Jg 13 nr. 20 - 31 januari 2017
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								CLBCh@t viert zijn eerste verjaardag!
							                             
							 CLBCh@t viert op 1 februari zijn eerste verjaardag.Tijdens dit eerste jaar werden in totaal 4100 gesprekken gevoerd. Niet enkel leerlingen vonden hun weg naar de chat. 6 % van de gesprekken vond plaats met ouders.   Om de eerste verjaardag kracht bij te zetten, zijn ze vanaf dan ook dagelijks een uur langer open: maandag, dinsdag en donderdag van 17 u. tot 21 u. en op woensdag van 14 u. tot 21 u. Daarvoor werden 25 extra medewerkers aangetrokken in het project. Zo kunnen nog meer leerlingen terecht bij CLBCh@t.   Zoals we al eerder berichtten, zijn ook de logo's aangepast. Je vindt deze op  ons intranet.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															IJH-nieuwsbrief
							                             
							Op  ons intranet werd de IJH-nieuwsbrief van januari 2017 gepubliceerd. Onderwerpen zijn de taskforce PVF voor minderjarigen, het opmaken van een A-document bij verhuis van de leerling naar een andere school/CLB, de ‘Brochure MDT’, informatie delen met politie, parket en anderen bij verontrusting en een bevraging aantal A-documenten. Je vindt er ook de herwerkte MDT-brochure.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Instapbegeleiding voor nieuwe medewerkers
							                             
							Op donderdag 16 maart 2017 organiseert VCLB-nascholing een herhaling van de vorming instapbegeleiding voor nieuwe medewerkers. Deze vorming richt zich op alle nieuwe medewerkers (administratief medewerkers en andere disciplines) die nog niet de mogelijkheid kregen om dag 1 van de instapbegeleiding te volgen.
  Via interactieve werkvormen staan we stil bij je positie als startende CLB'er en je keuze voor CLB als werkplek. We zoomen in op starten in een team, de kernwaarden van VCLB en wat er aan bod komt bij werken in een CLB. We situeren jouw werkplek ook binnen de ruimere context van de Vrije-CLB-sector, de samenwerking met onderwijs en de relatie met hulpverlening.
  Inschrijven kan via de website van nascholing.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Vaccinaties opgefrist
							                             
							Op deze studiedag brengt prof. Van Damme recente ontwikkelingen over vaccinaties, indicaties en contra-indicaties voor het vaccineren van 3-18-jarigen. Dr. Theeten legt uit hoe het zit met inhaalvaccinaties en de vaccinatieschema's. Ze brengt ons ook weer back-to-basics waar het gaat om incidenten. 
  Verder op het programma staan: vaccinaties bij de doelgroep vluchtelingen (de afspraken en de praktische uitvoering), waarover we ook een onderzoek naar praktische tips uit eigen CLB-rangen voorstellen. We gaan tot slot ook in op het onderwerp 'vaccineren door verpleegkundigen'. We geven aan wat daarvoor nodig is, we maken kennis met online leermodules en we horen een praktijkverhaal van Kind en Gezin. De sprekers zullen ook concrete vragen van de deelnemers beantwoorden.   De studiedag vindt plaats in Mechelen op 4 mei van 9.30 u. tot 16.00 u. Inschrijven kan via  de nascholingswebsite.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Het Sensoa Vlaggensysteem online
							                             
							Het Vlaggensysteem van Sensoa is een handige methodiek voor CLB'ers en scholen die adequaat willen reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag. Wil je een collega wegwijs maken in het Vlaggensysteem? Ken je deze methodiek over seksueel (grensoverschrijdend) gedrag zelf nog niet? Zoek je een paar handige voorbeelden? Meer weten over seks en beleid? Sensoa helpt je online verder. Kijk op Vlaggensysteem.be voor een overzicht van materialen.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Studiedag 'Voorbij de hinderkoppen III - inclusie in leren en leven bij 12-plussers'
							                             
							Op woensdag 22/03 wordt aan de UA de studiedag 'Voorbij de hinderkoppen III - inclusie in leren en leven bij 12-plussers' georganiseerd over inclusie in onderwijs. De lezingen en workshops lijken alvast erg boeiend. De organisatie heeft Tony Booth, auteur van de 'index voor inclusie', kunnen strikken voor een lezing.   Deelnameprijs is 90 euro. Inschrijven kan vanaf 1 februari. Meer informatie over het programma en inschrijving vind je  online.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								VCLB West-Limburg zoekt een arts
							                             
							 VCLB West-Limburg is op zoek naar een arts voor de afdeling te Beringen. Ze bieden een opdracht van 80 % aan en dit tot en met 28/02. Het opnemen van een deel van de opdracht is zeker ook welkom.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |