klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 11 nr. 8 - 21 oktober 2014
 
Programmadecreet besparingen
De onderhandelingen inzake de besparingen binnen onderwijs zijn volop aan de gang. VCLB gaf vorige week een protocol van niet akkoord bij het Voorontwerp van decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2015. We gaven aan dat de centra de besparingen op de werkingsmiddelen van 10% niet kunnen dragen, mede doordat ze bovenop jaren van besparingen en niet-indexeringen komen. Dit maakt dat de koopkracht van de centra, na het doorvoeren van deze besparing, meer dan 20% gedaald zal zijn in vergelijking met de start van de CLB’s. 
 
De overheid eigent zich daarnaast het recht toe om in te breken op het aanwendingspercentage omkadering. Dit komt bovenop de gesloten omkaderingsenveloppe van de centra die, niettegenstaande het groeiende leerlingenaantal, nooit aangepast is. Dit is onaanvaardbaar.
 
Wij begrijpen dat iedereen in het kader van besparingen inspanningen moet doen, maar niet zonder aanpassingen van de opdrachten. Op dit moment is de regelgeving volstrekt onaangepast om besparingen op personeel te realiseren zonder de werking ernstig in het gedrang te brengen.
 
De VLOR publiceerde ondertussen een advies met betrekking tot het programmadecreet. VCLB tekende dit advies mee. Je kan het lezen via deze link...
 
CAJO-mededeling 176
Op donderdag 23 oktober wordt CAJO-mededeling 176 gepubliceerd. Na een algemene oplijsting van de gewijzigde regelgeving gaan we specifiek in op de wijzigingen in het kader van het M-decreet. Vervolgens publiceren we de updates van twee CAJO-dossiers: het CAJO-dossier ‘Beroepsgeheim’ en het CAJO-dossier ‘Zorgvuldig omgaan met informatie-uitwisseling’. Daarna situeren we de probleemstelling van ‘occasionele opdrachten binnen CLB’. Tot slot geven we een stand van zaken inzake de nieuwe regelgeving omtrent psychosociale aspecten.
 
M-decreet: wat met leerlingen die vanuit GON naar BuO willen overstappen op 1/9/2015?
In de vorming rond het M-decreet kwamen een aantal vragen naar voren die te maken hadden met trajecten van GON-leerlingen die mogelijk de overstap zullen maken naar BuO op 1/9/2015. Het departement onderwijs geeft (in overleg met kabinet) aan dat voor leerlingen die de overstap maken van GON naar effectief verblijf in BuO er ook nood is aan een 'verslag' dat voldoet aan de nieuwe voorwaarden. Voor trajecten waar er een vermoeden is dat een instap in BuO nodig zal zijn op 1/9/2015, is het dus aan te raden om na te kijken of de leerling nog voldoet aan de 'vereisten van doelgroep'. Daarnaast is het ook nodig om ook de 'nieuwe voorwaarden' mee te nemen in de afweging om een 'verslag' op te maken.
 
M-decreet: ppt nascholingsdag 1 online
De ronde van Vlaanderen voor de nascholing M-decreet dag 1 is afgerond. De PowerPoint die gebruikt werd op dag 1 vinden jullie online. Naar aanleiding van een aantal vragen en bedenkingen, werden op een aantal slides nog dingen aangepast ter verduidelijking. De aanpassingen werden in rood en vet gezet, zodat voor iedereen duidelijk is wat er aan welke slides gewijzigd is.
 
De ppt staat voorlopig in pptx-versie, de 'gewone' versie volgt van zodra de notitiepagina's volledig aangevuld zijn met toelichting en verduidelijking.
 
PICOV Nieuwsbrief 11
Gisteren verscheen de nieuwsbrief van PICOV. PICOV is het project dat de CLB's ondersteunt in het kader van de implementatie van integrale jeugdhulp.
 
Lees de nieuwsbrief op de PICOV-website.
 
Een bordje statistiek: dagelijkse kost voor iedereen …
'Zeer aangenaam en concreet gebracht', 'In mijn dagelijks werk kan ik onderzoeksgegevens nu beter interpreteren', 'Interessante artikels en aanvullingen in de syllabus', ...
 
De deelnemers aan de nascholing over statistiek waren vorig schooljaar unaniem enthousiast. Ook dit jaar bieden we een dag nascholing aan waarin statistiek in de dagelijkse CLB-praktijk tot leven komt. Stap voor stap bouwen we op hoe je tot iets als een standaardafwijking komt of wat begrippen als betrouwbaarheid en validiteit inhouden. Om interactie mogelijk te maken, houden we de groep klein, maar er kunnen nog wat mensen bij. Schrijf in via de nascholingswebsite en graag tot 10 december 2014 in Schaarbeek!
 
Vacature voor deeltijdse verantwoordelijke project L&S/LVS
De Vrije-CLB-Koepel is op zoek naar een deeltijdse verantwoordelijke voor de projectwerking L&S/LVS, ter vervanging van een collega in deeltijdse loopbaanonderbreking. Vanaf januari kan deze tijdelijke vervangingsopdracht uitgebreid worden omwille van zwangerschapverlof van een collega. 

De opdracht bestaat erin mee te werken aan de herwerking en hernormering van het leerlingvolgsysteem van VCLB. Interesse? Lees de vacature en solliciteer bij stefaan.jonniaux@vclb-koepel.be.
 
Oriëntering naar het hoger onderwijs
De faculteit psychologie van de UGent organiseert de studiedag 'Oriëntering naar het hoger onderwijs'. Als mogelijke oplossing voor de lage slaagcijfers van eerstejaarsstudenten wordt steeds vaker een oriënteringsproef naar voren geschoven. Ondanks een groeiende eensgezindheid is er nauwelijks eenduidigheid over wat een dergelijke proef precies moet inhouden en op welke manier die kan worden ingezet. Op deze studiedag gaan ze op zoek naar klaarheid en duidelijkheid. Wat is nu precies de visie op oriënteren naar het hoger onderwijs en hoe kan deze visie vertaald worden naar de praktijk? Ze stellen tevens SIMON voor, een online oriënteringsinstrument voor studiekiezers dat de voorbije jaren onderbouwd werd met onderzoek naar studeren en slagen in verschillende opleidingen.
 
De voormiddag eindigt met een beleidsdebat waaraan onder meer onze eigen Onderwijskiezerman Dirk Verrycken zal deelnemen. Meer info...
 
Kansarmoede centraal in Caleidoscoop
Vorige zaterdag was het de Werelddag van verzet tegen armoede. Ook Caleidoscoop plaatst armoede centraal dit najaar.
 
Het september-oktobernummer van Caleidoscoop bundelt artikels die het probleem van kansarmoede schetsen en gaat in op wat ‘arm aan kansen’ betekent in ons onderwijs. Het november-decembernummer zal inzoomen op kansarmoede vanuit de werking van een CLB.
 
Zeker lezen!
 
 
ZOOM tegen armoede
Ook in het kielzog van de Werelddag van verzet tegen armoede publiceert de Koning Boudewijnstichting een nieuwe ZOOM met als titel ‘Een structurele aanpak van de verarming van eenoudergezinnen’. Daarin brengen ze een synthese van de problematiek met feiten, cijfers en actiepistes.
 
20% van de gezinnen in België zijn eenoudergezinnen. In 8 van de 10 gevallen gaat het om alleenstaande moeders. Die bevinden zich in een zeer kwetsbare positie in de samenleving. 18,5% van de kinderen en jongeren onder de 15 jaar in België riskeren in armoede te leven. De verschillen per regio zijn groot. In het Brussels Gewest ligt dit percentage op 41,7%. In Vlaanderen bedraagt het risico 10%, in Wallonië 24,1%. In de eerder dit jaar gepubliceerde ZOOM ‘Kleine kinderen, grote kansen’ vind je feiten, cijfers en aanbevelingen.
 
 
Dat heet dan gelukkig zijn... Vlieg erin
'Psychologen zijn rare wezens, ze weten alles over ongelukkige mensen, maar ze weten niet hoe je mensen gelukkig maakt.' Martin Seligman, zelf psycholoog, bleef na deze onthutsende gedachte niet bij de pakken zitten en werd een van de grondleggers van de positieve psychologie, die de processen bestudeert die maken dat mensen zo veerkrachtig en gelukkig door het leven gaan.

De bevindingen sijpelen nu door naar de praktijk in de klas. Zo brengt de CM het educatieve pakket 'Vlieg erin' op de markt. Het is officieel gemaakt voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs. Officieus zouden we zeggen dat grote mensen zoals u en ik er ook wat van op te steken hebben. Met behulp van zeer praktische werkvormen loodst de leerkracht de leerlingen door vier bouwstenen van zelfinzicht, veerkracht en welbevinden: (1) wie ben ik (over sterktes en talenten), (2) wanneer ben ik gelukkig (over de verschillende dingen die een mens gelukkig maken), (3) wat als het moeilijk gaat (over positief denken en weerbaarheid) en (4) hoe ondersteunen anderen mij (over verbondenheid en relaties met anderen).

Het materiaal is ontworpen in samenwerking met Luk Dewulf (pedagoog), Koen Crul (lerarenopleiding VIVES Brugge), VIGeZ en VCOV. Wie meer wil lezen, kan terecht op de CM-website...
 
Laat je inspireren!
Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat,
wie wijs is, luistert naar goede raad.
                                       Spreuken 12:15
 
Laat je inspireren op ons intranet.
 

 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup