Jg 9 nr. 8 - 23 oktober 2012
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Besparingen in onderwijs: protocol van niet-akkoord
							                             
							VCLB heeft zich niet akkoord verklaard met de plannen van de Vlaamse Overheid om te besparen op de werkingsmiddelen voor de centra. Opnieuw worden de werkingsmiddelen van de centra niet geïndexeerd, waardoor ze bevroren blijven op het niveau van 2010. Een 'protocol van niet akkoord' werd daartoe ingediend bij de overheid. Lees het protocol...                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Standpunt VCLB in verband met samenwerkingsverbanden VAPH
							                             
							 Vanuit VCLB hebben wij op het verwijzersplatform steeds het standpunt ingenomen dat wij geen vragende partij zijn om in te gaan op de vraag van het VAPH om tegen 31 december 2012 samenwerkingsverbanden aan te gaan, omwille van de vele onduidelijkheden omtrent de MDT-werking in het kader van Integrale Jeugdhulp. We vernemen dat nu ook de koepels van andere sectoren dit standpunt innemen, en voorlopig adviseren om te wachten met het aangaan van samenwerkingsverbanden MDT-VAPH.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Woon-werkverkeer definitie ‘werkplaats’: Departement herziet eigen standpunt
							                             
							In nieuwsbrief  nr. 4 van 25 september lichtten we een antwoord van het Departement Onderwijs toe inzake de definitie van het woon-werkverkeer. Het Departement Onderwijs gaf ons namelijk een antwoord op onze vraag of een school voor de CLB's ook als "werkplaats" wordt aanzien. Deze vraag werd positief beantwoord. Het Departement Onderwijs trekt deze interpretatie nu opnieuw in. Vanaf oktober 2012 beschouwt men zodoende  enkel nog de verplaatsingen tussen het huis en het CLB (en vestigingsplaatsen) als ‘woon-werkverkeer’. Alle andere verplaatsingen (vb. huis-school, CLB-school) worden beschouwd als ‘verplaatsingen in opdracht’.  
 
De VCLB-koepel heeft aan het Departement Onderwijs gemeld dat we betreuren dat de communicatie vanuit het Departement op deze manier verlopen is. Het artikel 'Volledige tenlasteneming van de vervoerskosten voor het openbaar vervoer naar en van het werk en de toekenning van een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer' uit CAJO-mededeling 156 (terug te vinden onder het woord ' Vervoersonkosten woon-werkverkeer'), werd zodoende opnieuw aangepast.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Aanwerven personeelsleden via werkingsbudget
							                             
							 In CAJO-mededeling 163 maakten we reeds melding van de nieuwe (toekomstige) mogelijkheid uit OD XXII om personeel aan te stellen op basis van het werkingsbudget. Het Onderwijsdecreet XXII is nog steeds niet definitief goedgekeurd, maar de bepalingen werden nu wel reeds ingeschreven in de omzendbrief ‘Aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel’. Concreet wil dit zeggen dat er vanaf nu een basis is om de aanstelling op basis van het werkingsbudget, door te geven aan het werkstation.
  Om dit mogelijk te maken moeten er echter eerst enkele technische aanpassingen gebeuren aan het elektronisch personeelsdossier (PLATO, …). Men is volop bezig om deze aanpassingen door te voeren. Momenteel kan de melding dus nog niet gebeuren. Normaal gezien zou dit in orde moeten zijn tegen het einde van deze week.  In CAJO-mededeling 164, die vrijdag verschijnt, zal uitgebreid ingegaan worden op de juridische en administratieve modaliteiten én zal melding gemaakt worden van de concrete toepassing in PLATO.   Voor tussentijdse vragen kan u terecht bij Annelien Maebe.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Nieuw model attest BuSO vanaf 1/12/2012
							                             
							Vanaf 1 december 2012 wordt een nieuw model van attest BuSO van kracht. Dit model kan aangepast worden met hoofding van de centra naar analogie van het model attest BuBaO. Verdere richtlijnen (o.a. voor doelgroep ASS en overgang BuBaO-BuSO) volgen nog via de praktijkfiche 'praktische info attesten' die zo snel mogelijk wordt aangepast.                          | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Een congres over autisme moet anders doen denken
							                             
							 SEN, het Steunpunt Expertise Netwerken organiseert op 29 november een congres over autisme in Gent. De studiedag richt zich tot professionelen die werken met kinderen en volwassenen met een autisme spectrum stoornis. Een aanrader voor leerkrachten, ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten, psychologen, orthopedagogen,… Basiskennis rond autisme wordt verwacht. Alle info en inschrijvingen op het web...                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Go4talent: talentevent op 16 november in Brussel
							                             
							 Go4talent is een knooppunt van informatie, nieuws en inspiratie over talentontwikkeling in het secundair onderwijs. Op het  digitaal knooppunt vinden leerkrachten, leerlingbegeleiders en schooldirecties tips, tools en goede praktijken om zelf aan de slag te gaan op school. Dit platform wordt voorgesteld op het Talentevent van 16 november 2012 in Brussel.                            | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Educatief pakket ‘(in)(proef)druk' stelt het gelabelde kind centraal
							                             
							 Het Kinderrechtencommissariaat lanceert deze week een educatief pakket waarin het "Gelabelde kind centraal staat.  Wie is het kind achter het ‘AHDH, ADD, ASS, ... label? Valt het kind samen met zijn label? Of vernauwt het label onze blik waardoor we het kind niet meer zien? ‘(In)(proef)druk’ brengt in beeld hoe kinderen en jongeren met gedragsproblemen hun diagnose, behandeling en dagelijkse leven ervaren. Het is een educatief pakket voor lectoren en docenten in de opleiding tot leerkracht, sociaal werker, orthopedagoog, sociaal agoog, verpleegster, … dat het gesprek tussen lectoren, docenten en studenten over ‘stoornissen’ bij kinderen wil stimuleren. 
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								De herfstvakantie komt er aan...
							                             
							                          | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |