klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 11 nr. 29 - 28 april 2015
 
Besparingen onderwijs
Vrijdag heeft de Vlaamse regering na onderhandelingen met de sociale partners het voorontwerp van verzameldecreet onderwijs over de loonmaatregelen in het kader van de besparingen goedgekeurd. Dit decreet wordt verder voor advies aan de Raad van State voorgelegd. Een overzicht van de maatregelen relevant voor CLB vind je hier.
 
We vinden het positief dat de besparingen bij de CLB’s op een gelijkaardige manier gebeuren als binnen onderwijs. Tegelijk wordt ook de mogelijkheid om een aanwendingspercentage toe te passen geschrapt uit het CLB-decreet. Dat laatste geeft duidelijk aan dat de overheid de zorgen van onze sector ter harte neemt. Besparen is altijd moeilijk. Toch vinden wij dat de voorgestelde maatregelen, zeker in vergelijking met wat de voorbije maanden voorlag, ons in staat moeten stellen om de werking maximaal te vrijwaren.
 
Van zodra we meer informatie hebben, zullen wij hierover berichten via een bijkomende CAJO-mededeling die we hierover aan het voorbereiden zijn.
 
Winnaars gratis Caleidoscoopabonnement bekend!
Van 14 januari tot 14 februari hield Caleidoscoop een bevraging, waarmee je een gratis jaarabonnement op Caleidoscoop kon winnen. Proficiat aan Bea Van Dessel, Lore Schuermans, Karin Robert, Guido Gijsenbergs en Christof Luyts! Zij werden geloot uit de 211 deelnemers en krijgen een jaar lang Caleidoscoop gratis in de bus.
 
CLB'ers mogen best wat trotser zijn...
Aldus minister Crevits in een interview in het nieuwe nummer van Caleidoscoop.
 
Verder lees je:
 
Via het Ris-K project brengen we de expertise van welzijnspartners in scholen (Hilde Vanautgaerden, VCLB Leuven)

Leerlingen in het secundair zijn onvoldoende vertrouwd met multiple-choicevragen en giscorrectie (Paul Dudal)

Praten met kinderen met autisme: pas je communicatie aan waar het nodig is, maar ook enkel dan (Wilfried Peeters, UZLeuven)
 
Gezocht: enthousiaste CLB'er voor nascholingsproject 'Vesperanza'
'Vesperanza' is een prioritair nascholingsproject van de dienst Nascholing van het VSKO, in samenwerking met onder andere de pedagogische begeleidingsdienst van het VSKO en de Vrije-CLB-Koepel, en staat voor Verbindend Samenwerken aan Geïntegreerde Zorg. Een hoopvol perspectief. Het nascholingsproject focust op ondersteuning van scholen en competentieontwikkeling van personeelsleden in het kader van het M-decreet.

We zijn op zoek naar een enthousiaste CLB'er die samen met enkele collega's-nascholers uit het onderwijs en de pedagogische begeleiding zijn/haar schouders onder dit project wil zetten. Het betreft een opdracht van 1 september 2015 tot 31 augustus 2016, met mogelijkheid tot verlenging. 
 
Interesse? Solliciteren kan tot uiterlijk 21 mei bij Marleen Decuyper (Nascholing VSKO). Meer informatie vind je hier
 
Fiscale documenten (inkomsten 2014)
Om je belastingaangifte in te vullen, heb je de fiscale documenten van je werkgever nodig. De papieren loonfiches met de inkomsten van het jaar 2014 zullen op 11 mei 2015 naar alle personeelsleden verstuurd worden. Let op: in uitvoering van de akkoorden van sectorale sociale programmatie voor de jaren 2012-2014, werd het salaris voor de maand december 2014 uitbetaald op woensdag 31 december 2014 (in plaats van op de eerste werkdag van het jaar 2015). Conform de richtlijnen van de Federale Overheidsdienst Financiën, Algemene administratie van de fiscaliteit, dienen de bezoldigingen van de maand december 2014 die als gevolg van de voormelde CAO-akkoorden uitbetaald werden op 31 december 2014, naast een specifieke code op de fiscale documenten te worden vermeld. Voor de fiche 281.10: code 247.
 
Aangepaste tekst leerlinggebonden traject VCLB-VSKO
Met de komst van het M-decreet leven er in het veld heel wat vragen over de manier waarop informatie kan verzameld en aangeleverd worden in functie van de opmaak van een ‘gemotiveerd verslag’ of in functie van de opmaak van een ‘verslag dat toelating geeft tot buitengewoon onderwijs’. Een deel van de informatie die nodig is om het gemotiveerd verslag of het verslag te kunnen afleveren, is immers informatie waarover de school beschikt. Bijkomend leven er veel vragen over de operationalisering van de nieuwe ‘spelregels’ die het M-decreet met zich meebrengt. VSKO en VCLB maakten in onderling overleg een nota op om een en ander te verduidelijken, vanuit het perspectief van een leerlinggebonden traject.
 
Een totaal-IQ van 86 of meer?
Om in aanmerking te komen voor terugbetaling van bepaalde ondersteuning, hanteren externe instanties zoals het RIZIV de score op een intelligentietest als een van de criteria. Daarbij verwacht men een punt-IQ en geen interval. Voor ons als CLB’ers wringt dat een beetje. Op een psychometrisch verantwoorde manier omgaan met IQ-scores betekent immers steeds werken met het betrouwbaarheidsinterval. CLB’ers die op basis van beschikbare IQ-gegevens een verslag opmaken in het kader van terugbetaling, stellen we voor om volgende zinsnede te gebruiken: 'Het IQ 86 valt volgens het onderzoek binnen de wetenschappelijke vereiste betrouwbaarheidszone'. Ervaring van enkele collega's leert dat het RIZIV op dergelijke formulering (terecht) weinig heeft af te dingen.
 
P2-dianet: samen weten we meer dan alleen!
Zit je met een vraag of bedenking bij een diagnostisch instrument? Vind je er geen antwoord op in het CAP-vademecum of de protocollen van Prodia? Dan is het hoog tijd om samen met de P2-dianet-contactpersoon van jouw centrum naar www.p2-dianet.be te surfen.
 
Op het webforum vind je misschien al een antwoord. Zoniet posten jullie gewoon zelf een nieuw topic. Allicht krijg je binnen de kortste keren een onderbouwd antwoord van een ploeg enthousiaste (ervarings)deskundigen die het forum nauwlettend opvolgen. Niet alleen handig voor jou, maar ook voor je collega's over heel Vlaanderen die met een gelijkaardige vraag zitten. Als het goed is, heeft elk VCLB enkele contactpersonen met een eigen login. Doorgaans zijn dat de directie, een verantwoordelijke voor het basisonderwijs, het secundair onderwijs en eventueel het buitengewoon onderwijs. Vraag het na bij je coördinator of directie!
 
Meer informatie en de handleiding is te vinden op VCLB-Intranet (eerst inloggen en dan klikken). 
 
Oriënteringsproeven zijn hot
Oriënteringsproeven voor laatstejaars secundair onderwijs die aan het hoger onderwijs willen starten, kunnen op heel wat belangstelling rekenen bij universiteiten en bij het beleid. Twee universiteiten, UGent en KU Leuven lanceren instrumenten.
  • UGent lanceert 'Vraag het aan Simon', een zelfevaluatie-instrument dat gebruik maakt van 6 parameters die studenten een idee moeten geven van de mate waarin richtingen aansluiten bij hun interesses en competenties. Meer info over het opzet, samenstelling van de vragenlijsten, psychometrische verwerking en predictieve validiteit van deze proef, vind je op deze site: http://www.simon.ugent.be/project/.

  • KU Leuven komt in afwachting van een gelijkaardig instrument als UGent met 'Luci', een taalvaardigheidstest. Onderdelen van deze test zijn te plaatsen binnen de Basis Cognitieve Vaardigheden (Gc en Gf) en correleren met slaagcijfers. Een taalvaardigheidstest is uiteraard geen algemene oriënteringsproef. De uitgebreide test die volgend academiejaar verwacht wordt zal op 2 niveau's werken, een generiek zoals 'Simon' waarin ook ‘onze’ I-Prefer en ‘onze’ I-Study vertegenwoordigd zullen zijn en een  'miniatuurproef' per richting. Daarover later meer.
Tot vandaag worden deze instrumenten aangeboden voor vrijwillig gebruik. In haar beleidsnota 2014-2019 kondigt de minister echter de invoering van een verplichte (maar niet-bindende) oriënteringsproef aan. Momenteel worden echter ook simulaties met bindende adviezen gemaakt, met een berekening van de doorstroom naar universiteiten en de uiteindelijk uitgereikte diploma's. Als er bijvoorbeeld 30% slaagkans in de oriënteringstest gehanteerd wordt als ingangsnorm, verwacht men een lichte daling van het aantal eerstejaars (max. 5%) én een gelijkblijvend of zelfs lichtjes stijgend aantal uitgereikte diploma’s. Wordt vervolgd...
 
Voor ons zal het interessant zijn om na te gaan of deze instrumenten een zinvolle plaats binnen onze OLB-begeleiding voor laatstejaars kunnen krijgen. Daarom een warme oproep om jullie ervaringen door te spelen naar de provinciale intervisies en de nationale werkgroep. 
 
 
Conceptnota duaal leren
Minister Crevits bekijkt of een vorm van duaal leren past in de modernisering van het secundair onderwijs. De eerste adviesronde (waar we als sector een ruime inbreng in hadden) is achter de rug. We verwachten de nieuwe nota, samen met de conceptnota m.b.t. vroegtijdig schoolverlaten/spijbelen/pesten en de conceptnota modernisering SO in de periode mei-juni. Het is momenteel afwachten hoe de huidige systemen van leren en werken en de mogelijke trajecten die daarin vervat zitten, gepositioneerd zullen worden. De timing voor de uitwerking voorziet proefprojecten vanaf september 2015. Deze projecten zullen lopen in bestaande opleidingen binnen vb. Sense, HBO5, samenwerkingen tussen de verschillende actoren L&W (SYNTRA-onderwijs-sectoren).
 
We volgen deze dossiers van nabij op en voorzien nascholing over het duaal leersysteem en de hervormingen van Leren & Werken van zodra deze een definitieve vorm aannemen. Indien je meer informatie wil over de stand van zaken, mag je steeds contact opnemen met Sonja Buts.
 

 
Opnieuw beschikbaar bij de Service
De 'Geheugenproef 15 woorden' is opnieuw beschikbaar. De '15 woorden' is een bekend diagnostisch instrument bij het opsporen van geheugen- en concentratieproblemen. De basishandleiding en de twee aanvullingen zijn in hun oorspronkelijke versie samengebracht in één publicatie zodat de gebruiker over alle gegevens beschikt.
 
Alle info vind je op de website van de Service
 
Trefdag – XL 'GOK in beweging'
Op 3 en 4 juni organiseert Samenlevingsopbouw hun evenement 'Trefdag - XL 'Gok in beweging''. Wie mee wil nadenken over de opstart van het nieuwe Netwerk ZVI, de visie wil kennen van Luc Martens (voorzitter VVSG) over de rol van lokale besturen inzake onderwijs en meer te weten wil komen over inspirerende lokale praktijken, surft naar deze webpagina...
 
Vacature arts voor VCLB regio Genk
VCLB regio Genk zoekt een CLB-arts voor een tewerkstellingspercentage van 50% (eventueel lager % is bespreekbaar), met onmiddellijke ingang en kans op verlenging. Indien geïnteresseerd: graag contact nemen met directie Ria Conings: 089 569320 of ria.conings@vclblimburg.be.
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup