klik hier om de html-versie van deze mail te bekijken

Jg 9 nr. 27 - 16 april 2013
 
Koepel zkt. verantwoordelijke diagnostiek (50%)
Kwaliteitsvolle diagnostiek in leerlingenbegeleiding staat meer dan ooit in de belangstelling. Onderwijsbehoeften van leerlingen (en ondersteuningsbehoeften van ouders en leerkrachten) zo goed mogelijk in kaart brengen, met de juiste procedures en aangepaste instrumenten. Dat is de uitdaging waar we als CLB-sector voor staan. Wil jij daar actief aan meewerken? Solliciteer dan als de bliksem voor de job van halftijdse verantwoordelijke diagnostiek bij de VCLB-koepel!
 
 
CAJO op de website: wijziging in de structuur
Om de gebruiksvriendelijkheid van het CAJO-onderdeel op de website te vergroten, werden de twee alfabetische woordenlijsten, met name de woordenlijst Personeelszaken en de woordenlijst Centrumzaken, samengevoegd. Door deze samenvoeging is er nog slechts één alfabetische woordenlijst. Deze bevat alle onderwerpen waar CAJO ondersteuning over biedt. Per woord vind je telkens de documenten, mededelingen, dossiers, infofiches… die omtrent het betrokken onderwerp door CAJO werden ontwikkeld.
 
Omdat we graag blijven sleutelen aan de website en de woordenlijst vragen we jullie om ons te melden als je een CAJO-document, onderwerp, woord… dat je zoekt, niet vindt via de woordenlijst. Zo weten wij waar we moeten aanpassen. 
Log in en lees meer...
 
CAJO-mededeling 167: bevraging personeelszaken
Voor de paasvakantie, op 28 maart 2013, werd CAJO-mededeling 167 gepubliceerd. Graag willen we nogmaals jullie aandacht vragen voor de vragenlijst die hierbij gevoegd werd. Vanuit CAJO willen we aan de hand van deze vragen een beter zicht krijgen op knelpunten die zich in de praktijk voordoen op het vlak van personeelszaken. In de eerste plaats willen we de vragen en behoeftes in kaart brengen. Voor het pensioendossier is het ook concreet de bedoeling om hierover een vorming te voorzien in de loop van volgend schooljaar. Voor de andere personeelsthema’s zullen de antwoorden stapsgewijs dienen als basis voor het bijwerken van de informatie en in de mate van het mogelijke ook opleiding te voorzien over bepaalde topics.
 
We richten ons voor het invullen van de vragenlijst voornamelijk tot directies en personeelsleden die ondersteuning bieden voor personeelszaken in de CLB’s. We hopen dat we op jullie medewerking mogen rekenen voor het invullen van de vragenlijst vóór 1 mei 2013. Alvast bedankt voor de moeite.
 
Intelligentie: CHC-scoringsmodule beschikbaar
Bij het afnemen van intelligentieonderzoek binnen de diagnostische praktijk wordt steeds meer gebruik gemaakt van het CHC-model (Cattell-Horn-Carroll). Wanneer cross-batterij gewerkt wordt, vraagt het scoren heel wat werk. Een handmatige scoring kan echter vervangen worden door een geautomatiseerde berekening van de brede cognitieve vaardigheden. Het volstaat om subtestscores in te geven in de CHC-scoringsmodule. Niet alleen worden de resultaten voor de verschillende brede cognitieve vaardigheden berekend, ook wordt een visuele weergave gemaakt van het cognitief profiel. De scoringsmodule is beschikbaar op het CHC-platform van het Psychodiagnostisch Centrum van de opleiding Toegepaste Psychologie. Op dit CHC-platform vind je trouwens heel wat interessante CHC-informatie!
 
De nieuwe Onderwijsspiegel is uit
De week voor de paasvakantie werd de nieuwe Onderwijsspiegel, het jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie, gepubliceerd. Het bestaat uit drie delen, waarvan het eerste deel gaat over de kernopdracht van de onderwijsinspectie. Dat deel bevat een overzicht van en toelichting bij het aantal doorlichtingen, opvolgingsdoorlichtingen en paritaire colleges tijdens het schooljaar 2011-2012. Deel twee zet enkele onderzoeken in de kijker, onder meer over het stelsel van leren en werken en de aanvangsbegeleiding van de beginnende leraar. Deel drie ten slotte geeft een woordje uitleg bij enkele andere opdrachten van de onderwijsinspectie.
 
Bij het bekijken van de onderwijsspiegel 2013 viel ons op dat voor het derde werkjaar op een rij geen enkel centrum waar infrastructuur in de doorlichtingsfocus stond, voldoet. Al deze centra kregen dan ook advies 2. Wij vragen bijkomende uitleg van de onderwijsinspectie.
 
 
Waar is dat feestje?
 
Licht uit, spot aan. Laat het (paas)feest maar beginnen.
 
Meer inspiratie kan je vinden in het aprilnummer van Leeftocht
 
 
Ook iets voor in de nieuwsbrief? Mail naar nieuwsbrief@vclb-koepel.be.

             
 
Verantwoordelijke uitgever: Stefan Grielens - Reacties zijn welkom per e-mail - Uitschrijven? Klik hier.
Powered by BMGroup