Jg 12 nr. 30 - 3 mei 2016
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Vertaalde brieven voor de vaccinaties van minderjarige asielzoekers
							                             
							Het Agentschap Zorg en Gezondheid bezorgde ons via Geert Top de vertaalde informatie- en toestemmingsbrieven, die kunnen gebruikt worden voor de inhaalvaccinaties van minderjarige asielzoekers. Hiervoor werd gebruikt gemaakt van de informatiefolder en model van toestemmingsbrieven, opgesteld door de VWVJ. Er werd voorzien in volgende vertalingen: Engels, Frans, Russisch, Arabisch, Farsi (wordt vnl. gesproken in Iran, Afghanistan, Tadzjikistan en Oezbekistan), Pasjtoe (wordt vnl. gesproken in Afghanistan en Pakistan) en Dari (wordt vnl. gesproken in Afghanistan).   Je kan deze vertalingen terugvinden op ons intranet (eerst inloggen) en op de website van de VWVJ. Er werd voorzien in een vertaling voor mature kinderen en niet-mature kinderen.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Adviezen inzake opnemen 2e jaar GON voor leerlingen met erkenning 'matig'
							                             
							We vangen geruchten op dat in sommige regio's het advies aan ouders wordt gegeven om zeker het 2e jaar GON op te nemen in het schooljaar 2016-2017. Allicht heeft de komende hervorming GON-ION daar iets mee te maken... maar gezien we nog geen zekerheden hebben over de toekomst, is het zeer voorbarig om daar al rekening mee te houden.
  We adviseren dus om in deze situaties, net zoals voorgaande jaren, in overleg met alle betrokkenen (leerling, ouders, school gewoon onderwijs en dienstverlenende school) goed te overwegen wanneer het 2e jaar GON binnen het huidige niveau van de leerling best wordt ingezet. Als nu reeds duidelijk is dat het 2e jaar GON beter nog wordt opgespaard (om in te zetten bv. bij stages in hogere jaren secundair of op het eind van basisonderwijs), en er zijn geen indicaties dat het niet opnemen van GON volgend schooljaar het loopbaantraject van de leerling sterk zou hypothekeren, dan is het wenselijk om te adviseren het 2e jaar nog op te sparen. 
  Voor leerlingen die hun 2e jaar opnemen in 2016-2017, kunnen we op dit moment niet garanderen dat er vanaf '17-'18 bijkomende ondersteuning kan voorzien worden. Voor leerlingen die hun 2e jaar niet opnemen, zullen we zeker pleiten voor overgangsmaatregelen zodat ze dit 2e jaar niet 'verliezen'.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vakantiegeld 2016
							                             
							Het vakantiegeld 2016 zal uitbetaald worden op donderdag 26 mei 2016. Het vakantiegeld bedraagt vanaf 2011 92% van het geïndexeerd bruto maandsalaris van maart van het betreffende jaar. Meer informatie omtrent de berekening vind je op de  website van Onderwijs.   In CAJO-mededeling 173 punt 6,B (eerst inloggen) kan je nalezen dat er voor de vastbenoemde personeelsleden in 2014 en in 2015 een uitzonderlijke vermindering van dit vakantiegeld plaatsvond. Deze maatregel werd met 2 jaar verlengd en is dus ook geldig voor voor 2016 en 2017. Het vakantiegeld 2016 voor vastbenoemde personeelsleden bedraagt dan ook slechts 70,26% van het brutosalaris van de maand maart 2016. Deze vermindering zal, net als vorig jaar, gecompenseerd worden bij de uitbetaling van de eindejaarstoelage in december 2016.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Evaluatie van type basisaanbod BuSO op het einde van de opleidingsfase
							                             
							Uit de nieuwsbrief Katholiek Onderwijs Vlaanderen van 21 april jongstleden halen we graag het artikel aan over de evaluatie van type basisaanbod BuSO op het einde van de opleidingsfase. Leerlingen in het type basisaanbod moeten volgens het M-decreet op het einde van de opleidingsfase met het oog op heroriëntering geëvalueerd worden. Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil scholen daarbij ondersteunen. Het Vlaanderenbreed overleg buitengewoon secundair onderwijs (VO BuSO) heeft daarvoor een aantal documenten ontwikkeld.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Oproep Prijs ‘Fonds GavoorGeluk’
							                             
							 Het Fonds GavoorGeluk wil actief bijdragen tot de universele preventie van depressie en suïcide in Vlaanderen en dus tot meer mentaal welbevinden en geluk in de samenleving. Jaarlijks reikt het fonds een prijs uit van 10.000 euro.    Welke projecten? Aan de projecten moet een wetenschappelijk effectiviteitsonderzoek verbonden (geweest) zijn: de prijs wil immers erkenning geven aan een reeds opgebouwde goede praktijk die daar een vervolg aan wil geven onder de vorm van implementatie, disseminatie en/ of wetenschappelijke validatie.   Voor wie? Organisaties die een project rond preventie van depressie en suïcide ontwikkeld hebben, willen implementeren of verder dissemineren en dit reeds wetenschappelijk hebben gevalideerd of wensen te valideren.  Lees de selectiecriteria...                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Toekomstcongres over kinderen & jongeren van de Ambrassade
							                             
							 De Ambrassade organiseert op 8 juni een toekomstcongres met een focus op ruimte, werk, armoede en leren. Op dat congres schetsen ze samen met kinderen & jongeren, hun organisaties, experten en beleidsmakers het landschap van de vier thema's: waar staan we nu, wat zijn de actuele uitdagingen en hoe kan het beter?                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								 Nieuwe website met onderwijsmateriaal over de Verenigde Naties
							                             
							De Vereniging voor de Verenigde Naties (VVN)  stelt  een nieuwe website voor met nuttige informatie over de Verenigde Naties, bekeken vanuit een onderwijsbril. De website www.vvnindeklas.be richt zich tot leraren (alle niveaus) en leerlingen secundair onderwijs. Het hart van de website is de rubriek Thema’s, waar men vanuit een thematische invalshoek kennis kan nemen met de boeiende werking van de Verenigde Naties. Misschien iets voor jullie scholen?                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Directeur vrij CLB Torhout
							                             
							Het inrichtend bestuur van het Vrij CLB Torhout wil een nieuwe directie aanstellen met het oog op de leiding en exploitatie van het centrum met ingang vanaf 01/09/2016 (of vroeger). Het middelgrote Vrij CLB Torhout is gevestigd in de Papebrugstraat te Torhout en heeft een werkgebied dat zich situeert in het Houtland. Het werkt samen met een scholengemeenschap secundair onderwijs en zeven scholengemeenschappen basisonderwijs.  Het centrum stelt momenteel een 33-tal personen te werk.
 
 Het centrum maakt bestuurlijk deel uit van de vzw Scholengroep Sint-Rembert. Voor administratieve en logistieke taken kan het centrum rekenen op ondersteuning vanuit de scholengroep. Het CLB kan echter in volstrekte onafhankelijkheid van de scholen werken.   Lees de volledige vacature...                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Gezocht: enthousiaste collega (m/v) voor het project Prodia
							                             
							Het projectteam Prodia zoekt versterking! Ben je gebeten door handelingsgericht werken en handelingsgerichte diagnostiek? Wil je bijdragen tot een betere samenwerking tussen school en CLB? Wil je jouw collega's ondersteunen in het werken met de Prodia-protocollen? Dan is de  vacature Prodia wellicht iets voor jou! We zoeken een halftijdse enthousiaste collega die mee de schouders wil zetten onder de verdere ontwikkeling en implementatie van Prodia in CLB.   Interesse? Reageer dan als de gesmeerde bliksem en solliciteer bij stefaan.jonniaux@vclb-koepel.be.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |