De Vlaamse netoverstijgende Stuurgroep HGW/HGD organiseert op donderdag 14 september 2017 een nieuwe Ontmoetingsdag handelingsgericht samenwerken. Dit is een initiatief voor iedereen met interesse in handelingsgericht werken (HGW) of handelingsgerichte diagnostiek.
  Na een verwelkoming door prof. Elke Struyf en Noëlle Pameijer zal prof. Kris Van den Branden in de voormiddag aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden inzicht geven in hoe scholen van vandaag op de trein van morgen kunnen springen: 'Onderwijs voor de 21e eeuw'. Vervolgens vertelt prof. Bieke De Fraine hoe we ons onderwijs toegankelijk kunnen maken voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Flexibele leerwegen bieden een mogelijk antwoord. Wat betekent dit voor de leerling? De Vlaamse Scholierenkoepel zorgt voor een getuigenis: flexibele leerwegen door de ogen van leerlingen. Tot slot brengen directeur Ilse Martens en zorgcoördinator Jordy Vanderheyden een verhaal uit de praktijk. 
 
 In de namiddag kies je een sessie uit 12 uiteenlopende thema´s zoals co-teaching, coöperatieve werkvormen, differentiëren, HGW voor beleidsmensen, feedback van leerlingen, omgaan met gedragsproblemen, zorg op school, praktijkverhalen, de M-cirkel, sociaal-emotioneel leren.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															ADIBib bestaat 5 jaar en viert dat graag met jullie
							                             
							ADIBib bestaat sinds 2011. Deze organisatie maakt gedrukte schoolboeken digitaal beschikbaar. Leerlingen kunnen hun leerboeken dan op de computer lezen, invullen, maar ook beluisteren met voorleessoftware. ADIBib activeert ouders en (zorg)leerkrachten om de computer te gebruiken om leerlingen te ondersteunen in hun noden.   Op woensdagavond 3 mei willen ze dat vieren met een feestavond. Op het programma staan onder andere een lezing van minister van Onderwijs Hilde Crevits, enkele getuigenissen en een korte film. Meer info en inschrijvingsmogelijkheid vind je  online.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Nieuw team voor Steunpunt inclusief hoger onderwijs
							                             
							Naar aanleiding van de verhuis en de opstart van een nieuw team brengt het Streunpunt inclusief hoger onderwijs (SIHO) graag hun nieuwsbrief onder de aandacht. Hierop abonneren is vooral relevant voor CLB-teams die leerlingen met specifieke noden begeleiden bij de overgang naar hoger onderwijs. Zoals je in de nieuwsbrief merkt, is er nog geen duidelijkheid rond GON in hoger onderwijs. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die nood zullen hebben aan ondersteuning binnen hoger onderwijs, worden best naar de contactpersonen van SIHO doorverwezen (gegevens terug te vinden op www.siho.be).                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Laat je inspireren
							                             
							Vinden sommigen van jullie dat ze heel wijs zijn? Dan zeg ik: Houd jezelf niet voor de gek!  Je zult eerst dom moeten worden, pas dan kun je echt wijs worden.                                                                                        1 Kor. 3:18                            | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |