klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 12 nr. 32 - 17 mei 2016
 

 
Update: stand van zaken onderhandelingen loopbaanonderbreking/ zorgkrediet
In CAJO-Mededeling 186 (eerst inloggen!) en via eerdere nieuwsbrieven gaven we al een stand van zaken mee van de onderhandelingen rond de hervorming van de loopbaanonderbreking en het invoeren van het zorgkrediet (vanaf 2 september 2016). Momenteel zijn de onderhandelingen hierrond op Vlaams niveau nog steeds niet afgerond en kunnen we dus nog geen uitsluitsel geven over de uitkomst hiervan. Voorlopig kunnen we dus enkel verwijzen naar de informatie die we al opnamen in onze CAJO-mededeling. We volgen dit echter van dichtbij op en van zodra we meer informatie hebben, melden we dit uiteraard.
 
Ter info: in de andere verlofstelsels (AVP, VVP, TBSPA) zijn er geen wijzigingen te verwachten voor het volgende schooljaar.
 
Openingsdagen kerstvakantie schooljaar 2016-2017
Aangezien we reeds enkele vragen kregen naar de openingsdagen van het CLB in de kerstvakantie voor het schooljaar 2016-2017, hebben we deze vraag aan AgODi voorgelegd. We verkregen de bevestiging dat de CLB's open moeten zijn op dinsdag 27 december 2016 en vrijdag 6 januari 2017. De omzendbrief CLB/2009/03 zal aangepast worden tegen midden juni 2016.
 
Wechsler Non Verbal: voorzichtigheid geboden bij vluchtelingen
Uitgeverij Pearson promoot momenteel de Wechsler Non Verbal (WNV-NL) als non-verbale intelligentietest voor jonge vluchtelingen. Er is een informatiepakket met informatie voor professionals en een fiche met uitleg voor kinderen/jongeren en hun ouders in 19 verschillende talen. Vanuit de netoverstijgende Werkgroep Faire Diagnostiek geven we kort enkele aandachtspunten mee bij het gebruik van deze materialen. We werken ook aan een meer uitgebreide nota hierover.

De werkgroep blijft ervoor pleiten om nieuwkomers minimaal 2 jaar te geven om de taal te leren én vertrouwd te geraken met de (cultureel bepaalde) verwachtingen alvorens intelligentie te testen. Een non-verbale test kan compenseren voor de taal maar niet voor het culturele aspect. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die instromen vanuit een niet-Westerse cultuur.
 
Bovendien meet de WNV-NL onvoldoende breed om op basis daarvan het IQ van een leerling op een betrouwbare en valide manier te bepalen. Voor het bepalen van een IQ binnen het CHC-model zijn immers scores op minstens 4 brede cognitieve vaardigheden aangewezen (waaronder Gf en Gc), telkens via minimaal twee subtests. De 4 subtests in de WNV-NL meten slecht 3 brede cognitieve vaardigheden (Gf: 1 subtest, Gs: 1 subtest en Gv: 2 subtests) en Gc wordt niet getoetst. We pleiten er dan ook voor om geen totaalscore te berekenen voor dit materiaal.
 
Wanneer – in uitzonderlijke situaties – testing zich opdringt binnen een handelingsgericht diagnostisch traject, adviseren we om heel voorzichtig en genuanceerd te zijn bij de interpretatie. Neem ook de tijd om informatie te verzamelen over het brede cognitieve functioneren van de leerling via gesprek, observatie, uitproberen van een aanpak...
 
 
Vaccinaties
Via de vaccinatiekoepel bereikte ons het bericht dat men bij aankomst in de WTC-toren ook zou overgaan tot het vaccineren van kinderen tussen 6 en 18 jaar. Er wordt gevraagd hun medische status na te kijken omdat men niet zeker is dat alle gegeven vaccinaties ook in vaccinnet zullen geregistreerd zijn. Met vragen kan je terecht bij Trees Ameloot.
 
Tele-onthaal lanceert campagne 'Zoek je een uitweg? Praten helpt'
Tele-Onthaal lanceert in het voorjaar van 2016 een nieuwe campagne om nog méér mensen de weg te helpen vinden naar hun gespreksaanbod, 24/7, via telefoon of chat. Met deze nieuwe campagne wil Tele-Onthaal iedereen bereiken die het wel eens moeilijk heeft. Je kan campagnemateriaal downloaden en aanvragen. Je leest er alles over in deze bijlage...
 
Gezocht: enthousiaste collega (m/v) voor het project Prodia
Het projectteam Prodia zoekt versterking! Ben je gebeten door handelingsgericht werken en handelingsgerichte diagnostiek? Wil je bijdragen tot een betere samenwerking tussen school en CLB? Wil je jouw collega's ondersteunen in het werken met de Prodia-protocollen? Dan is de vacature Prodia wellicht iets voor jou! We zoeken een halftijdse enthousiaste collega die mee de schouders wil zetten onder de verdere ontwikkeling en implementatie van Prodia in CLB.
 
Interesse? Reageer dan als de gesmeerde bliksem en solliciteer bij stefaan.jonniaux@vclb-koepel.be.
 
Laat je inspireren!
Progress is a nice word. But change is its motivator.
And change has its enemies.
                                                R. Kennedy
 
Laat je inspireren op ons intranet
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup