Jg 11 nr. 22 - 24 februari 2015
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Arbeidsmarktgerichte studierichtingen - 'duaal leren'
							                             
							Recent heeft minister van Onderwijs Crevits een conceptnota ‘duaal leren’ aan de gebruikelijke adviesraden voorgelegd. In deze nota wordt het huidige stelsel van ‘leren & werken’ vervangen door een nieuw stelsel ‘duaal leren’. Dat stelsel zou bedoeld zijn voor leerlingen uit de derde graad van TSO en BSO die door de klassenraad van de tweede graad ‘arbeidsmarktrijp’ bevonden worden. De plannen bevinden zich in een nog zeer embryonaal stadium, maar de minister wil nog voor de paasvakantie een definitieve nota op basis van de verschillende adviezen afwerken. Volgend schooljaar zouden er dan al pilootprojecten van start gaan. De besprekingen in de ad-hocwerkgroep ‘duaal leren’ in de Vlaamse Onderwijsraad volgen we uiteraard nauwgezet op.  
  
Waar de niet-arbeidsmarktrijpe leerlingen die geen voltijdse derde graad volgen, terecht kunnen, zal worden behandeld in een nieuwe nota ‘vroegtijdig schoolverlaten – spijbelen – leerrecht’ die in de loop van de maand maart zal verschijnen. Ook in maart zal een nota verschijnen over de modernisering van het secundair onderwijs. Duaal leren en het buitengewoon zouden in die nota een plaats binnen de ‘matrix 2e en 3e graad’ verwerven. 
  
Drie beleidsontwikkelingen die naast de ‘Vlaamse Kwalificatiestructuur’ en het M-decreet het landschap van de arbeidsmarktgerichte studierichtingen mogelijk ingrijpend zullen veranderen. Sonja Buts (verantwoordelijke leren en werken) en Johan David (verantwoordelijke onderwijsloopbaanbegeleiding) volgen deze dossiers op en houden jullie op de hoogte. Wordt vervolgd...  
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Fiche 281.10: niet vergeten indienen!
							                             
							In  CAJO-mededeling 177 werd reeds melding gemaakt van de verplichting tot het indienen van de fiscale loonfiche 281.10. De vergoedingen voor verplaatsingen (in opdracht) en andere vergoedingen in de kosten (bv. telefoonkosten) die aan personeelsleden zijn uitbetaald, dienen op deze fiche vermeld te worden. We willen hierbij nogmaals onder de aandacht brengen dat de uiterste datum voor het indienen van de documenten 28 februari 2015 is.   Voor uitgebreidere informatie over het indienen van de loonfiches verwijzen we naar CAJO-mededeling 166. Let wel: de indeling van het document is ondertussen opnieuw bijgewerkt, maar dit verandert niets aan de inhoud. Eerst inloggen vooraleer de linken te volgen!                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Overdracht dossier naar Waals PMS en PSE
							                             
							In CAJO-mededeling 177 werd de FAQ ‘Hoe dient, bij schoolverandering, de overdracht van het CLB-dossier te gebeuren naar een Waals PMS?’ verspreid en toegelicht. Deze FAQ maakte echter geen melding van de Waalse PSE (Service de Promotion de la Santé à l'école). Dit werd nu toegevoegd aan het document. De FAQ is ook terug te vinden op het VCLB-intranet – CAJO – Alfabetische woordenlijst – woord ‘Dossier’ – FAQ. Eerst inloggen vooraleer de linken te volgen!                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								BuO type 9 en andere nieuwigheden op Onderwijskiezer
							                             
							                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Time-out in het buitengewoon basisonderwijs
							                             
							 Op 31 maart 2015 organiseert de Vlaamse Onderwijsraad een studiedag over time-out in het buitengewoon basisonderwijs. Op het programma staan workshops met praktijkvoorbeelden over het omgaan met gedragsproblemen. Er wordt ook een boek voorgesteld met praktijkvoorbeelden, vertrekkende vanuit verschillende theoretische opvattingen. Het programma, de praktische informatie en het inschrijvingsformulier vind je op de website van de Vlor.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															De nieuwe Caleidoscoop is er!
							                             
							 Geen idee wat UDL is? Vragen bij het M-decreet?
 
 De brandend actuele antwoorden lees je in het februarinummer van Caleidoscoop.                               | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vorming voor leidinggevenden: het hoofd aan de zijlijn
							                             
							Op vrijdag 27 maart 2015 vindt de vorming ‘Het hoofd aan de zijlijn – over de unieke positie van leidinggevenden’ plaats op de VCLB-Koepel. Graag willen we de geïnteresseerden nog de mogelijkheid geven in te schrijven. Deze vorming wordt gegeven door Ivan Adriaen, klinisch pscholoog, cognitief therapeut en werkzaam in Psychiatrisch Ziekenhuis Heilig Hart te Ieper. Hij omschrijft de vorming zelf als volgt: 
 
 De oude Grieken wisten het al: ‘Ken jezelf en organiseer je leven op basis van je inzichten’. Dit geldt niet in het minst wanneer je de positie van leidinggevende bekleedt. Tijdens deze vorming geeft Ivan Adriaen inkijk in zijn zoektocht en groei als leidinggevende. Hij bespreekt een aantal modellen en kaders die voor hem heel ondersteunend waren. Zelfkennis staat aldus centraal als basis voor het leidinggeven. De didactische aanpak biedt kansen om de eigen waarden en normen, stijlen en allergieën onder ogen te nemen. Onze overtuigingen, opvattingen, oordelen en motieven bepalen immers wat we doen en dit heeft in belangrijke mate effect op anderen. Bewustwording hiervan verruimt onze mogelijkheden en competenties als leidinggevende.  Wens je nog in te schrijven, stuur dan een mail naar Sven Samain.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Tulkens-Dehaeseleer Fonds zoekt juryleden
							                             
							 Op 20 januari 2014 werd aan de KU Leuven (Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen) het Tulkens-Dehaeseleer Fonds opgericht. Het Fonds wil de kennis en het onderzoek binnen de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen ondersteunen en zal hiertoe onder meer beurzen en prijzen toekennen, publicaties ondersteunen en symposia en lezingen inrichten. De VCLB-Koepel was van bij de start nauw betrokken bij de oprichting van dit Fonds en onderschrijft de doelstellingen ervan tenvolle.   Dit jaar wordt voor het eerst een masterproef en een doctoraatsproefschrift bekroond over de schoolse of psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren in hun leeromgeving. De bekroonde masterproef kan rekenen op een geldprijs van 2500 euro, het doctoraatsproefschrift zelfs op 5000 euro. Meer informatie over het fonds en de daaraan verbonden 'ETUDE'-wedstrijd vind je in bijlage. 
  Voor de jurering wil het fonds beroep doen op de specifieke expertise van CLB-medewerkers. In dat kader is het Tulkens-Dehaeseleer Fonds op zoek naar juryleden die vrijwillig en vrijblijvend willen helpen om masterproeven of doctoraatsproefschriften te lezen en te beoordelen en die hun stem willen uitbrengen bij de selectie van die werken die uitmuntend en relevant onderzoek opleveren. Wie zich aangesproken voelt om via deze weg een bijdrage aan de ETUDE-wedstrijd te leveren, kan zich opgeven door een e-mail te sturen naar gerrit.tulkens@cedarhouse.be met vermelding van het expertisedomein.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															In verbinding gaan en praten met anderen nodig om veerkracht te ontwikkelen
							                             
							 Onder de titel ‘Awel, wat moet ik doen’ onderzocht Awel de drempels die jongeren ondervinden bij het omgaan met problemen. En de manieren waarop Awel de veerkracht van jongeren kan bevorderen. Een van de meest gestelde vragen aan de lijn bij Awel is immers: 'Wat moet ik doen?'   De resultaten en aanbevelingen vind je terug in het onderzoeksrapport 'Awel, wat moet ik doen? De veerkracht van jongeren bij Awel onderzocht.'  Download hier het rapport...                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Studievoormiddag ‘tZitemzo… met minderjarigen en onderwijs
							                             
							Het aantal tuchtmaatregelen in het onderwijs blijft toenemen. Over een periode van drie jaar is het aantal definitieve uitsluitingen van leerlingen met meer dan 1/3 gestegen. De kinderrechtswinkel organiseert op 19 maart een studievoormiddag over de rechten van de minderjarigen in het kader van het systeem van orde- en tuchtmaatregelen. Dat systeem werd vernieuwd met het decreet van 4 april 2014 betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis-en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacature informaticus VCLB-Koepel
							                             
							 De Vrije CLB-Koepel vzw heeft voor onmiddellijke indiensttreding een vacature voor een deeltijds 20% informaticus (m/v), op korte termijn uitbreidbaar tot 50%. Het betreft een GESCO-statuut.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |