Jg 10 nr. 33 - 27 mei 2014
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Nieuwe omzendbrief aanvragen tijdelijk en permanent onderwijs aan huis
							                             
							In het M-decreet werd opgenomen dat de Commissies Advies Buitengewoon Onderwijs (CABO) worden opgeheven. De opdrachten die deze commissie had, worden overgeheveld naar de onderwijsinspectie. Aanvragen voor tijdelijk en permanent onderwijs aan huis en vrijstelling van leerplicht lopen vanaf nu via het zorgpunt onderwijsinspectie. Meer info...                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								PICOV Nieuwsbrief 7
							                             
							 
Op 21 mei verscheen de meest recente nieuwsbrief van PICOV, het project dat de CLB's ondersteunt in het kader van de implementatie van integrale jeugdhulp. 
  
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Wijziging model schoolreglement BuBaO en BuSO
							                             
							 Door toepassing van OD XXIV en het decreet rechtspositie van de leerling vanaf 1 september 2014, hebben we de mededelingen betreffende het model van schoolreglement BuBaO en BuSO geactualiseerd. De wijzigingen zijn telkens in het grijs gemarkeerd.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Nieuw op Onderwijskiezer
							                             
							  Aan de opleidingen HO is een kenmerk toegevoegd, namelijk de organisatievorm. Per onderwijsinstelling en per opleiding kan je onmiddellijk zien hoe het academiejaar is opgedeeld. We hebben een onderscheid gemaakt in vier mogelijkheden: 2 semesters / 3 trimesters / lesperiodes van 6 weken / lesperiodes van 8 weken. In het overzicht van de opleidingen per hogeschool/universiteit is dit ook aangegeven. De flexibel georganiseerde opleidingen zijn ook zichtbaar gemaakt in dat overzicht.
  
De algemene link naar de 'studie schoolverlaters' van VDAB is aangepast aan de nieuwe tool. De tekstversie staat op de downloadpagina. De links per opleiding vormen nog een probleem omdat de informatie nu 'on the fly' berekend wordt. We zoeken een oplossing.
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Online toetsen op Onderwijskiezer blijven populair.
							                             
							Wie dacht dat er sleet zou komen op het gebruik van de onlineproeven op Onderwijskiezer heeft het verkeerd voor. Het gebruik ervan neemt, net als de bezoekerscijfers, nog altijd toe, vooral de belangstellingsproeven zijn populair... Enkele harde bewijzen: 
     - I-Prefer: 150.083 ingevulde vragenlijsten:
 
     - I-Like: 160.341 ingevulde vragenlijsten
 
     - I-Study:	27.325 ingevulde vragenlijsten
 
     - I-Study-basic:	7725 ingevulde vragenlijsten
 
     - I-Study-junior:	6956 ingevulde vragenlijsten
 
 
Totaal: 352.430 keer gebruikten Vlaamse jongeren een van onze toetsen om mee vorm te geven aan hun onderwijsloopbaan!
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															OVSG start met nieuwsbrief BaO 
							                             
							 OVSG start met een maandelijkse  nieuwsbrief basisonderwijs om te informeren over actuele onderwijsonderwerpen, over ons aanbod  naar scholen, nieuws van onze organisatie en van externe partners…   Start wil een schakel/link worden tussen OVSG, personeelsleden en scholen van het gemeentelijk en stedelijk basisonderwijs. Iedereen kan intekenen  op deze nieuwsbrief. Inschrijven kan via de link in de  nieuwsbrief...                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								VIGeZ-nascholingsaanbod
							                             
							De VCLB-Koepel en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) slaan de handen in elkaar om samen een goed aanbod te doen aan CLB'ers, pedagogisch begeleiders en scholen die aan een gezondheidsbeleid op school willen werken. Daarom willen we graag de aandacht vestigen op het VIGeZ-nascholingsaanbod. In het najaar van 2014 kan je meer leren over de basisprincipes van kwaliteitsvol werken aan een gezondheidsbeleid. Wie meer specifiek wat wil bijleren over het voedingsbeleid, komt ook aan zijn trekken. Meer informatie vind je op: 
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vlaamse kranten en tijdschriften voor blinden en slechtzienden ook op smartphone en tablet
							                             
							 We lazen in de nieuwsbrief van het Steunpunt Expertise Netwerken dat Vlaamse luisterlectuur nu ook toegankelijk is voor blinden en slechtzienden met de Anderslezen-app voor smartphones en tablets (iOS en Android). Blinden en slechtzienden kunnen sinds 25 april de krant of tijdschriften via de app anderslezen.be  beluisteren. Voorheen kon dit enkel online via de DAISY-speler.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Verschil op de speelplaats: negen voorstellen voor positief samenleven
							                             
							 
Het  Kruispunt Migratie-Integratie zocht met het project ‘Samenleven op de speelplaats’ naar een antwoord op de vragen: 'Wat kunnen secundaire scholen doen om de kwaliteit van het samenleven op de speelplaats te verhogen? Hoe beïnvloedt etnisch-culturele diversiteit dit samenleven? En hoe ga je daarmee om?'   
  
Vorige week werden de brochure en de nieuwe website http://verschilopdespeelplaats.be/ voorgesteld. Daar vind je negen voorstellen voor positief samenleven op de speelplaats én een aantal tips, achtergronden, praktijkverhalen en links naar meer ondersteuning. Zeker nu de nieuwe GOK-cyclus van start gaat in de secundaire scholen, reikt dit materialen een aantal mogelijkheden aan. Zeker het bekijken waard! Bijvoorbeeld het het inititatief van de jeugddienst Don Bosco: 'Maak de middagpauze aantrekkelijker'. Je vindt alle info daarover op de website www.speelplaatsanimatie.be.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nieuwsbrief LOP-en-Diversiteit
							                             
							Enkele keren per jaar verschijnt de Nieuwsbrief LOP-en-Diversiteit. Momenteel is de nieuwsbrief van mei 2014 beschikbaar via http://www.lop-en-diversiteit.be. Hij omvat heel wat boeiend achtergrondinformatie en materiaal om te werken aan gelijke kansen in onderwijs.                         | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |