Jg 12 nr. 8 - 20 oktober 2015
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Reflectiedag leerlingenvervoer
							                             
							Op vrijdag 16 oktober werd op het departement onderwijs een nieuw concept leerlingenvervoer voorgesteld. Dit concept is nog niet af, maar zal verder vorm krijgen in pilootprojecten die in twee regio's binnenkort worden opgestart. De regio's die als piloot fungeren, zijn regio Leuven-Heverlee en regio Roeselare-Hooglede-Izegem-Ingelmunster. We hebben uitdrukkelijk gevraagd om alle CLB's die doorverwijzen naar de betrokken regio's tijdig te informeren. Uiteraard zullen we jullie via de nieuwsbrief blijven informeren.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															ICF-CY-compilatie
							                             
							Naar aanleiding van de basisvorming ICF-CY op dinsdag 6 oktober jongstleden, werd ons ook een compilatie bezorgd van de ICF-CY. Vooral de inleiding van de ICF-CY (pg. 6-26 van de pdf) is zeer erg aan te bevelen. Daarnaast vind je in de compilatie ook de classificaties terug op het eerste en tweede niveau. Zeker aan te raden om op te nemen in de CLB-bib! Enige voorzichtigheid voor wie denkt uit te printen: 't gaat toch wel om een 80-tal pagina's in totaal.   Log in op VCLB Intranet en ' klik'.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Buitenschoolse hulp en zorg op school: eindrapport van het OBPWO-project beschikbaar
							                             
							Het eindrapport van het OBPWO-project 'Buitenschoolse hulp (BSH) en zorg op school' werd afgelopen vrijdag vrijgegeven door het Ministerie van Onderwijs en Vorming. Het onderzoeksrapport bevat heel wat aanbevelingen om tot een meer doordacht gebruikt van buitenschoolse hulpverlening te komen. Het effect van SES-gerelateerde kenmerken op het gebruik van BSH blijkt veel sterker te zijn dan het effect van eender welk schoolkenmerk. De ongelijke BSH-participatie lijkt een mechanisme te kunnen vormen dat ongelijke onderwijskansen versterkt. Een van de aanbevelingen is om nog sterker in te zetten op de draaischijffunctie van CLB tussen ouders, onderwijs en hulpverlening. Het CLB kan op die manier ook zijn steentje bijdragen tot het wegwerken van kansenongelijkheid in het gebruik van buitenschoolse hulp.  We overleggen met de auteurs van het onderzoek over de mogelijkheden om de resultaten van het onderzoek te verspreiden onder de CLB's. Noortje Vervoort, die meewerkt aan Prodia, was betrokken bij het onderzoek en werkt momenteel ook nog mee aan een boekpublicatie van het rapport. Ook een interview in Caleidoscoop zit in de pijplijn. Wellicht volgt er ook nog een studiedag. We houden jullie op de hoogte!
                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Opgroeien - Wetenschapsblog over de ontwikkeling van kinderen en jongeren thuis en op school
							                             
							  Maak kennis met de blog van een aantal enthousiaste onderzoekers die deel uitmaken van SOKA, de onderzoekseenheid School- en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent aan de KU Leuven. Ze delen graag hun fascinatie voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren thuis en op school met allerhande artikels en inzichten. Zeker een kijkje waard:  klik!                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								De nieuwe Caleidoscoop is er!
							                             
							 PGZ is toe aan een nieuwe look. Lees er alles over in het artikel 'Een make-over voor preventieve gezondheidszorg op het CLB'.
 
 Ook in het nieuwe nummer:  - taalscreening gescreend
 - CLB-ch@t
 - OKAN in Sint-Niklaas
 - financiële steun voor onderzoek naar leerlingenbegeleiding
 
  Voor een volledig overzicht van het nieuwe Caleidoscoopnummer: klik!                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Onderwijskiezer en het LUCI-platform
							                             
							Sinds 15 oktober is het Luci-studiekeuzeplatform van de KU Leuven online. Na een eenmalige registratie krijgt de student toegang tot het platform en zo tot een reeks online tools in vier categorieën:
  Verken jezelf - Verken het hoger onderwijs
 - Verken de opleiding
 - Verken je toekomst
 
 Door een samenwerking tussen Onderwijskiezer en de dienst voor studieadvies van de KU Leuven zijn zowel de I-Prefer als de I-Study geïntegreerd. Hiervoor is een aparte toegang gemaakt vanuit het platform naar de tests op Onderwijskiezer.  Als de  student ervoor kiest om via het platform deze tests in te vullen, worden de resultaten opgenomen in het feedbackrapport. Uiteraard blijven beide testen ook gewoon beschikbaar op Onderwijskiezer.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Het zeer lage IQ Nieuwe uitgave VCLB-Service
							                             
							 In november stelt VCLB-Service een nieuwe publicatie voor: Het zeer lage IQ. Deze publicatie focust zich op het 'zeer lage IQ' bij kinderen en adolescenten vanuit het CHC-gedachtegoed. Ze is ook toepasbaar bij volwassenen uit deze doelgroep. De publicatie licht, op een oorspronkelijke wijze, toe hoe een IQ lager dan 57 metrisch, inhoudelijk en praktisch kan benaderd worden met het hiervoor beschikbare testinstrumentarium (2015) in Vlaanderen. Ze is tweeledig:
 - Het eerste deel 'Het zeer lage IQ. Een schoolpsychologische benadering in de psychodiagnostische praktijk' beschrijft de psychometrische procedure met verantwoording en de nodige tabellen. 
 - Het tweede deel 'Het zeer lage IQ. Werkwijzer' biedt concrete richtlijnen en werkmateriaal voor de afname. Aan de hand van casussen wordt de werkwijze praktisch toegelicht.
  Ondersteunend materiaal zal kunnen gedownload worden van de VCLB-Service website. Auteurs: Walter Magez en Els De Jonghe                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Groeiboek Zintuiglijke ontwikkeling en lichamelijke factoren:  bestel nu jouw exemplaar! 
							                             
							    Groeiboek sluit aan bij de protocollen diagnostiek van Prodia. Het kan scholen en CLB's ondersteunen bij de realisatie van het zorgcontinuüm in de fasen van verhoogde zorg en uitbreiding van zorg. Geen overbodige luxe bij de uitdagingen die in het kader van het M-decreet op ons afkomen. Bestellen kan via de  site van VCLB-service.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Webinar over Bayley-III-Nl live gemist? Bekijk de opname!
							                             
							Vandaag (20 oktober) om 16 u. geeft uitgeverij Pearson met een webinar toelichting bij de Bayley-III-NL. Je kan de webinar ook achteraf bekijken. Dat doe je via http://www.pearsonacademy.nl/opgenomen-webinars-formulier. Geef je naam en e-mailadres in en vink aan welke webinar je wil volgen.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                											
																 
														                                                    	
															OnTrackAgain
							                             
							Het Vlaams Expertisecentrum voor Suïcide ontwikkelde  de app 'On Track Again' voor de smartphone als ondersteuning bij de preventie van suïcide. Ervaring leert dat jongeren een eigen specifieke benadering vragen wanneer het over zelfmoord gaat. De app heeft tot doel de jongere in problemen te helpen een uitweg te zoeken en wijst op mogelijkheden in de omgeving van de jongere die er wellicht wel zijn. Via de app is ook de zelfmoordlijn 1813 bereikbaar, evenals eventuele andere belangrijke personen. De verwachting is dat deze app drempelverlagend werkt zodat jongeren er toch toe komen om hulp te vragen.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Gezin en handicap - vormingen voor professionelen
							                             
							Gezin en handicap organiseert dit najaar een aantal vormingen voor professionelen:                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacature arts 80% VCLB Deinze
							                             
							 VCLB Deinze is op zoek is naar een arts voor een vervangingsopdracht vanaf 22/02/2016 tot einde schooljaar 2015-2016. De tewerkstellingstijd bedraagt 80%. Meer info is terug te vinden in de vacature: klik. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de coördinerend arts (helga.rogge@vclbdeinze.be) of de directeur (patrick.doosterlinck@vclbdeinze.be).                         | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |