klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 10 nr. 21 - 11 februari 2014
 
M-Decreet blijft voer voor gesprek
Het debat over het M-Decreet in het Vlaams Parlement is nog steeds niet afgerond. Dat wil zeggen dat de stemming is uitgesteld. Het ligt in de lijn der verwachting dat er een akkoord zal komen om de invoering van het M-decreet met 1 jaar uit te stellen. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
 
Prodia-protocol Gedrag en Emotie online!
Samen met de Prodia-projectgroep zijn we blij om jullie het ‘Protocol diagnostiek bij gedrags- en/of emotionele problemen en het vermoeden van een (ontwikkelings)stoornis’ te kunnen voorstellen. Het protocol beschrijft op welke manier school en CLB samen een handelingsgericht traject aangaan bij zorgvragen op vlak van gedrags- en emotionele problemen en enkele (ontwikkelings)stoornissen.
De PDF-tekst kan je sinds enkele dagen downloaden op de vertrouwde website van Prodia. Het is een flinke turf geworden, waardoor de webversie van het protocol nog even onder constructie is.
 
DRM en LARS
In de week van 27 tot 31 januari 2014 vonden de vormingsdagen voor de LARS-coaches plaats. In de namiddagsessie van deze vorming werd een uitgebreide toelichting gegeven omtrent de toegangsrechten tot het dossier, met concrete toepassing binnen LARS. We vernamen dat deze toelichting als zeer verrijkend werd ervaren en kregen de vraag om deze op grotere schaal aan te bieden.
 
De toelichting zal zodoende volgend schooljaar opgenomen worden in de nascholing 'Juridische en deontologische aspecten van leerlingenbegeleiding'. Deze nascholing bevat vier vormingsdagen, waar afzonderlijk voor kan ingeschreven worden. De vorming inzake DRM en LARS zal een van deze dagen betreffen.
 
Kansengroepen informeren
Kansengroepen bereiken met informatie blijft voor elke organisatie een uitdaging. Daarover plant de Ambrassade een studiedag op 13 mei. De dag zal worden gevuld met  workshops, tips, tricks, good practices en producten van jeugdinformatieorganisaties. Locatie van dienst is Muntpunt Brussel. Meer informatie en inschrijvingsmogelijkheden volgen later!
 
Startdatum hervorming secundair onderwijs
Heel wat leerlingen, ouders en leerkrachten in de derde graad basisonderwijs stellen zich vragen bij een mogelijke startdatum van deze geplande hervorming. Zullen de plannen al een rol spelen in ‘mijn schoolloopbaan’, of die van mijn kind, of die van mijn leerlingen?
 
Heel wat van deze vragen komen nu al terecht bij onze medewerkers in de centra en op de infomomenten voor leerlingen en ouders. De Vlaamse Regering publiceerde onlangs het ‘draaiboek hervorming secundair onderwijs’ met daarin de lijst en timing van al genomen en nog te nemen maatregelen in dit dossier. Uit dit draaiboek kunnen we afleiden dat een eerste mogelijke startdatum voor het eerste jaar van de eerste graad kan plaatsvinden op 1 september 2016.

Concreet betekent dit dat er voor onze leerlingen, die momenteel het zesde leerjaar of het vijfde leerjaar volgen, niets verandert. Leerlingen die momenteel in het vierde leerjaar schoollopen, kunnen die start dus op 1/09/2016 wel meemaken. Helemaal zeker is dit niet, want heel wat beslissingen worden pas in de volgende legislatuur genomen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
 
Het draaiboek vind je op http://www.hervormingsecundair.be. Voor vragen of meer achtergrondinformatie kan je terecht bij Johan David.
 
Oriënteringsproeven
Het thema van oriënteringsproeven bij de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs kan de voorbije jaren op vernieuwde belangstelling rekenen. Heel wat onderwijsactoren hebben hierover standpunten gepubliceerd en ook in het masterplan hervorming SO wordt dit idee meegenomen. Ten overvloede wordt verwezen naar het probleem van de lage slaagcijfers – in BaMa-termen: het % behaalde credits - in het eerste jaar van het hoger onderwijs. Van een oriënteringsproef verwacht men dat deze de slaagcijfers in het HO hetzij rechtstreeks , hetzij onrechtstreeks - via het optimaliseren van de studiekeuze van jongeren - in belangrijke mate gunstig zal kunnen beïnvloeden. Begeleiders van de diensten voor studieadvies aan het Hoger Onderwijs ervaren maar al te vaak dat studenten, die zij bij een heroriëntering bijstaan, blijk geven van een onvoldragen studiekeuze.
 
Maar wat is een oriënteringsproef eigenlijk en wat kunnen wij, CLB-medewerkers, daar in onze onderwijsloopbaanbegeleiding mee aan? Een inleidende wegwijzer in het bos van oriënteringsproeven vind je op onze website... Met vragen en bedenkingen kan je terecht bij Johan David.
 
Kansenbevordering is maatwerk. Aan de slag met de schoolfoto.
De materialen van de vorming 'Kansenbevordering is maatwerk. Aan de slag met de schoolfoto' staan ter beschikking. De gebruikte presentatie wordt ondersteund door een volledig uitgeschreven leidraad met achtergrondinformatie. De korte versie van de presentatie is bruikbaar als inleiding of aanzet tot nadenken over het opmaken van een schoolfoto. De vragen, bedenkingen en aanvullingen vanuit de vorming worden verder uitgewerkt en komen in de loop van de maand op het VCLB-intranet. (Eerst inloggen!)
 
OnTrackAgain
Ervaring leert dat jongeren een eigen specifieke benadering vragen wanneer het over zelfmoord gaat. Het Vlaams Expertisecentrum voor Suïcide ontwikkelde rond suïcide een app voor de smartphone. Momenteel is die enkel te downloaden voor Android. De app verschijnt in de AppleStore van zodra Apple daartoe de toestemming geeft.
 
De app heeft tot doel de jongere in problemen te helpen een uitweg te zoeken en wijst op mogelijkheden in de omgeving van de jongere die er wellicht wel zijn. Via de app is ook de zelfmoordlijn1813 bereikbaar, evenals eventuele andere belangrijke personen. De verwachting is dat deze app drempelverlagend werkt, zodat jongeren er toch toe komen om hulp te vragen. 
 
 
De rol van data in de kwaliteitsontwikkeling van de school
Wij zijn als CLB's volop op zoek naar hoe we concreet met de vele data die we hebben aan de slag kunnen gaan om onze werking steeds zo kwaliteitsvol mogelijk te houden en te maken. Dat is een zoektocht die niet altijd gemakkelijk verloopt. Misschien kan de SOK-studiedag 'De rol van data in de kwaliteitsontwikkeling van de school' van 6 juni ons hier een stapje verder helpen.
 
De SOK-studiedagen zijn een forum waar honderden scholen elke keer vertegenwoordigd zijn om na te denken over kwaliteitszorg. Al meerdere malen gingen we er ook met een groep CLB'ers naar toe. Als de inhoud je aanspreekt, aarzel dan niet om in te schrijven. Deze studiedagen zijn namelijk vaak snel volzet.
 
De studiedag vindt plaats in de Montil in Affligem, en kost 95 euro. Alle informatie over de inhoud en inschrijving vind je op de SOK-website.
 
 
Congres nieuwe wetenschappelijke inzichten in dyslexie
Op donderdag 5 juni organiseert de onderzoeksgroep Klinische en Levenslooppsychologie (KLEP) van de Vrije Universiteit Brussel de studiedag 'Nieuwe wetenschappelijke inzichten in dyslexie'. De studiedag heeft tot doel op toegankelijke wijze een overzicht te geven van de belangrijkste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van dyslexie. Sprekers die al hebben toegezegd zijn: prof. dr. Peter De Jong (Universiteit van Amsterdam), dr. Maaike Vandermosten (KU Leuven), dr. Elsje Van Bergen (Oxford University), dr. Patrick Snellings (Universiteit van Amsterdam), dr. Astrid Geudens (Thomas More), drs. Eva Staels (VUB), drs. Maaike Zeguers (Universiteit van Amsterdam) en prof. dr. Wim Van den Broeck (VUB).
 
Meer informatie op de website van de VUB...  
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup