Wechsler Non Verbal: voorzichtigheid geboden bij vluchtelingen
							                             
							 Uitgeverij Pearson promoot momenteel de Wechsler Non Verbal (WNV-NL) als non-verbale intelligentietest voor jonge vluchtelingen. Er is een informatiepakket met informatie voor professionals en een fiche met uitleg voor kinderen/jongeren en hun ouders in 19 verschillende talen. Vanuit de netoverstijgende Werkgroep Faire Diagnostiek geven we kort enkele aandachtspunten mee bij het gebruik van deze materialen. We werken ook aan een meer uitgebreide nota hierover.
 
 De werkgroep blijft ervoor pleiten om nieuwkomers minimaal 2 jaar te geven om de taal te leren én vertrouwd te geraken met de (cultureel bepaalde) verwachtingen alvorens intelligentie te testen. Een non-verbale test kan compenseren voor de taal maar niet voor het culturele aspect. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die instromen vanuit een niet-Westerse cultuur.   Bovendien meet de WNV-NL onvoldoende breed om op basis daarvan het IQ van een leerling op een betrouwbare en valide manier te bepalen. Voor het bepalen van een IQ binnen het CHC-model zijn immers scores op minstens 4 brede cognitieve vaardigheden aangewezen (waaronder Gf en Gc), telkens via minimaal twee subtests. De 4 subtests in de WNV-NL meten slecht 3 brede cognitieve vaardigheden (Gf: 1 subtest,  Gs: 1 subtest en Gv: 2 subtests) en Gc wordt niet getoetst. We pleiten er dan ook voor om geen totaalscore te berekenen voor dit materiaal.
   Wanneer – in uitzonderlijke situaties – testing zich opdringt binnen een handelingsgericht diagnostisch traject, adviseren we om heel voorzichtig en genuanceerd te zijn bij de interpretatie. Neem ook de tijd om informatie te verzamelen over het brede cognitieve functioneren van de leerling via gesprek, observatie, uitproberen van een aanpak...                            |