klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 13 nr. 11 - 15 november 2016
 
Overleg CLB en Hoger Onderwijs over registratie van studenten met een functiebeperking
Net voor de herfstvakantie was er een overleg op de Vlor (Vlaamse Onderwijsraad) tussen vertegenwoordigers van hogescholen en universiteiten enerzijds en een netoverstijgende vertegenwoordiging van CLB anderzijds. Voor VCLB waren Johan David, Lies Verlinde en Tine Gheysen aanwezig op het overleg. Het hoger onderwijs gaf toelichting bij hun werking voor studenten met een functiebeperking, een term die vastgelegd is in de codex hoger onderwijs. Hogescholen en universiteiten baseren zich op het 'Advies over de registratie van kansengroepen in het hoger onderwijs' van de Raad Hoger Onderwijs van de Vlor (zie vooral 'registratie van leerlingen met een functiebeperking'). Er is ook een 'Handleiding en attesteringsbundels functiebeperkingen'. In het advies vertrekt men van een (medische) attestering voor het bepalen van 'maatregelen'. Dit wijkt af van de evoluties binnen het leerplichtonderwijs en zorgt momenteel voor discussie en onduidelijkheid. Vanuit CLB werd toelichting gegeven bij de OLB-werking, leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, Prodia, HGW/HGD en ICF.

Duidelijk is dat er verschil is in visie over de plaats van diagnoses bij het bepalen van 'recht' op redelijke aanpassingen. De bedoeling was om na de toelichtingen verder te dialogeren over de punten waar de meningen rond uiteen lopen, maar daarvoor ontbrak de tijd. Verder overleg is nog niet gepland.

In het kader van overdracht van gegevens van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die mogelijk ook voldoen aan de criteria die binnen hoger onderwijs gehanteerd worden voor leerlingen met een functiebeperking, blijft onze communicatie van vorig schooljaar overeind (zie intranet).

De zorg van het hoger onderwijs en hun vraag is vooral een vraag naar informatie over het functioneren van de leerling. De vertegenwoordigers van het hoger onderwijs betrokken bij het Vlor-advies blijven aangeven dat men geen nieuwe onderzoeken en geen nieuwe verslagen vraagt. Ze vragen wel om te kunnen beschikken over zo veel mogelijk relevante informatie uit het dossier van de leerling, hetzij om de diagnosestelling volgens hun criteria te faciliteren, hetzij om de begeleiding van de (kandidaat-)student beter te kunnen afstemmen op zijn/haar onderwijsbehoeften. Dit houdt ook in dat wat we niet hebben, we ook niet kunnen bezorgen. Als er geen gegevens in het dossier aanwezig zijn, dan dient hoger onderwijs zelf de nodige stappen te zetten voor het uitklaren van de diagnose. Ook al is er nog veel discussie over het verband tussen diagnostische labels en het recht op redelijke aanpassingen, toch is het in het belang van de student aangewezen dat CLB’s alle relevante informatie uit zijn/haar dossier aan de student bezorgen en de student doorverwijzen naar de dienst voor studenten met een functiebeperking (zie ook www.siho.be). In de meeste gevallen zal dat in het kader van een goede onderwijsloopbaanbegeleiding trouwens al zijn gebeurd. Voor de criteria van dyslexie en dyscalculie en de plaats daarvan binnen een HGD-traject, verwijzen we naar de protocollen van Prodia. Diagnoses die tot stand kwamen volgens de criteria van de protocollen, zouden volgens de registratienormen van het HO geaccepteerd moeten worden. De vertegenwoordigers van hoger onderwijs en universiteiten geven aan dat er geen 'termijn' staat op de diagnosestelling van leerstoornissen.
 
Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de CLB en COS
Eind vorig schooljaar hebben we als CLB-sector samen met de Centra voor Ontwikkelingsstoornissen de samenwerkingsovereenkomst geëvalueerd. De samenwerking op het terrein wordt over het algemeen als heel positief en constructief ervaren. Op basis van de evaluatie werden een aantal bijkomende aandachtspunten geformuleerd. Deze werden opgenomen in een addendum dat toegevoegd wordt aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst. 
 
Wechsler Non Verbal: voorzichtigheid geboden bij gebruik voor vluchtelingen
Uitgeverij Pearson promoot momenteel (net zoals vorig schooljaar) de Wechsler Non Verbal (WNV-NL) als non-verbale intelligentietest voor jonge vluchtelingen. Er is een informatiepakket met informatie voor professionals en een fiche met uitleg voor kinderen/jongeren en hun ouders in 19 verschillende talen. Vanuit de netoverstijgende Werkgroep Faire Diagnostiek geven we kort enkele aandachtspunten mee bij het gebruik van deze materialen. We werken ook aan een meer uitgebreide nota hierover.

De werkgroep blijft ervoor pleiten om nieuwkomers minimaal 2 jaar te geven om de taal te leren én vertrouwd te geraken met de (cultureel bepaalde) verwachtingen alvorens intelligentie te testen. Een non-verbale test kan compenseren voor de taal, maar niet voor het culturele aspect. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die instromen vanuit een niet-Westerse cultuur. Bovendien meet de WNV-NL onvoldoende breed om op basis daarvan het IQ van een leerling op een betrouwbare en valide manier te bepalen. Voor het bepalen van een IQ binnen het CHC-model zijn immers scores op minstens 4 brede cognitieve vaardigheden aangewezen (waaronder Gf en Gc), telkens via minimaal twee subtests. De 4 subtests in de WNV-NL meten slecht 3 brede cognitieve vaardigheden (Gf: 1 subtest, Gs: 1 subtest en Gv: 2 subtests) en Gc wordt niet getoetst. We pleiten er dan ook voor om geen totaalscore te berekenen voor dit materiaal.
 
Wanneer – in uitzonderlijke situaties – testing zich opdringt binnen een handelingsgericht diagnostisch traject, adviseren we om heel voorzichtig en genuanceerd te zijn bij de interpretatie. Neem ook de tijd om informatie te verzamelen over het brede cognitieve functioneren van de leerling via gesprek, observatie, uitproberen van een aanpak ...
 
Een aantal aandachtspunten bij WISC-III vanuit Faire diagnostiek zijn ook hier relevant. Deze fiche is een aanvulling op de publicatie Toetsstenen faire diagnostiek (VCLB-Service).
 
Opvoedingsverantwoordelijke: wie, wat, wanneer?
We brengen naar aanleiding van enkele vragen die we kregen inzake de definitie, beslissingsbevoegdheid, toegangsrechten … van de opvoedingsverantwoordelijken, graag het volgende onder de aandacht. Het document ‘Opvoedingsverantwoordelijke’ is een uittreksel uit CAJO-mededeling 183 waar toelichting gegeven werd bij de toevoeging van de term ‘opvoedingsverantwoordelijke’ in de CLB-regelgeving. In dit document kan je nalezen welke personen opvoedingsverantwoordelijken (kunnen) zijn, wat hun bevoegdheden zijn, welke grenzen deze bevoegdheden hebben en hoe dit in de CLB-praktijk toegepast moet worden.
 
AGION: vervolledigen van dossiers ‘oud systeem’
Zoals eerder gemeld, wijzigden op 1 juli 2016 de subsidieprocedures van AGION. Voor ontvangen subsidieaanvragen vóór 1 juli 2016 voorziet AGION een overgangsperiode. Het agentschap behandelt deze aanvragen nog volgens de ‘oude’ regeling. Het gaat bijvoorbeeld om dossiers via de verkorte procedure voor nieuwbouwwerken of omgevingswerken. Je kan tot en met 30 november 2016 deze subsidieaanvragen vervolledigen. Indien de aanvraag op 1 december 2016 onvolledig is, is deze onontvankelijk en vervalt de aanvraag definitief. Een nieuwe aanvraag indienen volgens de huidige subsidieprocedures is uiteraard mogelijk.
 
Voor vragen kan je contact opnemen via rf@agion.be met vermelding van het dossiernummer. Dossiers die subsidiabel blijven (bijvoorbeeld dossiers via de verkorte procedure voor verbouwingswerken), mogen ook na 30 november 2016 nog vervolledigd worden.
 
Introductiedag 'Een stap vooruit' uitgesteld naar 19 april 2017
De startdag rond de vragenlijsten voor de componenten studiekeuze en motivatie van het project ‘OLB en diagnostiek’ zal niet doorgaan zoals gepland op 14 december 2016 maar wel op woensdag 19 april 2017 te Leuven. De inschrijvingsprocedure wordt hernomen vanaf 1 februari 2017. Met excuses van de werkgroep voor de agendaongemakken die dit ongetwijfeld meebrengt.
 
OLB-teams die via hun teamlid van de P-discipline een log-in hebben aangevraagd, ontvangen rond 15 december 2016 een downloadbare versie van de vragenlijsten, een technische handleiding én aanbevelingen voor afname. Meer informatie over de voorbereiding van deze startdag kun je vinden op de OLB-pagina van de koepelwebsite. Met vragen en opmerkingen kan je terecht bij johan.david@vclb-koepel.be.
 
Jeugdhulp.be: nieuwe site voor Vlaamse jeugdhulp
Sinds het decreet integrale jeugdhulp uit 2014 is de werking op het terrein fundamenteel anders. Om hierbinnen ondersteuning te bieden, werd een totaal vernieuwde www.jeugdhulp.be gepresenteerd. Deze site brengt onder meer verhalen, interviews en cijfers over de jeugdhulp in Vlaanderen. Verder kunnen ook jongeren en ouders er terecht, bijvoorbeeld voor meer informatie over cliëntoverleg en bemiddeling. Op termijn zal deze website verder worden uitgebouwd – naarmate de nota Jeugdhulp 2.0 verder wordt uitgerold - en zo ook de algemene en professionele website van Jongerenwelzijn vervangen. De site heeft een aantal vaste rubrieken die regelmatig van een update worden voorzien, zoals 'het cijfer van de maand'. Deze maand wordt stilgestaan bij de consultfunctie van de ondersteuningscentra voor jeugdzorg (OCJ).
 
Studiedag 'Hoe kijken moslims naar handicap?' - 29/11/2016
Er is al veel inkt (en waarschijnlijk ook bloed, zweet en tranen) gevloeid over kinderen met een beperking en de toeleiding naar vrije tijd. Een bijzondere plaats in dat debat is weggelegd voor gezinnen met een migratieachtergrond, die vaak nog moeilijker te bereiken zijn dan anderen.

Samen met Odisee en de partners van ‘Overleg Beperkt!?’ organiseert Groep INTRO vzw op dinsdag 29 november 2016 een vormings- en netwerknamiddag om tot een beter begrip te komen van mogelijke drempels om deel te nemen aan het bestaande vrijetijdsaanbod.
 
 
VVO-meeting 'Orthopedagogiek ... dat is toch met die voeten?!'
Het beroep van klinisch orthopedagoog wordt erkend als gezondheidszorgberoep. Tijdens de VVO-meeting 'Orthopedagogiek … dat is toch met die voeten?!' op 24 november 2016 wil de VVO hun recente vernieuwing in de kijker zetten en informeren over de erkenning. De studiedag heeft tot doel zo veel mogelijk van de vragen in verband met de erkenning te beantwoorden.
 
 
Laat je inspireren!
Het geluk is hier als ik ophoud te beweren dat het elders is.
                                                                        Eric Baret 
 
Laat je inspireren op ons intranet
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup