Jg 12 nr. 6 - 6 oktober 2015
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Mogelijkheden aanvragen ION
							                             
							Naar aanleiding van een aantal vragen rond ION, is gebleken dat een aanvraag ION in tegenstelling tot een opstart GON ook nog kan gedaan worden in de loop van een schooljaar. Voorwaarde is wel dat de leerling is ingeschreven in de school voor gewoon onderwijs ten laatste op 1/10 van het betrokken schooljaar. ION bestaat op dit moment nog steeds enkel voor niveau lager en secundair.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								APF indienen
							                             
							
   We klaarden dit uit met het Agentschap voor Onderwijsdiensten. Het is de datum van 15 oktober die vanaf heden van toepassing is. De omzendbrief zal hieraan aangepast worden.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Het leven zoals het is ... bij Prodia
							                             
							 Vorig schooljaar heeft het Prodia-team het Specifiek Diagnostisch Protocol Lezen-Spellen herwerkt. We hadden gehoopt om de tekst rond deze tijd aan jullie te kunnen voorstellen. Maar bij het aftoetsen met de projectstuurgroep doken in de laatste rechte lijn nog enkele bochten op, waardoor het iets langer duurt voor we de eindmeet halen. Aangezien we blijven kiezen voor een protocol dat over de netten heen, door CLB en onderwijs wordt gedragen, hebben we de publicatie ervan verschoven naar januari. Dat is meteen ook de periode waarin we de vernieuwde website willen lanceren.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Werelddag van de Geestelijke Gezondheid - 10 oktober 
							                             
							Op 10 oktober is het de Werelddag van de Geestelijke Gezondheid. Onder de slogan ‘samen veerkrachtig’ worden in heel Vlaanderen acties georganiseerd met veerkracht als rode draad. Want een goede veerkracht helpt je sterker in het leven te staan. Er zijn heel wat  activiteiten: van infosessies en wandelingen tot ludieke wedstrijden. Een overzicht van al deze activiteiten vind je hier:  klik!                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Vluchtelingenkinderen in het onderwijs
							                             
							De vluchtelingenproblematiek laat niemand onberoerd. Media confronteren ons dagelijks met beklijvende beelden. Nieuwsberichten wekken de indruk dat wij niet voorbereid zijn op hun komst. We hebben nochtans ervaring, want het is niet de eerste vluchtelingengolf waarmee we te maken krijgen. Juist die eerdere ervaringen maken dat heel wat scholen en centra wel vertrouwd zijn met de opvang van deze anderstalige nieuwkomers. Ondanks de aanwezige expertise, blijft het natuurlijk een hele uitdaging om een kwalitatieve opvang te verzekeren. Elk kind en elke ouder heeft immers zijn verhaal. Elk kind vraagt een aanpak op maat.
  Omwille van de grote toestroom staan nu  ook regio’s die vroeger nauwelijks anderstalige nieuwkomers telden, voor de verantwoordelijkheid om hen op te vangen.  Geleidelijk aan komen de kinderen binnen in onze scholen en is het een samen zoeken naar de meeste geschikte aanpak. Onderwijs en CLB nemen hun verantwoordelijkheid op en bouwen mee aan de nieuwe toekomst van deze kinderen. Een aantal dringende beleidsbijsturingen moeten deze taak vergemakkelijken. De Vlor overhandigde een spoedadvies aan de minister met daarin een oplijsting van knelpunten.
  Voor ondersteuning kunnen de centra op ons rekenen. We maken internettenafspraken over de rol van de centra, we werken aan een groeinota waarin we handvatten en basisprincipes aanreiken. Deze nota is binnenkort beschikbaar en zal in de loop van het schooljaar verder aangevuld worden. Voor vragen kan men nog steeds terecht bij Marleen Van den Mooter en Luc Driesmans.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								De nieuwe Jongerengids is er!
							                             
							  De Ambrassade stelde vorige vrijdag haar nieuwe Jongerengids voor, een papieren uitgave en een gloednieuwe website. Jongerengids.be geeft tieners en jongeren betrouwbare informatie over thema’s die hen aanbelangen en verwijst hen door naar meer gespecialiseerde sites. 500 tieners en jongeren en 14 expertorganisaties werkten mee aan de nieuwe website om ervoor te zorgen dat de inhoud zeker op maat geschreven is.                              | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Volg online de voorstelling van de Bayley-III-Nl
							                             
							In eerdere nieuwsbrieven berichtten we al over de nieuwe Bayley-III-NL. Uitgeverij Pearson geeft via een webinar live toelichting bij dit instrument op 20 oktober om 16 u. Via deze link kan je inschrijven en de presentatie volgen van achter je eigen laptop. 
  Wil je dit webinar graag op een ander moment herhaald zien? Laat het weten aan lies.verlinde@vclb-koepel.be.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Diagnostiek in Perspectief Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek nodigt uit
							                             
							  Sinds 1 november 2014 is het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek vzw operationeel. Dit centrum wordt gesubsidieerd door het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van de Vlaamse overheid en heeft als doel de kwaliteit van diagnostiek in Vlaanderen te ondersteunen en te verbeteren.   Wil je meer te weten komen over dit Kwaliteitscentrum én tegelijk je blik op diagnostiek verruimen? Schrijf je dan in voor de studiedag ' Diagnostiek in Perspectief'. Drie experten - dr.  Wil Buntinx, prof.dr.  Ignaas Devisch en prof.dr.  Stef Slembrouck - belichten diagnostiek vanuit een conceptueel, maatschappelijk en linguïstisch perspectief en bieden je zo een conceptueel kader voor een verdere hantering en implementatie van kwaliteitsvolle diagnostiek binnen het hulpverleningsproces. Meer details en inschrijven via  www.kwaliteitscentrumdiagnostiek.be.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Arts 50 % in VCLB Halle
							                             
							VCLB Halle zoekt een CLB-arts voor een tewerkstellingspercentage van 50% met onmiddellijke ingang. Een lager % is bespreekbaar. Het gaat om vacante uren. Indien geïnteresseerd: graag contact nemen met directie  ria.sanders@clbhalle.be.                           | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |