klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 10 nr. 13 - 3 december 2013
 

 
Oefenen in schoolondersteuning
De stappen in schoolondersteuning zijn allemaal mooi en logisch als je naar abstracte stappenplannen kijkt. In de praktijk volg je die mooie stapjes haast nooit in logische volgorde. Je krijgt de vraag 'of je leuk materiaal kent over...' en geen haan die kraait naar probleemanalyse of doelen stellen. Of je merkt dat sommige acties op school fantastisch lopen en andere dan weer helemaal niet van start geraken.
 
Hoe ga je in zo'n situatie aan de slag als schoolondersteuner? Om je te helpen bij je dagelijkse praktijk hebben we een oefencasus geschreven, 'een schatkist vol gezondheid'. Je krijgt het leven zoals het is voorgeschoteld: een basisschool vraagt jouw hulp bij het zoeken naar acties rond gezondheid. Via vraag-en-antwoordrondes kan je jezelf trainen in het stellen van de vragen die op dat moment aan de orde zijn. Deze oefening kan je alleen of in team maken. 

Je vindt de oefening na login op het Intranet.
 
Aantal gevallen van kinkhoest stijgt ook in Vlaanderen
Kinkhoest is de voorbije jaren bij ons en in de omringende landen aan een opmars bezig. Op 5 jaar tijd is er sprake van een verdrievoudiging. Eind augustus stond de teller in Vlaanderen op 492. Sinds 2009 kunnen alle 15-jarigen een herhalingsinenting tegen kinkhoest (in combinatie met kroep en klem) toegediend krijgen door het CLB of de huisarts. De Hoge Gezondheidsraad beveelt nu ook aan om aan alle volwassenen eenmalig deze herhalingsinenting tegen kinkhoest toe te dienen. De Vaccinatiekoepel stelt voor om dit op te nemen in het Vlaamse vaccinatieprogramma.
 
 
Het consult NA het bad van de wetgeving: oproep good practices
In september verscheen het dossier ‘Het consult NA het bad van de wetgeving’, in opvolging van het CAJO-dossier 'Het consult IN het bad van de wetgeving'. Het is een hulpmiddel om in het centrum alle aspecten van het consult onder de (juridische) loep te nemen en te toetsen aan de diverse regelgevingen. We willen nu een schatkist van concreet materiaal – good practices - samenstellen en op de website ter beschikking stellen van de centra. Hiervoor putten we graag uit de rijke verzameling aan materiaal i.v.m. CLB-werking en consulten dat reeds in veel centra aanwezig is: posters, folders, stickers, brochures, teksten (voor ouderkrantjes, websites e.d.), PowerPoints... voor ouders, leerkrachten, scholen… Ook educatief materiaal, creatieve vragenlijsten… voor leerlingen.

Heb je in jouw centrum materiaal dat mag gezien worden, dan is dit heel welkom bij Lieve Feys en Trees Ameloot. In ruil kan je mee genieten van creatieve producten van de andere Vlaamse centra.
 
Nascholing neurologisch onderzoek door de CLB-arts
In tegenstelling tot de twee vorige jaren wordt er dit jaar geen intervisie rond het neurologisch onderzoek georganiseerd. Dit lijkt misschien vreemd, nu het neurologisch onderzoek is verankerd in het Prodia-protocol motoriek dat vorig jaar is verschenen. Veel centra zijn rond het protocol al volop aan de slag, gaande van kennismaking, sensibilisatie tot implementatie. Omdat we denken dat dit proces een vraaggestuurde begeleiding vergt, hebben we ervoor gekozen om zelf geen aanbod te doen, maar in te spelen op vragen van centra of provincies. De kinderneurologen van de COS-centra blijven bereid om zich te engageren voor vorming rond het neurologisch onderzoek en de koepelmedewerkers willen dit organiseren op jouw vraag.
 
Nieuw op de PGZ-website
Naast de CAJO-dossiers kan je nog meer interessant materiaal vinden op de PGZ-website ‘Gezond en wel’:
  • actualiteit m.b.t. gezondheidszorg, onder meer de vernieuwingen in de terugbetaling logopedie voor meertaligheid (nog bijgewerkt sinds vorige nieuwsbrief);
  • suggesties voor een update van de tekstfragmenten in LARS;
  • informatie uit studiedagen, waaronder ‘RSV en relatiegebonden thema’s in multicultureel perspectief’. Je vindt er heel wat achtergrondinformatie en linken naar documentatiemateriaal voor jouw werking in de scholen;
  • nieuws over de verschillende PGZ-werkgroepen.
 
OPROEP! - Sociale media in de welzijnszorg
Minister Van Deurzen wil een meer wetenschappelijke basis creëren om onlinemogelijkheden te implementeren in de hulpverlening. Hij gaf de Arteveldehogeschool daarom de opdracht hierrond onderzoek te voeren. Vooralsnog richt het onderzoek zich vooral op organisaties binnen welzijn. Gezien onze betrokkenheid evenwel in integrale jeugdhulp willen de onderzoekers ook de CLB-sector mee in het onderzoek opnemen. 
 
We zijn dan ook op zoek naar CLB's die Facebook, Linkedln en Twitter inzetten in hun communicatie met leerlingen, ouders en scholen. Wendy Eerdekens, onderzoekster van de Arteveldehogeschool, wil graag met jullie contact opnemen om wat vragen voor te leggen. Tegelijk biedt het ons de mogelijkheid om een overzicht te krijgen van de initiatieven die door centra genomen worden bij het gebruik van sociale media.
 
Graag dus contactpersonen doorgeven aan Piet Casier
 
Onderwijskiezernieuws
  • Materialenbox: sinds oktober werden er heel wat nieuwe materialen toegevoegd. We lijstten ze in deze bijlage even voor je op.
  • Nieuwe website: achter de schermen werken we hard aan de nieuwe Onderwijskiezer. Deze zal online komen vlak na de Kerstvakantie en zeker nog voor de start van de SID-in in West-Vlaanderen op 9 januari. De vernieuwde website zal ook vlot leesbaar zijn op smartphones en tablets.
  • Mogen we nog eens sterk aandringen op het inbrengen van de opendeurdagen basis- en secundair onderwijs en op de zo noodzakelijke permanente actualisatie?
  • Er zijn nog steeds gratis flyers en affiches verkrijgbaar van Onderwijskiezer. Ook de draagtasjes met het OK-logo zijn gratis verkrijgbaar. Een mailtje naar dirk.verrycken@vclb-koepel.be met opgave van het aantal exemplaren volstaat.
 
Studiedag COVAT-CHC op 25 februari 2014 in Antwerpen
Test de intelligentietest: gewoon – buitengewoon ?

Het Projectteam CoVaT-CHC presenteert i.s.m het Psychodiagnostisch Centrum de CoVaT-CHC, een bredere cognitieve vaardigheidstest, op basis van het CHC-intelligentiemodel. De CoVaT-CHC is bruikbaar voor de doelgroepen:
 
• Gewoon lager onderwijs: 4e, 5e en 6e leerjaar
• Buitengewoon lager onderwijs: 10-,11-,12- en 13-jarigen uit type 1 en 8
• Gewoon secundair onderwijs: A- en B-stroom eerste graad
• Buitengewoon secundair onderwijs: OV3 observatie- en oriëntatiejaar
 
Na een korte introductie in het CHC-model zal de ontwikkeling, de inhoud en de onderzoeksresultaten (normeringsonderzoek provincie Antwerpen) worden voorgesteld. De toepassingsmogelijkheden en opties worden geïllustreerd met casusmateriaal.
 
 
Vacature Prodia
In het kader van het project Prodia zijn we op zoek naar een voltijdse projectmedewerker voor de rest van dit schooljaar. De opdracht is het ondersteunen van de implementatie van de Prodia-procotollen in de centra voor leerlingenbegeleiding. Meer informatie lees je in de vacature in bijlage.
 
Interesse? Neem dan als de bliksem contact op met stefaan.jonniaux@vclb-koepel.be!
 
Innovatiecoach gezocht bij PIEO
Voor het project ‘Innoveren en Excelleren in Onderwijs’ (PIEO) is men dringend op zoek naar een innovatiecoach in Gent en Antwerpen. Het project PIEO is een opdracht van de Vlaamse minister van Onderwijs, onder leiding van de Koning Boudewijnstichting. Het project wil in een aantal basisscholen met een grote concentratie aan GOK-leerlingen zoeken naar manieren om in deze scholen te komen tot een grotere leerwinst, tot betere leerprestaties en tot een hoger welbevinden van de leerlingen. De bedoeling is om op termijn de resultaten uit dit proefproject te transfereren naar andere Vlaamse scholen in een gelijkaardige context.
 
Het project is voorzien voor vijf jaar, met een tussentijdse evaluatie na drie jaar. Het project startte op in november 2012 en wordt ook wetenschappelijk opgevolgd. Meer informatie vind je in de vacature in bijlage
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup