Jg 13 nr. 13 - 29 november 2016
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                                                    	
															Layla M. - pedagogisch dossier bij de film
							                             
							Sinds vorige week loopt in de Belgische bioscopen de film Layla M. Layla M. schetst een portret van de jonge in Amsterdam geboren en getogen Layla (Nora El Koussour), die in de huidige verdeelde samenleving moeite heeft een helder beeld van de toekomst voor zich te zien. Ze voelt zich Nederlands, maar ook Marokkaans, en in haar zoektocht naar identiteit vindt ze steeds minder aansluiting bij haar familie en vrienden. Ondanks dat zij uit een warm gezin komt en goed presteert op de middelbare school, voelt zij zich onbegrepen en gefrustreerd. Terwijl haar frustraties toenemen, groeit haar islamitische geloofsovertuiging. Zij sluit zich aan bij een groep jonge moslims die strijden voor acceptatie en het uitoefenen van hun geloof. Wanneer ze de charismatische Abdel (Ilias Addab) ontmoet, kiest ze ervoor zijn pad te volgen. Ze trouwt met hem en reist met hem af naar het Midden-Oosten, waar al snel blijkt dat niets is wat ze ervan had verwacht.   De film (zie trailer) en deze lesmap kunnen gebruikt worden door scholen en/of CLB's die willen werken rond radicalisering, terrorisme, burgerzin, conflicthantering, identiteit, invloed van sociale media en internet, multiculturele samenleving en religie.
Lessen in het donker werkte deze lesmap uit in opdracht van Cinemien, de filmdistributeur. De lesmap geeft voldoende informatie en methodische omkadering om de film te duiden en verwerken. We hopen dat dit leidt tot een kritische houding bij het publiek en een boeiende reflectie op de film en de thematiek.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Tijdslijn in kader van herevaluatie type basisaanbod
							                             
							Op vraag van de centra werd een voorbeeld van tijdslijn uitgewerkt die kan gevolgd worden in het kader van de herevaluatie binnen type basisaanbod.
We benadrukken dat deze herevaluatie tot stand komt na het doorlopen van een proces samen met leerling, ouders en school.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Samenaankoop diagnostische materialen: bestellen kan vanaf vandaag
							                             
							 VCLB-Service organiseert in december opnieuw een tijdelijke samenaankoop voor alle CLB’s. In afspraak met Pearson en Hogrefe kunnen we een selectie van diagnostische instrumenten aanbieden aan kortingstarief.   Let wel, de wijze van bestelling verschilt per uitgeverij. Voor de materialen van Pearson zijn er twee kortingsacties. Bestellingen daarvan lopen rechtstreeks via Pearson vanaf vandaag t.e.m. 16 december 2016. Voor Hogrefe lopen de bestellingen via  ruud.schelkens@vclb-service.be en tot 31 december 2016.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Strength & Difficulties Questionnaires – Maak een log-in aan voor je centrum
							                             
							Wie de voorbije weken een SDQ-vragenlijst heeft gescoord, weet het al: op de site http://www.sdqinfo.com/ moet je daarvoor nu inloggen. Tot eind en met morgen kan dat nog met een gastaccount, maar vanaf 1 december is een account met log-ins voor gebruikers vereist. De scoring wordt ook betalend. Zie http://admin.sdqscore.org/. 
 
We kregen de vraag van centra of een account mogelijk is op niveau van de Koepel. Daar kiezen we op dit moment niet voor, aangezien: 
     - vragenlijsten kunnen worden gedownload en in de testotheek van het centrum bijgehouden;
 
     - Vlaamse normen (11-18 jaar) op papier beschikbaar zijn die te verkiezen zijn boven de online scoring (Verpraet A. et al, in: TOKK, 36 (1), Acco, Leuven, 2011);
 
     - er moeilijkheden kunnen opduiken voor de privacy van leerlingen wanneer leerlingengegevens via een centrale account kunnen worden ingekeken en aangepast;
 
     - de vermoedelijke kostprijs voor scoring (0,25 USD) en rapport in pdf (0,90 USD) in de lijn ligt van andere vragenlijsten (CBCL ca. 0,70 euro en aankoop scoringsprogramma).
 
 
 
Verder wijzen we erop dat het doelgericht inzetten van de SDQ in een diagnostisch traject zeker een meerwaarde kan betekenen. Het is een van de weinige gedragsvragenlijsten die ook sterktes bevraagt. Bovendien is de SDQ bij kansengroepen te verkiezen boven de CBCL. Zie ook op ons intranet. 
  
We zijn er ons van bewust dat ook voor andere diagnostische instrumenten scoring meer en meer online verloopt. Daarbij proberen we voor CLB’s via de uitgeverijen zo gunstige voorwaarden te bekomen, zoals bij de lopende samenaankoop.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Abonneer je op Caleidoscoop en win een boek!
							                             
							 Er valt dit jaar wat te winnen bij een abonnement op Caleidoscoop! Onder de abonnees voor 2017 verloten we vijf exemplaren van twee net verschenen boeken, die aansluiten bij artikels die we zullen publiceren:  
     - SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis, K. van Overveld
 
     - Slim onderpresteren aanpakken, T. Gevaert & O. Desmet
 
 
               Hoe abonneren? Klik  hier.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Onderwijskiezer breidt aanbod online testen uit met de VST
							                             
							  De  Vragenlijst Studiekeuzetaken is een zelfrapportagevragenlijst waarbij een laatstejaars secundair zichzelf beoordeelt op zes keuzetaken die belangrijk zijn in het keuzeproces naar het hoger onderwijs toe. Na het invullen krijgt de student feedback en tips om het studiekeuzeproces te versterken. Met deze test vergroot Onderwijskiezer het online aanbod van kwalitatief diagnostisch materiaal. Wij danken de auteurs (Veerle Germeijs & Karine Verschueren) voor het ter beschikking stellen van deze test en de ondersteuning.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |