Jg 10 nr. 32 - 20 mei 2014
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Overleg Vandeurzen over de rol van CLB in welzijn
							                             
							Sedert enkele jaren is er een structureel overleg opgestart met de minister van Welzijn en de agentschappen Zorg en Gezondheid, Jongerenwelzijn en Kind & Gezin. Het korter op de bal spelen bij Welzijn was een expliciete vraag van de CLB-sector en werd ook opgenomen in het beleidsplan van VCLB 2012 -2014. Tijdens het gesprek met de minister werd dan ook een evaluatie gemaakt van de samenwerking en werd er ook al gekeken naar de toekomst.    Iedereen was het eens over het belang van een goede en gestructureerde samenwerking. Er werd door de minister en de vertegenwoordigers van de agentschappen ook duidelijk aangegeven dat deze samenwerking in de toekomst nog verder moet uitgebouwd worden. Tijdens het gesprek liet de minister ook duidelijk verstaan dat de problematiek van de CLB-omkadering ook deel moet zijn van toekomstige besprekingen met Welzijn. Dit mag gezien worden als een duidelijke erkenning van de belangrijke rol die de centra ook in welzijn opnemen. Een rol die niet nieuw is, maar de laatste jaren wel duidelijk veel zichtbaarder is geworden.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Verkiezingen 
							                             
							In de laatste week voor de verkiezingen en voor diegenen die nog geen keuze hebben gemaakt, willen wij via de nieuwsbrief toch nog twee artikels onder de aandacht brengen. Uiteraard ons aller eigenste Caleidoscoop dat al in haar eerste nummer van 2014 de verschillende politieke partijen aan het woord liet over leerlingenbegeleiding. Daarnaast is ook de bijdrage van de politieke partijen in de laatste Brandpunt interessant.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								TAO en hogeschool: opnieuw mogelijk!
							                             
							In  CAJO-mededeling 172 (punt 5, B) werd gemeld dat personeelsleden die vanuit een ander onderwijsniveau tijdelijk een opdracht willen uitoefenen aan een hogeschool, hiervoor vanaf 1 januari 2014 gebruik moeten maken van een verlof wegens opdracht in plaats van een verlof TAO. Inmiddels werd echter door de overheid beslist dat de situatie van voor deze beslissing hersteld wordt, in afwachting van verdere besprekingen met de sociale partners over de toekomstige regeling van de mobiliteit tussen onderwijsniveaus.  Daardoor blijft een verlof TAO naar een hogeschool dus mogelijk, naast andere formules als het verlof wegens opdracht of TPSPA, al naar gelang de situatie en de overeenkomst tussen de betrokken partijen.    In  de omzendbrief ter zake werd de toelichting over verlof TAO naar een hogeschool (punt 11 van de omzendbrief) in overeenstemming gebracht met deze beslissing.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Studierendement HO op Onderwijskiezer!
							                             
							Onderwijskiezer heeft de meest recente cijfers van het studierendement in het hoger onderwijs gepubliceerd. Deze zijn gebaseerd op de administratieve gegevens van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en neemt enkel leerlingen in acht die rechtstreeks (dus zonder enige onderbreking) doorstromen van het secundair onderwijs naar een bacheloropleiding.    Er is bewust voor gekozen om enkel informatie te geven wanneer minstens 30 leerlingen vanuit een bepaalde studierichting SO de overstap hebben gemaakt naar een bepaalde opleiding in het hoger onderwijs. Waar mogelijk hebben we daarbij een beroep gedaan op de gegevens uit de zes meest recente jaren.   Concreet verschijnen er twee types van informatie op de website:  - het studierendement in het eerste jaar van de opleiding hoger onderwijs naargelang de in het secundair gevolgde studierichting;
 - het aandeel studenten dat na 3, 4 of 5 jaren een diploma van (om het even welke, professionele of academische) bachelor behaalt, opnieuw naargelang de in het secundair gevolgde studierichting.
 
 Vragen of opmerkingen:  dirk.verrycken@vclb-koepel.be.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Bestel vanaf vandaag een selectie van diagnostische instrumenten aan kortingstarief
							                             
							VCLB-Service organiseert opnieuw een tijdelijke samenaankoop voor alle CLB’s. In afspraak met drie uitgeverijen (Pearson, Hogrefe en Aseba) kunnen we een selectie van diagnostische instrumenten aanbieden aan kortingstarief. Het gaat om een herhaling van eerdere samenaankopen, aangevuld met materialen uit het Prodia-protocol Gedrag en Emotie. Let wel, de wijze van bestelling verschilt per uitgeverij.    De materialen van  Pearson bestel je rechtstreeks via de  webshop van Pearson met de kortingscode (te vinden in de mail die vorige week is rondgestuurd). De bestelling voor de materialen van  Hogrefe en de  Aseba (MC-Sophia Kinderziekenhuis) loopt  via VCLB-Service (per mail naar  ruud.schelkens@vclb-service.be). Deze samenaankoop is een unieke gelegenheid om je testotheek aan te vullen en/of te actualiseren. De aankoop loopt van vandaag  tot 4 juli.                           | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |