Jg 10 nr. 34 - 3 juni 2014
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                                                    	
															Taalscreening en taaltraject, een opdracht voor CLB?
							                             
							Er rijzen ook bij CLB-medewerkers heel wat vragen over de taalscreening en het bijhorende taaltraject. Toch willen we er nu al op wijzen dat CLB in eerste instantie geen verantwoordelijkheid toegewezen kreeg, zeker niet wat betreft het adviseren van een test of toets. De onderwijskoepels en pedagogische begeleiding zorgen voor ruime ondersteuning met teksten, informatiesessies en vorming, materialen... Het departement Onderwijs stelt de Toolkit Breed Evalueren voor BaO en voor SO ter beschikking van scholen en CLB.   Wij zien wel een taak weggelegd voor CLB-medewerkers in het kader van schoolondersteuning, i.s.m. de pedagogische begeleiding, ieder met zijn eigen accenten. De taalscreening krijgt bij voorkeur  een plaats in een breder taalbeleid. In dat kader wordt ook een visie ontwikkeld over acties, aanpak, keuzes.. na de taalscreening. Op dat moment kunnen wij mee nadenken, vragen stellen, ons positief kritisch opstellen, zodat ook de kinderen met een zwakke taalvaardigheid en vaak lage SES meer kansen krijgen binnen onderwijs. Dit betekent dat onze inbreng zich in hoofdzaak beperkt tot zorgniveau 0 en 1 en dat wij voor de individuele leerling  zeker niet te snel mogen overgaan naar zorgniveau 2. Op dat moment spreken we immers over een taalstoornis, wat enkel mogelijk is wanneer de leerlingen ook in de moedertaal een achterstand opgelopen hebben.
 
 Om dit ganse kader helder te krijgen, richten wij i.s.m. CTENO (Centrum Taal en Onderwijs) op 17 september 2014 een informatiedag in, parallel voor basisonderwijs en voor secundair onderwijs. Inschrijvingen voor deze dag moeten binnen zijn voor 20 juni. Het aantal plaatsen is beperkt. Meer info daarover volgt nog.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Vragenlijsten anamnese
							                             
							Intussen publiceerden we op ons intranet ook de resterende vragenlijsten voor de anamnese bij de medische consulten. We hebben vragenlijsten voor elk medisch consult in de kleuterklas, het lager en het secundair. Daarnaast hebben we nog twee algemene vragenlijsten opgesteld: een voor kleuters en een voor nieuwe leerlingen in het secundair.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Mama, ik heb buikpijn: materiaal op VCLB intranet
							                             
							Kinderen (en volwassenen) kunnen op stress reageren met psychosomatische klachten. De pijn is écht, maar de oorzaak zit 'tussen de oren'. Het blijkt overigens dat klachtenpatronen kunnen worden aangeleerd en beïnvloed door mensen in de omgeving van het kind. Dat is interessant, want dit betekent dat de klachten ook weer afgeleerd kunnen worden.    Wie er op de VCLB-studiedag 'Mama, ik heb buikpijn' (15 mei 2014) bij was, wist dit al. Wil je er meer over weten, dan kan je de presentaties van de sprekers, dr. Katleen Bogaerts en Ludo Driesen, bekijken op  VCLB intranet.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nascholing Protocol Gedrag & Emotie: materialen online 
							                             
							 Met een PSF-Karavaan zijn we de voorbije weken alle provincies doorgetrokken om het Protocol Gedrag & Emotie toe te lichten. De materialen van die nascholingsdag vind je op het  VCLB intranet. Behalve PowerPoints zijn dat draaiboeken van de verschillende fasen van het zorgcontinuüm, een oefening om vragen aan het CLB op het zorgcontinuüm te plaatsen en een overzicht op basis waarvan je de testotheek op je centrum kan aanvullen.                             | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Artikel School+Visie: 'CLB en school: samen sterk voor zorg!'
							                             
							We kunnen jullie het artikel 'CLB en school: samen sterk voor zorg!' meegeven dat in het juninummer van School+visie verschijnt. Daarin worden scholen aangemoedigd om werk te maken van een goede samenwerking en de bespreking van het beleidscontract met bijzondere bepalingen.  
  
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Oproep Prijs ‘Fonds GavoorGeluk’ 2014
							                             
							 Heel wat CLB's zijn actief in projecten rond suïcidepreventie. De Koning Boudewijnstichting wil een handje helpen bij het implementeren van kwaliteitsvolle projecten. Wie een innovatief project op stapel heeft staan, kan best eens een kijkje nemen bij het Fonds 'GavoorGeluk 2014', want er is financiering mogelijk.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Uit een stuk
							                             
							  Parels? Een armband of halsketting? Misschien een gebedskraal, verbond(en) met God?                             | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |