Jg 12 nr. 10 - 10 november 2015
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Wie doet er mee aan de Rode Neuzenactie? VCLB Maasland geeft het voorbeeld
							                             
							 VCLB Maasland heeft we verschillende kleine lokale acties opgezet ten voordele van de 'Rode Neuzen Dag' op 5 december. Een van hun acties willen ze graag openstellen voor iedereen: ze veilen twee kunstwerken van internationaal bekende kunstenaar Eddie Symkens. Je kan de kunstwerken ook bewonderen in VCLB Maasland.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															CAJO-mededeling 183
							                             
							Op 30 oktober werd  CAJO-mededeling 183 (eerst inloggen, dan klikken) gepubliceerd. Deze mededeling vangt aan met een toelichting van de gewijzigde regelgeving (o.a. omtrent het nieuw gepubliceerde besluit betreffende de MDT’s binnen IJH). We bespreken vervolgens uitgebreid de aanpassingen die werden doorgevoerd aan het BVR betreffende het multidisciplinair dossier (waarbij vooral de toevoeging van de ‘opvoedingsverantwoordelijken’ in de verf wordt gezet). In een volgend punt lichten we de stand van zaken toe inzake de nieuwe tarifering van de externe diensten PBW. Vervolgens stellen we, met trots, een nieuw werkinstrument voor: de CAJO-agenda. Tot slot wordt de stand van zaken inzake het persbericht omtrent de btw-verlaging voor schoolgebouwen verduidelijkt.   In bijlage is het ministerieel besluit inzake de MDT’s opgenomen.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Vluchtelingenkinderen en onderwijs - november 2015
							                             
							De toename van vluchtelingen heeft gevolgen voor onderwijs. Scholen en CLB’s staan voor de uitdaging om vluchtelingenkinderen kwalitatief onderwijs te bieden, aanvankelijk vooral in de buurt van opvang- en asielcentra. Van zodra asielzoekers op zoek gaan naar een woonst, zullen scholen/CLB’s  over gans Vlaanderen op maat van deze kinderen moeten werken.
In deze nota (eerst inloggen, dan klikken) willen we aan CLB ruime informatie geven over de opvang van anderstalige nieuwkomers in onze scholen en over onze opdracht als CLB ten aanzien van deze prioritaire doelgroep.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								CoVaT-CHC-Basisversie is klaar om het land te veroveren!
							                             
							 Een vlot af te nemen test voor cognitieve vaardigheden, Vlaams genormeerd en gebaseerd op het Cattel-Horn-Carollmodel van intelligentie. Die droom hebben aantal gedreven diagnostici kunnen waarmaken. Met de CoVaT-CHC-Basisversie kunnen de cognitieve vaardigheden van kinderen van 9 j. 6 m. tot 13 j. 11 m. in kaart worden gebracht. De principes van faire diagnostiek zijn in de test verwerkt. Zo is de test door de visuele ondersteuning ook toepasbaar bij personen die het Nederlands minder machtig zijn. Als pen-en-papiertest kan de test zowel individueel als groepsgewijs worden afgenomen.   De CoVaT-CHC heeft niet de pretentie om andere instrumenten zoals de WISC-III naar de prullenmand te verwijzen. Wel hebben CLB’ers er met de CoVaT-CHC een instrument bij dat bovendien bruikbaar is in een cross-batterybenadering om het profiel van brede cognitieve vaardigheden van leerlingen te bepalen.   De test kan worden aangekocht bij Thomas More (uitgave in eigen beheer) voor de billijke prijs van 495 euro. Voor die prijs ontvang je testformulieren (na eenmalige aankoop is kopiëren toegelaten), digitale ondersteuning, instructiehandleiding, verbeterings-, scorings- en synthesehandleiding, normen en technische handleiding (later geleverd). Meer informatie en bestellen kan op de website van Thomas More.
 
  Overigens, een handige samenvatting over de inhoud van de Covat-CHC is te vinden in het augustusnummer van Caleidoscoop.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Gebruik instrumenten adaptief gedrag
							                             
							Binnen een aantal centra leeft de discussie welke discipline(s) best betrokken zijn bij het in kaart brengen van het adaptief gedrag van een leerling. Zicht krijgen op het functioneren van een leerling in zijn context kan op verschillende manieren, waarvan meting er een is. Dit wordt uitgewerkt in ‘hoe onderzoeken’ op de Prodia-website. In de protocollen worden onderzoeksmethoden niet gekoppeld aan specifieke disciplines binnen het multidisciplinair CLB-team. Wel willen we volgende aandachtspunten meegeven. Net zoals voor andere genormeerde materialen is het voor de Vineland-screener, Vineland-Z, SRZ-i of Pedi-NL aangewezen dat:
 - afname, scoring en interpretatie van een instrument gebeurt door eenzelfde persoon;
 - de onderzoeker niet alleen het instrument goed kent, maar ook een basis heeft van psychodiagnostiek en de rol van instrumenten bij het stellen van een diagnose als verstandelijke beperking.
                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nascholing Pedi-NL
							                             
							 In de nascholingsbrochure werd 'Supervisie instrumenten adaptief gedrag' aangekondigd. Bij de uitwerking bleek het niet mogelijk om de verschillende materialen op één dag  aan bod te laten komen. Voor de Pedi-Nl (Pearson, 2005) hebben we Jeltje E. Wassenberg-Severijen bereid gevonden om vorming te geven. Ze was betrokken bij de Nederlandse vertaling van het instrument en geeft workshops op maat over het instrument.   De vormingsdag over de Pedi-Nl vindt plaats op 14 januari (10 u.-16 u.) in VCLB De Wissel, Hallershofstraat 7, 2100 Deurne. Op de vorming komen de afname, scoring, interpretatie en verslaggeving van de Pedi-Nl aan bod. Daarvoor rekent de lesgever op ervaringen en verslagen van de deelnemers. Gezien de praktijkgerichtheid van de nascholing is het aantal deelnemers beperkt tot 15. We mikken op deelnemers van de P-discipline (PPW of PPC) met ervaring met de Pedi-Nl en bereidheid om hun collega's na de nascholing te ondersteunen bij het gebruik van het instrument. Inschrijving via je directie.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nascholing Lars-coaches
							                             
							Omdat we vanuit verschillende hoeken voelen dat er nood is aan een bijkomende vorming, richten we een vormingssessie in tijdens de week van 30 november tot en met 4 december 2015. Op de agenda staan o.a. de nieuwigheden in Lars, de nom-fiche 'Buitengewoon onderwijs', registreren i.f.v. de standaard gehoor, nieuwigheden in de nomenclatuur.   Inschrijven kan via de website van nascholing of een mail naar nascholing@vclb-koepel.be. We werken niet met ‘provinciedagen’ maar wel met maximum 30 deelnemers per dag. Bij minder dan 5 inschrijvingen vervalt de dag en zal een andere dag voorgesteld worden. De kostprijs is € 36 voor VCLB, € 46 voor externen                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nieuws van VCLB-Service
							                             
							 - De al eerder aangekondigde nieuwe publicatie ‘Het zeer lage IQ’ is beschikbaar en kan besteld worden. We willen erop wijzen dat dit een, in onze sector, werkelijk uniek product is dat dus ook nergens anders bestaat. Bij de bundels horen een aantal werkbladen die gratis kunnen gedownload worden van onze website, onder ‘downloads’. 
 - In deze downloadmap vind  je ook de bijlage bij de handleiding van de Todio-L ‘De Todio-L door een CHC-bril’.
 - De publicatie ‘Leidraad voor de taxatie van ontwikkelingsproblemen bij kleuters’ is momenteel in herdruk. Binnen twee weken kunnen we opnieuw leveren. 
 - Het keuzewerkboek ‘Op stap naar het SO voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs’ is eveneens in herdruk en zeer spoedig opnieuw leverbaar.  
 
                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nieuwe I-Like Basic online!
							                             
							 Gisteren kwam de totaal nieuwe belangstellingsproef  I-Like Basic online. Het aantal items is gehalveerd en de leerling krijgt een profiel naar acht belangstellingsdomeinen. Vanuit die domeinen zijn de inhoudelijk overeenstemmende studierichtingen gekoppeld. De leerling krijgt per domein een vergelijking met leeftijdsgenoten van hetzelfde geslacht. Leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs krijgen enkel deze nieuwe fotoversie aangeboden om in te vullen.   We danken hiervoor alle rechtstreeks betrokkenen: W. Magez, A. Bos, L. Van Looy, R. Wuyts.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nieuwe publicatie LVS-VCLB wiskunde!
							                             
							We zijn erg blij jullie te kunnen melden dat het nieuwe LVS-VCLB wiskunde voor het 1e en 2e leerjaar deze week is verschenen bij uitgeverij Garant. Het gaat om een gloednieuw basisboek en bijhorende kopieerbundel, met volledig herwerkte toetsen. Net als bij het LVS Lezen zijn de normen online te raadplegen via de VCLB-schoolware.   Als dank voor jullie inzet bij het afnemen en verbeteren van de nieuwe toetsen zullen CLB’s de publicatie met korting kunnen aankopen via onze VCLB Service. Scholen en externen moeten hun exemplaar uiteraard wel bij Garant bestellen.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Naar partnerschap met ouders  van een kind met een handicap
							                             
							 Omwille van de talrijke ontwikkelingen binnen de zorg en het onderwijs aan personen met een handicap, wordt het steeds belangrijker om ouders te betrekken en goed met hen te communiceren. Hoe kun je in een open dialoog met ouders gaan en blijven? Hoe bouw je een vertrouwensrelatie met hen op? Een goed overleg, een fijne samenwerking, een duidelijke en heldere communicatie met elkaar over wederzijdse verwachtingen, te behalen doelstellingen, een manier van aanpak … zijn van essentieel belang.   
  
Op 3 december organiseert Gezin en Handicap in samenwerking met Magenta hierover de studiedag ‘Naar partnerschap met ouders van een kind met een handicap’.  Bekijk de uitnodiging...                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |