Jg 9 nr. 33 - 28 mei 2013
               
            	
              	
                	  
					
                      
                        
                		                          								Ontwerpdecreet IJH naar Raad van State
							                             
							Vorige dinsdag werd het ontwerpdecreet Integrale Jeugdhulp besproken in het Vlaams parlement. Daarop werd het ontwerpdecreet voor advies naar de Raad van State verwezen. Die moet nu advies uitbrengen binnen de dertig dagen. Wordt vervolgd...                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Deontologische en juridische aspecten van leerlingbegeleiding: PPT beschikbaar
							                             
							De PPT die gebruikt werd tijdens  dag 3 van de nascholingscyclus "Deontologische en juridische aspecten van leerlingbegeleiding" werd gepubliceerd op de website. Je vindt hem onder CAJO -  CAJO-vormingen. Deze PPT bevat de inhoud van de derde dag van de nascholingscyclus, met name de opvolging van de nascholing "Het consult in het bad van de wetgeving" en de basisprincipes van de informatie-uitwisseling met het team, de school en derden.  
  
Daarnaast werd ook een PPT ontwikkeld die een synthese bevat van de belangrijkste juridisch/deontologische thema's van toepassing op de leerlingbegeleiding (Beroepsgeheim/ambtsgeheim - DRM - Informatie-uitwisseling - Ouderlijk gezag). Deze PPT vind je ook onder CAJO -  CAJO-vormingen. Deze PPT kan je helpen bij het oplossen van vragen over bovenvermelde thema's.   
                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Maak kennis met ICF-CY
							                             
							ICF-CY (International Classification of Functioning - children and youth) benadert het functioneren van kinderen en jongeren vanuit een ecologisch denkkader en laat toe het menselijk functioneren te beschrijven in al zijn aspecten. Het ICF-CY-kader plaatst het perspectief van het kind of de jongere centraal en biedt zo, samen met HGD/HGW, taal en kader om op een systematische en gestructureerde wijze onderwijsbehoeften van individuele kinderen en jongeren en ondersteuningsbehoeften van leerkrachten te beschrijven. 
 
Op vrijdag 27 september organiseert Provinciaal Onderwijs Vlaanderen in samenwerking met de Internettensamenwerkingscel CLB een studiedag over ICF-CY. Tine Gheysen van de VCLB-Koepel is een van de sprekers. Alle details vind je in bijlage. Inschrijven doe je ten laatste op 5 september.                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								LVS-VCLB: stand van zaken…
							                             
							Leestoetsen in de maak 
Uitgeverij Garant beloofde ons vorige week dat de langverwachte publicatie van de LVS-leestoetsen 1-2-3 op het einde van dit schooljaar zal verschijnen. Dit geeft scholen de gelegenheid om vanaf volgend schooljaar met de nieuwe uitgave te starten. Garant zal nog een bekendmaking verspreiden.  
  
Dit schooljaar hebben we op jullie massale medewerking kunnen rekenen voor de afname van leestoetsen voor CLB-medewerkers (einde BaO en eerste en tweede graad SO). De gegevens van meer dan 10.000 leerlingen (!) zijn nu in verwerking. We hopen begin volgend schooljaar de resultaten te kunnen bezorgen, zodat ook voor oudere zwakke lezers een recent diagnostisch instrument met Vlaamse normen beschikbaar is. 
  
Wiskundetoetsen in testfase 
  
Daarnaast hebben Ann Van Rompaey en en Imke Vandenberghe dit schooljaar wiskundetoetsen ontwikkeld voor het eerste en tweede leerjaar. Het gaat om volledig nieuwe toetsen waarin meer aandacht is voor alle wiskundeonderdelen. De toetsen werden voorgelegd aan de onderwijskoepels zodat ze afgestemd zijn op alle leerplannen. We zullen ook samenwerken met de mensen van het Schoolfeedbacksysteem om de toetsen op te bouwen volgens het IRT-principe. Daardoor wordt het mogelijk om naast het individueel volgen van leerlingen, op termijn ook leerwinst in kaart te brengen. 
  
Volgende week starten de proefafnames. Volgend schooljaar worden de definitieve toetsen dan genormeerd. We zijn blij dat we hiervoor weer op jullie een beroep kunnen doen. Zo zetten we alweer een nieuwe stap naar een kwaliteitsvol LVS!
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Prodia-protocol psychomotoriek aan de sector voorgesteld op 3 mei
							                             
							Op 3 mei werd het Prodia-protocol psychomotoriek ‘gelanceerd’ naar de vrije sector. Voor 160 deelnemers uit alle disciplines werden de grote principes (nog eens) uit de doeken gedaan door het Prodia-team en werd er een aanzet gegeven tot een vertaling naar de ‘bewegende’ realiteit van elke dag. Veel deelnemers gaven aan dat ze al goed vertrouwd zijn met de algemene principes. Voor anderen bleek de boodschap nog te vaag en complex. Enkele reacties: 
     - Informatie is een eerste aanzet om verder te werken binnen een werkgroep motoriek op het centrum. Er zal zeker nog over nagedacht en gesproken worden.
 
     - Blij om te horen dat ook op motorisch vlak een eventuele testing ingebed wordt in een handelingsgericht traject en psychometrisch zeker in orde moet zijn. Je moet altijd weten waar je mee bezig bent. 
 
     - Ja, ik ga toch proberen in een kleuterschool meer aandacht te geven aan bewegen.
 
     - Benieuwd om het protocol zelf er eens op na te lezen en hoop dat dit meer duidelijkheid brengt.
 
 
Als dit de conclusie is van veel deelnemers, dan zal deze studiedag zeker vrucht dragen. Op de  website van Prodia is alle materiaal terug te vinden om aan jullie nood naar verdere lectuur te voldoen.                           | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								CVI: van aanmelding tot indicatiestelling
							                             
							"Als de psycholoog in ons team zegt dat er een onevenwicht is in de IQ-scores, dan gaat er nu bij mij een lichtje méér branden".  
  
Of hoe nascholing meteen kan leiden tot anders werken in de praktijk... Het onderwerp van de dag op 24 mei was CVI, wat staat voor cerebraal visuele inperking. De informatie die van de ogen naar de hersenen gaat, blijkt via verschillende relaisstations te gaan, die op hun beurt signalen doorgeven naar de centra die het denken, plannen, voelen, handelen en spreken coördineren. Een breuklijn in het signaaltransport kan dus voor diverse problemen zorgen. Kunnen CLB'ers CVI helpen detecteren? Dat kunnen ze, net omdat ze multidisciplinair samenwerken. Het kind dat een perfecte visus heeft, maar wel erg vaak tegen meubels aanbotst of moeite heeft met wiskundetaken die met substitutie te maken heeft, zou wel eens een probleem in de overdracht van signalen kunnen hebben. Hoe men die hypothese in de praktijk test, werd zeer praktisch verteld door een multidisciplinair gezelschap van sprekers (oogarts, neuroloog, neuropsychologen, orthoptist, pedagogen...). Het is niet onze bedoeling om te streven naar een extra 'etiketje', wel om duidelijk te maken met welke beperkingen en participatieproblemen deze leerlingen kunnen te maken krijgen. Er werd dan ook een aanzet gegeven naar concrete tips om met deze beperkingen om te gaan.  Download de handouts en documentatie uit de syllabus...  
 
Tine Gheysen en Lieve Feys bereidden deze dag voor in nauwe samenwerking met het Dominiek Savio Instituut, UZ Leuven, COS Leuven, Centrum Ganspoel, UZA, UZ Gent, COS Gent, KI Spermalie, MPI Ten Dries, MPI St. Lodewijk, DVC St. Jozef, St. Gerardus, Werkgroep CVI-centra, Werkgroep Visus en het Steunpunt Expertise Netwerk.
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                                                    	
															Symposium InSigt : Vroegtijdige diagnostiek en behandeling
							                             
							 Op 16 mei organiseerde SIG hun jaarlijks symposium. Dit keer rond het actuele thema: Vroegtijdige diagnostiek en behandeling. Voor- en tegenstanders van het vroegtijdig stellen van diagnoses kwamen aan bod, maar het verhaal is uiteraard niet zo zwart-wit. Diagnostiek op jonge leeftijd kan zeer belangrijk en zelfs essentieel zijn voor de verdere ontwikkeling van kinderen en jongeren. Alleen rijst de vraag of er na een goed 'diagnostisch proces' wel op jonge leeftijd al een duidelijke diagnose moet gesteld worden in die situaties waarbij we vooral op basis van gedragskenmerken werken en die mogelijk een uiting zijn van normale variatie in de ontwikkeling. Werkhypotheses kunnen daar een uitkomst bieden, maar ons hulpverleningscircuit is daar momenteel nog niet aan aangepast. In ieder geval goed om te horen dat ook de sector van de ambulante revalidatie en de centra voor ontwikkelingsstoornissen met dit vraagstuk worstelen. 
 
Abstracts en presentaties van het symposium kan je terugvinden op de website van SIG. 
                         | 
                       
                     
                     
                     
					
                      
                        
                		                          								Vacature arts Vrij CLB Gent
							                             
							 Vrij CLB Gent zoekt voor indiensttreding op 1 september 2013 artsen voor een totale tewerkstellingstijd van 140%. Het gaat over een opdracht van 40% in het secundair (vestiging Holstraat), 60% in het basisonderwijs (vestiging Marialand) en 40% in het basisonderwijs (vestiging Halvemaan). Deze opdrachten kunnen desgewenst gecombineerd worden tot 80 of 100%. De vacature gaat nu over één volledig schooljaar, maar biedt een reëel perspectief op tewerkstelling op langere termijn. Wie belangstelling heeft of belangstellenden kent, gelieve zo snel mogelijk contact op te nemen met hugo.vandeveire@vclbgent.be
                         | 
                       
                     
                     
                     
										
                      
                        | 
   Reacties zijn welkom per  e-mail - Uitschrijven? Klik  hier.  | 
                       
                     
                     
                    
                   | 
                 
               
             | 
           
         
       |